Gå til innhold

boote både xp og vista!? hvordan?

Anbefalte innlegg

jeg vil ha xp og vista.

jeg har en dell dimension 9150.

og har en raptor disk på 150 gb som jeg bruker til windows.

så lurte jeg på er det mulig å ha det på samme disken?

altså, at jeg tar xp plata booter fra den. sletter den partisjon som windows er på. deler den opp i 2.

det er jo en 150 gb disk. hvis jeg deler den opp i 75 til og 75 gb. så instalerer jeg xp på den ene. får opp xp og gå instalere alle drivere.

MEN når jeg skal instalere vista.

kan jeg sette i vista platen og boote fra den og bare instalere vista på den andre partisjon da som er 75 gb!?

og når jeg får opp vista å gå kan jeg vel instalere drivere. men hvordan blir det når man starter pcn?

kan man hvelge mellom hva man skal boote?

kommer det opp om jeg vill boote xp eller vista da?

takker for alle nyttige svar:) :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du XP nå, og innstalerer Vista er det ikke noe problem i det hele tatt. Du kan innstalere på samme disk, men bare pass på å velge å IKKE formatere eller endre partisjonene under innstalasjonen. Vet ikke om det er mulig i innstalasjonen av Vista (husker ikke), men i setupen av XP skal du kunne velge mappe du vil ha Windowsen i. Kall den da WINVISTA eller noe slikt istedet for Windows (som naturlig nok blir borte).

Kan ikke garantere dette, men har selv 3 XP'er og 1 Vista på samme PC

Når alt er ferdig innstalert vil du hver gang under oppstarten få opp en meny hvor du kan velge mellom Vista eller XP.

Edit: Litt dårlig formulert, men iallefall.. Grunnen til at du skal endre navn på Windows mappen til Vista er fordi den vil skrive over XP. Altså XP mappen ligger i \WINDOWS og Vista i en annen mappe.

Documents and Settings burde ikke være problem. Vista bruker nemlig \USERS.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Har du XP nå, og innstalerer Vista er det ikke noe problem i det hele tatt. Du kan innstalere på samme disk, men bare pass på å velge å IKKE formatere eller endre partisjonene under innstalasjonen. Vet ikke om det er mulig i innstalasjonen av Vista (husker ikke), men i setupen av XP skal du kunne velge mappe du vil ha Windowsen i. Kall den da WINVISTA eller noe slikt istedet for Windows (som naturlig nok blir borte).

Kan ikke garantere dette, men har selv 3 XP'er og 1 Vista på samme PC

Når alt er ferdig innstalert vil du hver gang under oppstarten få opp en meny hvor du kan velge mellom Vista eller XP.

Edit: Litt dårlig formulert, men iallefall.. Grunnen til at du skal endre navn på Windows mappen til Vista er fordi den vil skrive over XP. Altså XP mappen ligger i \WINDOWS og Vista i en annen mappe.

Documents and Settings burde ikke være problem. Vista bruker nemlig \USERS.

8648510[/snapback]

jeg har norsk vista!

men når det er en disk som er delt opp i 2 er det jo ikke noe problem med at den heter windows da den mappe som vista er på? :)

Lenke til kommentar
Helt unødvendig med nyttige svar. Du vet nøyaktig hvordan du skal gjøre det.

Post nr 1 i sin helhet blir bekreftet med JA.

8648777[/snapback]

så jeg deler opp disken i 2 partisjoner?

8648816[/snapback]

Det er riktig det.

2 partisjoner ( men du behover ikke å dele nøyaktig i 75GB hver.) ikke sant?

Det opp til deg og etter hvor du tror, du kommer å installere eller bruke mest.

Men slik du beskriver i post 1 ser ut helt OK.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt vista før. men ble tungvint når jeg ikke hadde xp og :)

så jeg tenkte det måtte være ypperlig med xp og vista. men jeg gidder ikke bruke 2 disker.

men jeg delte opp så jeg tok 70 gb til xp og resten til vista 80 gb.

vista tar jo litt mere plass en xp. så det synes jeg var lurt.

har instalert xp og fått det opp og gå nå. holder på med vista nå :love:

den er på ca 50 % av utpakking av filer :love:

Lenke til kommentar
Ja, den veien er det ikke noe problem :p

Kjekt å ha begge :D

8653762[/snapback]

kjekt og kjekt.

joda. men jeg stoler ikke på microsoft så :p

men jeg har vista bare for artighet for å finne ut nye ting osv. sånn at den dagen xp er helt borte og alle bare har vista. så vet jeg noe om vista da slik at jeg ikke er helt blank på det.

jeg liker ikke så godt å ha spill i vista. synes vista drar såpass av maskinen at. holder meg til xp med spill. foreløpig

Lenke til kommentar

Har nettopp formatert og lagdt inn vista ijen. dæven sier jeg bare hvis cs ikke funker nå.

edit: nå er jeg helvetes forbanna. jeg kunne drept bill gates om jeg hadde han her nå. for CS FUNKER FAEN IKKE NÅ ETTER JEG FORMATERTE IGJEN. JEG KLIKKER I VINKEL mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

HVA SKAL JEG GJØRE FOR Å FÅ DET TIL Å FUNKE? :mad: :mad:

unnskyld for språkbruk og caps*

men jeg er sykt forbanna nå

Endret av m0zzdart
Lenke til kommentar

det går kjempe fint og kjøre xp og vista æ har 3 raptora på 120 GB :D

og har tilsammen 6 opprativsystem

xp pro, vista ultimate, :D:innocent:

mac os x. :innocent:

windows server 2003,windows home server, :innocent:

og selvfølgelig ubuntu beryl(linux). :innocent:

på en og samme maskin har ikke hatt noen prob og endrer navn på partisjonene med bootreader... :thumbup:

Endret av andriesa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...