Gå til innhold

PSP eller DS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har lyst til å gå til inkjøp av en ny bærbar spillekonsoll. Men så er jeg litt usikker på hva jeg skal velge. Pris bryr jeg meg ikke noe om, men jeg har PS3. Er det da noe ekstra grunn til å velge PSP?

8646900[/snapback]

Det første du burde se på er spillutvalget. Eventuelt hva som kommer til konsollene som du har lyst på. PSP har en del connectivity med PS3, og kommer nok til å få mer i fremtiden. Kan være greit å sjekke gjennom disse sidene

Sony PSP

http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Portable

(Wikipedia side for PSP)

http://www.gamespot.com/reviews.html?type=...all&sortdir=asc

(PSP spill sortert etter score hos Gamespot)

http://tothegame.com/gamebrowse.asp?sort=t...x=29&image.y=18

(Kommende spill til PSP)

Nintendo DS

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_DS

(Wikipedia side for DS)

http://www.gamespot.com/reviews.html?platf...ore&sortdir=asc

(DS spill sortert etter score hos Gamespot)

http://tothegame.com/gamebrowse.asp?sort=t...x=45&image.y=11

(Kommende spill til DS)

Utifra personlig erfaring med konsollene så kan jeg si såpass at jeg har begge.

DS er flittig i bruk og PSP støver ned. DS er for meg en konsoll jeg spiller hele tiden, mens PSP er noe jeg drar frem når jeg er på ferie og den slags. Sjelden noe jeg gidder å spille hjemme.

Lenke til kommentar
DS er flittig i bruk og PSP støver ned. DS er for meg en konsoll jeg spiller hele tiden, mens PSP er noe jeg drar frem når jeg er på ferie og den slags. Sjelden noe jeg gidder å spille hjemme.

8646976[/snapback]

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

8646976[/snapback]

Hvorfor det?

8647013[/snapback]

De fleste av spillene til PSP appelerer ikke til meg som en annerledes spillopplevelse enn det jeg får på hjemmekonsollene. Jeg kan dra frem Loco Roco, som et eksempel på hvilke spill PSP burde hatt flere av, en slik nytenking er det de trenger, DS har mye mer orginalt gameplay og en helt annen spillopplevelse enn den vi finner på noen andre konsoller, derfor blir den spilt hver eneste dag. Det er heller ikke langt mellom godbitene på DS.

Men foreslår at du kikker gjennom linkene for å se hvilke spill du tror passer deg best, og om det er noe du ser for deg at du vil spille bortsett fra når du er ute av huset.

Lenke til kommentar

Av hva jeg har sett av tilgjengelige spill, vil jeg si att PSP har flest tradisjonelle spill, mens DS har flest nyskapende spill.

Så da er spørsmålet om du har lyst å spille trauma center/animal crossing/cooking mama/touch of the dead eller wipeout/jak/tekken osv.

Og hvis du skal spille på farten så tror jeg DS har litt bedre batteri.

Begge er forsåvidt gode alternativer, men selv er jeg mest fasinert av DS.

Lenke til kommentar
Har lyst til å gå til inkjøp av en ny bærbar spillekonsoll. Men så er jeg litt usikker på hva jeg skal velge. Pris bryr jeg meg ikke noe om, men jeg har PS3. Er det da noe ekstra grunn til å velge PSP?

8646900[/snapback]

Ja, blir snart mulig å laste ned endel PS1 spill via PSN, som du kan spille både på PS3 og PSP regner jeg med, det er jo en fordel. :)

Kommer endel bra skikkelig bra spill til PSP fremover, selv om det sikkert tar ett halvt år før de kommer til Europa..

Tenker da først og fremst på Dungeon & Dragons: Tactics, Jean of Arc og Crush, og to nye Final Fantasy spill, og ett nytt bra Siphon Filter som alle skal være veldig bra... :)

Om du derimot liker Mario og Nintendo-spill bedre, er DS ett bedre valg.

Batteritid er ingen problem for noen av håndholdtene, dersom du lader den om nettene.

Lenke til kommentar

Har DS selv, men lånte en PSP av en kompis og det første som slo meg da jeg startet den var "wtf, loading?". DS har tilnærmet lik null i loading tid på spill som new super mario bros og super mario 64 ds. Samt at den har et meget enkelt og praktisk interface, eller OS om du vil, med alarm og kalender.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer:

Har hatt DS (senere DS Lite) og PSP siden deres respektive lanseringer. DSen ligger alltid i innerlomma på jakka, PSPen ligger nedstøvet ett eller annet sted på kontorpulten hjemme. For å gjøre en lang historie kort foretrekker jeg DSens spillbibliotek; jeg er en sucker for 2d-spill med nydelig design, og solid gameplay (hei Castlevania og Advance Wars), og stylusen gjør den uovertruffen for puzzle-spill. Jeg foretrekker også DS når det gjelder byggekvalitet (PSP-skjermen riper som et helvete) og ergonomi ("skyveknappen" på PSP er ikke en fullgod erstatning for tradisjonell analog stick, men det hindrer ikke utviklerne å behandle den som det ...), loadetid, og batteritid.

Lenke til kommentar

Jeg har også begge... og selv om jeg er veldig fornøyd med begge, så kommer det ann på hva du skal bruke det til. Som en håndholdt har ds et stor forsprang fordi mange flere av spillene passer å spille på farten.

Et av problemene til psp er at flesteparten av spillene ikke er godt nok spesialisert til en håndholdt konsoll. Når en er på farten er en ofte avhengig av å ha mulighet til å spille kun over korte perioder uten at det ødelegger opplevelsen. Akkurat på det område er ds en helt klar vinner.

PSP'en blir mer brukt hjemme, men da må den konkurrere med ps3, wii osv..

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg egentlig er enig i at DS har så mange bedre spill enn psp.. men det er mange spill som er annerledes enn det du får på en vanlig konsoll, i forhold til psp som blir mye av det samme..

Sjekket litt rundt på ign i sted og synes det var interessant å se at de faktisk har ranket flere psp spill over 9 enn de av ds spill over 9 med 14 mot 12. Jeg vet at ikke ign er noen gud når det gjelder spillreviews.. men jeg vil si meg enig i at mange av spillene de har gitt høy score til begge av de håndholdte er verdt å se nærmere på.

Det jeg ofte legger merke til er at psp har fått et (etter min mening) litt ufortjent stempel på seg, som sier at den ikke har noen bra spill.

psp :

Syphon Filter: Dark Mirror    Shooter    9.3

WipEout Pure  Racing Action  9.3 

Tekken: Dark Resurrection  Fighting  9.2

Ridge Racer  Racing  9.1 

Puzzle Quest: Challenge of the Warlords  Puzzle Action  9.0 

Ratchet and Clank: Size Matters  Action  9.0 

Sid Meier's Pirates! Live the Life  Action Adventure  9.0 

Metal Gear Solid: Portable Ops  Action  9.0 

Lumines II  Music Action  9.0 

Grand Theft Auto: Vice City Stories  Action  9.0 

Killzone: Liberation  Action  9.0 

LocoRoco  Action  9.0 

Daxter  Platformer  9.0 

Grand Theft Auto: Liberty City Stories  Action  9.0 

Nintendo DS:

Elite Beat Agents    Music Action    9.5 

New Super Mario Bros.  Platformer  9.5 

Mario Kart DS  Racing  9.5 

Castlevania: Dawn of Sorrow  Action Adventure  9.3 

Picross DS [uK]  Puzzle  9.0 

Metroid Prime: Hunters  Shooter  9.0 

Tetris DS  Puzzle  9.0

Mario & Luigi: Partners in Time  RPG  9.0 

Sonic Rush  Action  9.0 

Advance Wars: Dual Strike  Strategy  9.0 

Meteos  Puzzle  9.0 

Kirby Canvas Curse  Action  9.0

Dersom man skal kun en av dem, så går det vel egentlig på hvilke spill du er mest interessert i og hvordan du vil bruke den. Som jeg nevnte tidligere.. for 10 minuttere på bussen har ds helt klart flest spill som egner seg.. selv om en del av de kan skape problemer pga. humping og touch kontroll.

Ønsker man multimedie mulighetene til psp, så er dette også noe som kan taes til betraktning.

Jeg er veldig glad i begge :)

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar

Synes begge to er veldig gode, men når det kommer til nyere spill så anbefaler jeg PSP på grunn av MGS portanle ops og Ratchet & Clank size matters. DS har ikke hatt noen gode spill siden lanseringen av New Super Mario Bros i mine æyne.

Lenke til kommentar

Ikke glem at man har store muligheter når det gjelder homebrew på PSP.

Hvis du får tak i en versjon med riktig firmware kan du laste ned massevis av progammer som emulatorer, spill, irshell osv som åpner mange muligheter.

Dessuten kan du konvertere og spille dine egne playstation 1 spill på den hvis du vil legge inn custom firmware(er en sticky om det her).

Lenke til kommentar

Jeg mener DS er bedre på grunn av den innoverende måten å spille på, og spillene som generelt legger seg på et høyere nivå enn PSP-titlene. Begge plattformene har godbiter, men jeg mener selv at Nintendo DS har flere gode spill som underholder. Veldig lett å ta opp og begynne å spille, helt perfekt på ferie osv. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...