Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Treng råd til rimelig billøysning, veteranbil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gå for Samaraen du er en go bil og den på bildet så ikke verst ut og vill råde deg till og holde deg under 95 siden 95-> gir 5000 i omreg mens ->95 gir 1500 i omreg. Lada er en driftsikker og god billig bil har 3 sjøl og er fornøyd

Lenke til kommentar

Takkar for all hjelp sålangt, trur eg skal greie å finne fram til aktuelle bilar sjølv nå med bakgrunn i råd frå denne tråden samt NAF testen etc.

 

Reknar med eg tar å ser på den accorden om eit par dagar dersom den ikkje er solgt... (full fokus på ein eksamen nå dei neste dagane).

 

Dette fører meg då inn på neste tema. Aldri kikka på bil før og kjenner vel ikkje nokon som har "god" peiling på bil... men tar sikkert med ein kamerat...

 

Lurer derfor på tips til kva eg skal sjå etter / sjekke etc. Reknar med at eg får ta meg ein prøvetur og då kan eg vel stoppe ein plass og kikka litt nøyare. Noko som kan være nyttig å spørje selgjar? Kan eg prute på ein bil i denne prisklassen? (kan ikkje seie at eg er noko god forhandlar... prute tips?) Alle råd er av interesse.

 

Tenkte forøvrig også på alt formelt og korleis det vil foregå. Må vel skrive ein kontrakt med selgar... er det noko eg bør tenke på her? Og så er det vel omregistrering som eg må betale... korleis virker dette? Noko anna?

 

NC

Lenke til kommentar

Hei igjen =)

 

Det formelle: Du og selger må ordne en kontrakt. Du finner mal for en slik kontrakt på NAF sine sider tror jeg. Så må det ordnes med en salgsmelding som dere må sende til biltilsynet, og du vil etter dette ha mulighet til å betale omreg avgift hos biltilsynet direkte, om ikke får du en innbetalingsgiro i posten etter en stund.

 

Når det gjelder pruting, mener jeg personlig at alle mangler som dukker opp når du besiktiger bilen, er i utgangspunktet en grunn til pruting/mulig avslag i pris fir å utbedre. Det er også nokså vanlig at selger har lagt inn et "prutningsmonn" i den opprinnelige prisen i salgsannonsen. Det er jo lov å prøve forsiktig uansett=) Ps, noen ganger kan det stå i salgsannonsen at bilen er ferdigprutet.

 

Når det kommer til hva du skal se etter på selve bilen når du kommer så langt, så kan vet være veldig mye, alt ettersom hvilken bil du bestemmer deg for. Det jeg anbefaler er å sjekke om den typen bil/modell du skal se på, har noen nevneverdige gjenngangsfeil. Så kan du gå igjennom slitedelene, bremseklosser, bremseskiver, dempere, dekk, osv. Rust er også veldig viktig å sjekke etter, da dette kan være en stor fallgruve. Tester du bilen, så sjekk at temperaturen holder seg stabilt på 90 grader. Se på pedalene om de er slitt, det sier ofte noe om hvor mye brukt bilen er og hva du kan forvente deg. Så kan du ta en titt i motorrommet og se etter oljesøl. Du kan spørre om motoren bruker olje/vann, da jeg vil tro at det er litt vanskelig for deg å få sjekket det selv under en besiktigelse. NAF test av nyere dato, som du selv nevnte, er absolutt å foretrekke, da det kan avdekke veldig mye.

 

Ellers kan det være lurt å sjekke i brønnøysundregisteret at det ikke er heftelser i bilen, dvs at noen har den som pant for et lån eller lignende. Dette kan du sjekke på brreg.no, heftelser i motorvogn, så taster du inn registreringsnummer på aktuell bil.

 

Så kan du til sist høre om det er innbetalt årsavgift på bilen.

 

Noen tips i allefall, håper det er til hjelp og lykke til med kjøpet =)

Lenke til kommentar

 

Den serien der er ikke noe og satse på hvis du vil ha veteran, gå heller for W123 serien. W114 har svakheter i motor og ruster ganske eksepsjonelt. Har selv en W123 240TD. Den har gått over 500000 og det eneste problemet den har er rust. Alt annet er knall ;)

 

Min anbefaling er en W123 med 240D eller 300D. Finn en med lite rust og den går evig! Billig , lett og mekke på også. Forbruket ligger et sted mellom 0.7-0.8 om du kjører pent. Akselerasjonen er kjip, men who cares?

Lenke til kommentar
Peugeot 106!

 

Eller eldre Mazda 626. For eksempel denne. Mye nytt, og det ser ut som det er LITE rust.  ;)

8674313[/snapback]

 

Berre eit enkelt spørsmål. Ville du heller kjøpt den Mazda'en enn Accenten eg har funne frå 1997? Har enno ikkje fått nokon kommentarar på Accent'en og det bekymrer meg jo litt. Men det er jo ein mykje nyare bil...

 

NC

Lenke til kommentar

Nå ja, smak og behag...Ville kjøpt Mazdaen av den grunn at det er en mye bedre bil enn Hyundai Accent, og jeg hater Hyundai. Men hvis du ikke bryr deg, og bare skal ha bruksbil, er det ikke noe galt med Accenten. Mikroskopisk motor i forhold til Mazdaen...

Lenke til kommentar
Du bør prøve og komme opp på nittitallet, Corolla er jo voldsomt etterspurt og prisene deretter. Toyota generelt er dyre. Nissan Primera er en god bil, Mazda 323/626 likeså.

Ett stort problem på de fleste slike Japanske biler fra den tiden er rust, rust og mer rust.

En velholdt Citroen ZX med fullt servicehefte og nylig EU-godkjent kan være ett kupp da veldig mange avskriver disse som uaktuell og ergo blir de billige, det samme gjelder FIAT som jeg ser man har avskrevet allerede i tråden, de er ikke på langt nær så dårlige som mange mener men de _må_ være velholdte og fulgt opp!

 

Ser du nevnte Citroën ZX. Ka trur du om denne:

1998 Citroen ZX

 

Står ikkje noko om det i annonsen, men viss ein slår opp registrasjonsnummeret så finner ein ut at det er ein 1,4i modell...

 

Finner forøvrig ingen informasjon om kor bra desse bilene holder seg i NAF/TÜV rapportene...

Endret av NewShuttle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...