roy_nor Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Sitter her med en laptop, stasjonær pc og en krysset kabel. Laptop'n har trådløst nettverkskort som er koblet til routeren i 1 etasje, stasjonæren står i 2 etasje og det hadde vært deilig å slippe å kjøpe trådløst nettverkskort eller trekke en kabel fra 1 etasje til 2 etasje. Men jeg får ikke til å koble de to pc'ene sammen, og få delt internett tilkoblingen.. Finnes det en guide eller en hjelpende hånd å få? =) Edit: Ja jeg kjører Windows XP Pro på begge pc'ene btw. Glemte å skrive det.. Endret 19. mai 2007 av roy_nor Lenke til kommentar
hharink Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 http://support.microsoft.com/kb/310563/en-us Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Om du kjører windows XP: Høyreklikkk på kortet du får internett via (Det trådløse) i nettverkstilkoblinger og trykk egenskaper og velg Avansert. Hak av for "Tillat andre nettverksbrukere å koble seg til gjennom denne datamaskinens Internett-tilkobling". Da vil det bli satt opp en NAT vegg på maskinen i tillegg til DHCP. Da er det bare å sette den andre maskinen til å motta ip via dhcp så skal du være på nett. Endret 19. mai 2007 av rolvs Lenke til kommentar
roy_nor Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 Får denne feilmeldingen når jeg prøver å gjøre det rolvs postet... Noen ideèr om hva jeg skal gjøre? =) Lenke til kommentar
fiLLLipnet Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Hei opprett en bro (bridge) mellom det trådløse og det kablede nettverket på laptopen, tror det skal funke Lenke til kommentar
hharink Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 dette er ikke altid den letteste løsning den virker..... http://support.microsoft.com/kb/308006 Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Om jeg forstår deg rett har du en tråløsrouter, en berbar som er koblet til tråløst og en stasjoner du skal koble til med kabel? En løsning kan være å koble stasjonermaskinen til routeren med kabel og la den berbare forbli tilkoblet tråløst. På denne måten får du internett på begge maskinene. Meld begge maskinene inn i samme arbeidsgruppe for å opprette en koblig mellom maskinene i det lokale nettverket. Jeg skjønner at det ikke var dette du spurte om, men slik jeg tolker spørsmålet får du samme funksjon på denne måten og du slipper å ha en nettverkskabel mellom de to maskinene. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Laptop'n har trådløst nettverkskort som er koblet til routeren i 1 etasje, stasjonæren står i 2 etasje og det hadde vært deilig å slippe å kjøpe trådløst nettverkskort eller trekke en kabel fra 1 etasje til 2 etasje. Grunnen til at han vil ha nettet gjennom den bærbare er jo nettop fordi han skal slippe å trekke kabel fra router->stasjonær... Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Får denne feilmeldingen når jeg prøver å gjøre det rolvs postet... Noen ideèr om hva jeg skal gjøre? =) 8646707[/snapback] Dette er fordi et av nettverkskortene dine allerede er konfigurert til å kjøre i subnettet 192.168.0.0/24 som ICS bruker. Om det er det nettet du får internett via så må du endre hvilke ip adresser router deler ut, og endre ip på router. Om du er heldig er det ethernet kortet ditt som er konfigurert til å bruke denne ip serien. Da er det bare å slå over til DHCP på det kortet, og så tar ICS seg av konfigurering av ip adressen. Irriterer meg at windows gir brukerene så lite kontroll at de ikke selv kan velge hvilken ip serie de skal bruke. Det burde også være litt bedre feilmelding. Endret 20. mai 2007 av rolvs Lenke til kommentar
roy_nor Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg fikk fikset det, windows likte ikke at routeren tok 192.168.0.1 ip adressen, men så fort routeren fikk ip 192.168.1.1 gikk alt mye bedre, var bare å koble til alt og høyreklikke på WiFi under nettverkstilkoblinger -> avansert -> del tilkobling. Windows er dårlig på feilmeldinger, men når MS hadde monopol på OS når jeg begynte med data så har jeg ikke giddi å satt meg inn i noe annet.. Hat-elsk forhold. =D Lenke til kommentar
jocke Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Et annet alternativ som bør fungere; 1. Finn IP-adressen til det trådløse nettverkskortet på laptopen. 2. Sett fast IP-adresse på nettverkskortet på laptopen innenfor samme range som det trådløse, sørg for at du setter en IP som ikkje blir delt ut av routeren med det første (routeren begynner som regel å dele ut fra bunnen/toppen (192.168.0.1-192.168.0.254), så gi faste adresser på motsatt "side" i forhold til hva routeren deler ut). 3. Marker lokale tilkoblingen og trådløse tilkoblingen, og høyreklikk. Velg "Opprett bro mellom koblinger". 4. Sett fast IP-adresse på den stasjonære, innenfor samme range som det trådløse på laptopen, sørg også her for at du ikkje setter en IP som lett blir delt ut av routeren. Pass på at du fyller inn gateway/dns (typisk ip-adressen til routeren). edit; ser du fikk det til å fungere. ovennevnte løsning ville nok også fungert, i tillegg til at filoverføring etc vil fungere mellom den stasjonære maskinen og andre maskiner koblet til routeren via trådløst eller kabel, noe det ikkje vil med løsningen du nå har valgt pga forskjellige subnets + NAT. Endret 20. mai 2007 av jocke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå