Woolly Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Det er mange tester der ute som tar for seg native Linux-spill mot native Windows spill og det ser ut som om Windows kommer best ut på de fleste av disse testene, en viktig faktor er kanskje skjermkort-drivere og at spillene først og fremst blir lagen med Windows i tankene. http://www.viperlair.com/articles/editoria...versus/p3.shtml http://www.linuxhardware.org/article.pl?si...246&mode=thread Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Heh, tror heller jeg rebooter maskinen til Windows enn å betale det "fantastiske opensource linux-miljøet" en månedlig avgift for å bruke Cedega. 8652584[/snapback] Absolutt, om man har Windows installert er det vel bare ekstremt spesielt interesserte som vil gjøre noe annet enn så lenge. He he, takk for illustrerende metafor kjellthore, skal ikke spørre hvem som da idag representerer mennesker og hvem som er aper, men lurer på en ting til mens vi er så godt igang. Er det slik at det pr i dag går et klart og kraftig skille i ytelse mellom DX og Open GL spill, slik at man nærmest er garantert god ytelse med OpenGL, eller er det ikke så enkelt? Snakker fortsatt om på Linux altså, ikke i Windows. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 OpenGL er en åpen standard og finnes så å si over alt. Så lenge det finnes støtte for hardware 3D-aksellerasjon vil man uten problemer kunne spille OpenGL-spill hvor det måtte være i teorien. Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Det er mange tester der ute som tar for seg native Linux-spill mot native Windows spill og det ser ut som om Windows kommer best ut på de fleste av disse testene, en viktig faktor er kanskje skjermkort-drivere og at spillene først og fremst blir lagen med Windows i tankene. http://www.viperlair.com/articles/editoria...versus/p3.shtml http://www.linuxhardware.org/article.pl?si...246&mode=thread 8652667[/snapback] Jeg har vanskelig for å se for meg hvordan et openGL basert spill kan optimaliseres for MS, sånn rent bortsett fra valg av kompilator. Den første linken du ga gir jo også et meget godt inntrykk av at linux gjerne yter vesentlig bedre enn MS på en del oppgaver, men altså ikke spill. For meg virker det rimelig tydelig at skjermkort drivere er den sannsynlige synderen. Det er ingen hemmelighet at MS driverne nyter spillspesifikke optimaliseringer, som glatt kan utgjøre 20%+ over noen drivergenerasjoner. Det som derimot overrasket meg var at den første linken din brukte ATI kort, og det var nærmest dødt løp mellom XP og Ubuntu 6.10 på spillene. Kan det tenkes at ATI virkelig har fått fart på driverne sine? Flott om noen ATI-brukere kan dele erfaringer her. Ser det er noen som benytter anledningen til å slenge dritt om open source. Cedega er kommersielt produkt (altså ikke open source), månedsavgiften kan du betale i tre måneder, og så avbryte. Den vil fortsatt virke, men du får ikke oppdateringer. Dvs. du betaler $15. Den emulerer Directx, og da burde ikke en performance hit på 50% være spesielt overraskende, selv om noen av oss hadde høyere forhåpninger. Det er også verdt å merke seg at den gjennomsnittlige MS bruker ikke har nyeste versjon av skjermkortdrivere, han har gjerne installert MS-office, antivirus, og diverse annet dritt som har samlet seg på maskinen. Testene kjøres på rene maskiner, så styrkeforholdet ved vanlig bruk må nok skiftes en del prosent i linux favør i forhold til tallene her. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Vil bare si at jeg selv bruker Cedega til å spille Guild Wars på min egen desktop... Guild Wars på Wine er så variabelt ikke bare med tanke på at Wine noen ganger er tullingen, for selv om jeg beholder en versjon av Wine så kan plutselig en Guild Wars oppdatering gjør at ting ikke fungerer lenger... Dette er forsåvidt sant for Cedega og, men Cedega fikser dette i oppdateringer i Cedega noe som ikke her heeeelt sikkert for Wine... Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 M$ hadde jo planer om å strupe OpenGL i Vista ved at OpenGL-applikasjoner ikke skulle få direkte tilgang til skjermkortet. OpenGL-instruksjonene skulle oversettes til DirectX for tilgang til skjermkortet, og så oversettes tilbake til OpenGL. Tenk hvor stor overhead'en hadde blitt da. Synes det er viktig at man støtter opp om de som lager spillene sine i OpenGL (les iD Software). 8646701[/snapback] Dette var en løsning for å få OpenGL i vindu til å fungere sammen med Aero. Det var så vidt jeg vet ikke planlagt noen hindringer for fullskjerm OpenGL ICD støtte (som er gjerne akutellt for spill.) Aero skrur seg automatisk av når et applikasjon prøver å aksessere front bufferet direkte. Jeg er ikke så sikker på at dette engang var mer enn et midlertidig løsning i utgangspunktet, men det vil vel være som å banne i kirka å engang spekulere i noe slikt. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Bra og gjennomført test for min del, men jeg savner rett og slett Sims 2 i testen, det er vel ingen spill som er solgt i så stor skala som S2 og med mange ekspansjons pakker er det jo òg. eventuelt noen som har erfaringer med Sims 2 under Wine eller det andre programmeT? Frankie Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 vel du kan jo se her: http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=2633 Wine eller Cedega har foreløpig ikke muligheten til å spille Sims 2... Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Skinney: Takker for linken, skulle forresten ønske at flere spillutviklere kunne ha brukt en åpen standard som OpenGL f.eks eller mulighet til å spille på linux platformen. Kommer kanskje med tid og stunder. Frankie Lenke til kommentar
Kian_Alvane Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 God artikkel! Eg synest det er kjekt at det har komme fleire Linux relaterte artiklar her i det siste. Synd at dei fleste spelutviklarane ikkje vil bruka OpenGL. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Bra at dere tar for dere denne problematikken, har lurt på dette lenge. Og helt enig med at det er sunt med flere linux-artikler, den nye Windblows begynner å slafse seriøs ræv nå om dagene. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Flere linux guide artikler også for å øke Linux bevissthet og basic kompetanse Endret 20. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Salamaza Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 dei skulle test crossover office og.., den har kjempe bra ytelse(støtta berre CS og WoW når d gjeldar spel) Lenke til kommentar
bbble Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Skinney: Takker for linken, skulle forresten ønske at flere spillutviklere kunne ha brukt en åpen standard som OpenGL f.eks eller mulighet til å spille på linux platformen. Kommer kanskje med tid og stunder. Frankie 8656279[/snapback] Gjør oppmerksom på at Source spillene kan kjøres i med OpenGL istedenfor DirectX som rendering (dette er valgfritt). Det tror jeg gjelder spill basert på Unrealmotoren også. for source spillene gjør man dette ved å sette -gl bak shortcut til å starte spillet (dette kan man kofigurerere i STEAM). Jeg bruker kubuntu 7.04 og dette kjører for eksempel half life, vounter-strike source og day of defeat: source rimelig bra via wine (må justere settings litt ned pga ytelseforskjell, men spiller helt ok). Lenke til kommentar
cc Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Bruker fortsatt windows, men det er artikler som denne som får en til å vurdere å prøve linux igjen. Interessant artikkel, og påfølgende interessant og nyttig informasjon i denne tråden. Håper å se flere guider og tester for "vanlige faktiske bruksoppgaver" i Linux fremover, spesielt problemene som tas opp ofte i GNU/Linux-forumet. Er interessert i å se gjennomgang av f.eks løsninger for Photoshop CS el. nyere i Linux. Må man kjøpe Crossover Office? Finnes andre løsninger? Etc. Siden jeg først poster her, alle nevner CS:Source, men hva med CS 1.6, fungerer dette tilfredsstillende i noen av løsningene? Jeg har et par kamerater som spiller CS 1.6 fra Ubuntu, men de har problemer med at spillet terminerer uventet hver 10-15 min. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Eg er enig med resten at det er svært positivt med Linux-artiklar her på hw.no for tida, fortsett med det Eg er også litt skuffa over at Wine ikkje vart testa, ettersom eg tykkjer det er ei mykje betre løysing enn Cedega, i tillegg til at det er ei fri løysing, Har og gode erfaringar med CrossOver, som er eit kommersielt produkt, men som leverer kode tilbake til Wine, i motsetning til Cedega. Faktisk er eg ganske nøgd med spelutvalget til Linux. Ymse emulatorar for Amiga, NES, SNES, Sega Mastersystem, PSX, N64, osb, gir meg rikeleg med fantastiske spel. Frie implementasjonar som Dosbox og ikkje minst min favoritt, ScummVM, funkar og svært bra. I tillegg til at dei spela som vert gitt ut til Linux som native, held ei svært høg kvalitet, f.eks. Unreal Tournament (GOTY og 2004), Darwinia, Defcon (ikkje lansert endå, men kjem snart), Uplink, Heroes 3, Neverwinter Nights, X2, X3 (kjem snart). Gjennom Wine får eg svært god kompatibilitet med StarCraft og Diablo 2, og WoW har eg sett fungere svært bra. Sjølvsagt mangler eg masse spel, men med alle desse tilbuda, pluss PSP og DS, Wii + 360, trur eg at spelbehovet skulle vere dekka i lang tid framover Endret 21. mai 2007 av bepe86 Lenke til kommentar
Str1fe Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Har prøvd meg litt på counter-strike:Source med både cedega og wine, likte best å kjøre det i wine hvor UI-en i steam fungerer helt som den skal. Ytelsesmessig virket det på meg som om fps-en lå ca 20 lavere enn i windows. Eneste jeg sliter litt med er at hvis en fullscreen app i ubuntu låser seg så har jeg ikke alt+ctrl+del. Har noen ganger blitt nødt til å restarte pcen manuelt pga dette, veldig irriterende, noen som vet om en tilsvarende metode. evnt, binde system monitor til en bestemt knapp virker dette hvis noe låser seg? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 CTRL + ALT + Backspace, gjør at du killer X og logger ut og inn. CTRL + F1 eller F2 gjør at du kommer i konsollet. Da kan du logge deg inn i konsollet og skrive for eksempel killall -9 wine, og trykker CTRL + F7 for å komme deg tilbake til GUI. Det er ingen garanti for at noen av delene fungerer, men verdt forsøket før man trykker reset- eller av-knappen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå