Gå til innhold

TEST: Spill dine spill i Linux

Anbefalte innlegg

Bra, er lenge siden jeg så Linux artikler på generelle "pc-sider" som ikke spesifikt omhandler Linux, flott at HW får slike artikler også, så får vi heller satse på at artiklene ikke utvikler seg til windows vs. mac vs. Linux krangel. (som jeg har sett på andre sider)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har kjørt WoW i wine og det er stabilt som bare det...men ytelsen er dessverre relativt ubrukelig. Spesielt i PvP og i outland.

8647134[/snapback]

hmm kjører med 1680x1050 her med ein geforce 6600 og har ingen problemer :)

Kanskje du har kjørt grafikkinstillingene dine litt for høyt?

8647174[/snapback]

Nope. I Windows kjører jeg alt glatt på 1280x1024 med full på alt av detaljer. I Wine lagger det (spesielt i outland) med 1024x768 og alt av detaljer på low. Har prøvd mange optimaliseringstweaks med ubetydelig forskjell. Har Geforce 7800 GS, AMD X2, og 2GB Ram. Prøvd både i opengl og directx. Men nå skal det sies at jeg er svært kresen. F.eks. har jeg opplevd mange som sier 20-30 FPS er spillbart/glatt, mens jeg ikke er i stand til å spille i slike omgivelser. For the record er 20-30 FPS det jeg får med WoW i wine.

8648114[/snapback]

Det må vere noe seriøst gale med linux systemet ditt. Eg får på det laveste 22 fps men det er med høyere oppløsning ein deg og eit grafikkort som ligger lang unna ditt i 3d egenskaper.Grafikortet mitt er ikkje Gt versjonen ein gang bare eit billig 6600. Og eg merkar ikkje noe hakking eller noe sånt:)

Kva slags distribusjon og nvidia driverversjon køyrer du?

og vilken wine versjon?

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

Er nok noe gærent hos deg, ja. Jeg installerte wow på en eldre PC(AMD2600+, FX5200 og 512MB ram). Og jeg hadde samme fps som deg...

EDIT: Bra at du lager artikler om linux! Tror ctrl + r er hurtigkey for å få fram fps i wow. Skjekk keybindings :)

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Artikkelen:

Wine kan fort bli veldig nyttig for brukere av Windows XP og tidligere Windows versjoner, da Wine har planlagt støtte for Vista og DirectX 10.

Beklager hvis jeg spør dumt nå, dette vet jeg ikke mye om...

Kan noen utdype dette litt, jeg trodde DX10 var forbeholdt Microsoft pga sin lukkede kode, og at dette var hovedårsaken til den elendige ytelsen vi ser med Cedega. Men fremtidig versjon av Wine vil overkomme dette problemet altså?

Hvorfor er forresten ytelsen så veldig mye bedre med Wine enn Cedega? (Som jeg altså forstår at den er ut fra mange av innleggene her)

Lenke til kommentar
Artikkelen:

Wine kan fort bli veldig nyttig for brukere av Windows XP og tidligere Windows versjoner, da Wine har planlagt støtte for Vista og DirectX 10.

Kan noen utdype dette litt, jeg trodde DX10 var forbeholdt Microsoft pga sin lukkede kode, og at dette var hovedårsaken til den elendige ytelsen vi ser med Cedega. Men fremtidig versjon av Wine vil overkomme dette problemet altså?

Hvorfor er forresten ytelsen så veldig mye bedre med Wine enn Cedega? (Som jeg altså forstår at den er ut fra mange av innleggene her)

8648821[/snapback]

når winex og wine skilte seg, skifta winex navn til cedega og gikk hver til sin rettning. noe alla når aper og mennesker skilte seg. ble litt forsellig utkom. hver med sterke og svake sider

Lenke til kommentar
Artikkelen:

8648821[/snapback]

Grunnen til at Wine skal støtte DX10 er fordi at DX10 er såpass strengt at det (relativt) ikke er noe stort problem å etterlikne det korrekt. :)

iallefall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
at Wine skal støtte DX10 trur jeg ikke har noe med hvor enkelt det er å etterlikne. Wine har jo som mål å støtte Windows generelt og da måtte jo DX10 bli inkludert uansett på sikt...

8649637[/snapback]

Du har nok rett i det ja.

Ellers så er det også andre som jobber med sliks støtte for Linux(og andre systemer).

Lenke til kommentar

Jeg bruker Cedega til og spille spillene mine og er ganske fornøyd.

Jeg synes brukervenligheten er veldig bra. Forumet og wkien gjør ting enkelt, men hastigheten lunne vært bedre

Og jeg har ikke noe imot og betale litt for og stimulere til videre utvikling.

Espen

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel Robin. Bare lurer på en ting :p Hvor ble det av UT04? Du hadde jo tilogmed skrevet no om det? ^^

Bare det at du ikke fikk vist FPS?

Stå på, som det har blitt nevnt, synd du ikke fikk testa Wine. Hørtes helt idiotisk ut for meg detta med at de ikke var bakoverkompatible, men men..

Leggeseg :p

Lenke til kommentar
Stå på, som det har blitt nevnt, synd du ikke fikk testa Wine. Hørtes helt idiotisk ut for meg detta med at de ikke var bakoverkompatible, men men..

Hvis man opplever problemer med bakoverkompatibilitet er det jo bare å ha flere wine-installasjoner inne, og bruke en eldre som funker bedre med ditt favorittspill :thumbup:

Lenke til kommentar
Veldig bra artikkel Robin. Bare lurer på en ting :p Hvor ble det av UT04? Du hadde jo tilogmed skrevet no om det? ^^

Bare det at du ikke fikk vist FPS?

Leggeseg :p

8651374[/snapback]

timedemo(benchmark) funksjonen klikka i Linux og når jeg ikke fikk testa native så mente jeg at det var litt meningsløst å ha med den testen... spesielt når resten av talla bekrefta det vi allerede viste... Men den kommer med i en oppfølgende artikkel :)

Lenke til kommentar

Det står "Beryl/Compiz var ikke aktivert da dette gikk kraftig utover ytelsen."

Det gjekk ikkje fram korles det var deaktivert, noko som kan ha hatt innverknad på testen.

Eg kan ikkje mykje om Beryl/Compiz, men eg prøvde beryl ein gong. Før eg installerte noko prøvde eg glxgears for å teste 3d-ytinga. Så installerte eg beryl, la til

Section "Extensions"
   Option         "Composite" "enable"
EndSection

i xorg.conf og skifta til vindaugshandsamaren til beryl. No fungerte beryl bra og glxgears viste som forventa ein mykje dårlegare 3d-yting. Ved hjelp av menyen ein får frå diamantikonet i systray skrudde eg så av beryl. Vindaugshandsamaren vart no bytt tilbake til den vanlege. glxgears viste no at 3d-ytinga hadde gått noko opp, men var fortsatt mykje lågare enn før. For å få tilbake bra yting måtte

Section "Extensions"
   Option         "Composite" "disable"
EndSection

brukast i xorg.conf.

Poenget mitt er at måten Beryl/Compiz er deaktivert kan ha hatt inverknad på testen. Andre ting som nvidia-drivaren, oppsettet av X kan og ha hatt innverknad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Heh, tror heller jeg rebooter maskinen til Windows enn å betale det "fantastiske opensource linux-miljøet" en månedlig avgift for å bruke Cedega.

Lenke til kommentar

Om vi ønsker å se bedre ytelse på spill i Linux tror jeg vi må belønne de som lager spill til Linux og ikke gjøre jobben for andre som overser Linux helt.

Om man ønsker å spille FPS kjøp UT, Quake, Doom-spillene fremfor HL-spillene

Fant disse sidene etter litt søking:

http://icculus.org/lgfaq/gamelist.php?license=commercial

http://www.answers.com/topic/list-of-commercial-linux-games

I tillegg så ser det ut til at det finnes en del overraskende gratis, åpne og bra spill til å være utviklet av åpen-kildekodemiljøet også.

Bør vel se på dette som en begynnelse, og at ytelsen i Linux sikkert blir bedre etterhvert..

8648187[/snapback]

Vet ikke hvor mye Cedega har utviklet seg så lenge det har vært ute, men det virker fortsatt ikke helt brukbart, og et spill som er gitt ut til Windows vil nok mest sannsynlig alltid få best ytelse i Windows.

Lenke til kommentar
At spillene er windows spill er jo selvsagt greit nok..Men synes at Cedega er nokså frekk og kreve betaling for noe sånt når det funker så pass dårlig....

8646806[/snapback]

De tar betalt for en tjeneste. Hva er frekt med det? Utviklerne som jobber med Cedega må spise de også. Det samme må de som jobber i kundestøtte. Dersom du betaler for Cedega betaler du også for kundestøtte og kontinuerlige oppdateringer. Du mister heller ikke støtten om du velger å avslutte abonnementet. Du beholder programvaren og kan fritt bruke den videre, men du mister oppdateringer.

Jeg må si jeg har sett langt "frekkere" modeller enn dette.

*redigerings*

Heh, tror heller jeg rebooter maskinen til Windows enn å betale det "fantastiske opensource linux-miljøet" en månedlig avgift for å bruke Cedega.

8652584[/snapback]

Det var jo et konstruktivt utspill. Cedega har ingenting med "opensource linux miljøet" å gjøre, men blir utviklet av selskapet TransGaming Technologies. Du betaler ikke et øre til Linux miljøet, men direkte til TransGaming Technologies.

Les og lær:

http://www.transgaming.com/index.php?modul...y&ceid=3&meid=8

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar
Det står "Beryl/Compiz var ikke aktivert da dette gikk kraftig utover ytelsen."

Det gjekk ikkje fram korles det var deaktivert, noko som kan ha hatt innverknad på testen.

Eg kan ikkje mykje om Beryl/Compiz, men eg prøvde beryl ein gong. Før eg installerte noko prøvde eg glxgears for å teste 3d-ytinga. Så installerte eg beryl, la til

Section "Extensions"
   Option         "Composite" "enable"
EndSection

i xorg.conf og skifta til vindaugshandsamaren til beryl. No fungerte beryl bra og glxgears viste som forventa ein mykje dårlegare 3d-yting. Ved hjelp av menyen ein får frå diamantikonet i systray skrudde eg så av beryl. Vindaugshandsamaren vart no bytt tilbake til den vanlege. glxgears viste no at 3d-ytinga hadde gått noko opp, men var fortsatt mykje lågare enn før. For å få tilbake bra yting måtte

Section "Extensions"
   Option         "Composite" "disable"
EndSection

brukast i xorg.conf.

Poenget mitt er at måten Beryl/Compiz er deaktivert kan ha hatt inverknad på testen. Andre ting som nvidia-drivaren, oppsettet av X kan og ha hatt innverknad.

8652582[/snapback]

Beryl var rett og slett skrudd av ved å velge Metacity framfor Beryl som window manager med Beryl ikonet... Xorg 7.2 var satt opp med hjelp av nvidia-xconfig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...