Dy§no Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Det er vel ikke uten grunn at de fleste som bruker Linux og spiller mye, og da spill myntet for Wintendo plattformen, velger dual boot med windows. Håper antall spill for andre plattformer som Linux og Mac kan bli større. Hadde vært flott om HW.no kunne fulgt opp denne testen med å teste Enemy Territory når det blir sluppet - det skal kunne kjøres både på Linux og Windows - og det store spørsmålet blir da hvilke OS som fører til flest bilder i sekundet og best bildekvalitet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Støtter testen ovenfor her, meget interresant. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 hvis det er "no stress" å få spilla til å funke i wine syntes jeg at artikkelforfatter skal oppdatere artikkel etter litt wine testing også.. i oblivion vet jeg koden til innebygd fps måler. trykk "|"(den rett under esc på de fleste tastatur) og skriv TDT og trykk enter! Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Jeg ville heller spilt i windows enn edega, siden ytelsen blir så mye dårligere... 8646770[/snapback] Nei, så rart, at DX-spill (Windows-spill) yter bedre i Windows enn i GNU/Linux... 8646776[/snapback] Har jeg sagt at det er rart da? Nei. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) WoW går mye raskere i Linux hvis du kjører det i opengl-modus istedet for DirectXDet fikses med en oppstartsparameter. husker den desverre ikke i farta. 8647334[/snapback] -opengl Om jeg husker riktig, det var iallfall slik på Warcraft 3. Ellers kan skrive noe inn i konfigurasjonsfilen. Dette gir, som du sa, en betydelig økning i fps. Endret 19. mai 2007 av Canute Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 fra artikkelen: "For leserens skyld har vi også lagt til en egen Wine-seksjon til hver spilltest som forklarer nærmere hvordan det er mulig å spille spillet i Wine." Så dere skal skrive litt om hvordan hvert PC spill dere tester fremover virker i wine? Lenke til kommentar
8086 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Cedega er elendig på eldre programvare, og ikke noe serlig bedre egnet enn Wine på dette området.Det bør nevnes at det jobbes aktivt med å forbedre DirectX 7-støtten i Wine. Så gamle spill er ikke glemt. Har testet både Wine og Cedega, og jeg kan bare slutte meg til dem som ikke anbefaler Cedega. De har riktignok to ting som Wine ikke har: brukervennlighet og støtte for alle mulige kopisperrer o.l. (De-)installeren fungerer kjempebra; installerte sømløst Homm3 og C3, mens Wine bugga under installasjonen av Homm3. Men 5$ i måneden er det uansett ikke verdt. Har en dualcore prosessor som viste 100% ! mens jeg spillte Homm3 - og det har minimumskrav på 133Mhz... Tydeligvis noe rare bugs på gang. I tillegg kan man ikke melde seg av epostlistene deres om man vil. De er bare ute etter penga - no love of the game. Spiller bare eldre spill (Homm3, Caesar 3) så det er ikke de helt store kravene jeg stiller, og jeg håper at det blir noe årnings på det som ikke funker. F.eks. både Cedega og Wine hadde problemer med Cæsar 3 - musa går til høyre, venstre, og opp, men ikke ned! Det går jo an å bruke piltastene, heldigvis edit: Virker som om problemene jeg hadde med Cæsar 3 er fikset, og man kan også spille Cæsar 2 - det går ikke an i XP en gang! http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersi...iTestingId=8083 Homm3 funker også perfekt: http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersi...iTestingId=8871 Ser ut som om mye har skjedd i det siste året. Spilte sist under Wine i 2005... Endret 19. mai 2007 av 8086 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 vmware er også et fint alternativ for å kunne kjøre rene windowsprogrammer i Linux, ulempen er at man må ha lisens for Win OS'et. 8647046[/snapback] Gir vmware sytemet grafisk aksellerasjon da? So langt eg har fåt med meg kan du ikkje kjøre 3d funskjoner gjennom virtualisering. 8647078[/snapback] JA! Men dessverre ikke noe særlig å skryte av enda. Funker nok til gamle spill av typen som krever DirectX8.http://www.vmware.com/support/ws5/doc/ws_vidsound_d3d.html http://www.vmware.com/products/beta/fusion/ Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Ser ut som om mye har skjedd i det siste året. Spilte sist under Wine i 2005... 8647676[/snapback] Ja det har vært veldig mange forbedringer i Wine det siste året. Ivertfall frem til nest siste versjon. Den siste har jeg ikke sjekket. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Må si at "Enemy Territory: Quake Wars" virkelig frister meg til å teste linux og spill. http://us.rd.yahoo.com/games/buzz/download...ts_w_v_8000.wmv Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Ett punkt om Cedega betaling som ikke er nevt er at det du betaler for er nye oppdateringer. Hvis du sier opp abo'et ditt, så fortsetter det å fungerer, men du får selvfølgelig ingen nye oppdateringer. Dette burde har kommet frem i artikelen, slik at det ikke blir noen missforståelser om at det slutter å fungere hvis du ikke fortsetter å betale. (Har ikke testet Cedega selv, så det over er basert på hva jeg har lest andre Linux brukere har uttalt på diverse forum.) Ellers så skulle det vært interresant å se test resultater av ett spill som både er lagd for Linux og Windows, og sett hvor det yter best. Som nevnt over å vil Enemy Territory: Quake Wars være en god kandidat her. En fare med Cedega/Wine/Crossover er at hvis de blir for gode så byr ikke utviklere seg om å lage egne Linux versjoner siden de nevte programmer fikser den jobben. Men hvis de blir så gode så er det kanskje heller ikke noe problem Hadde jo vært veldig kjekt om programmer ble OS uavhengig Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) SLAPPT! dette burde heller ha hett test av cedega! wine, som er mest interresant siden det er gratis, har jo ikke vært testet en gang(CS teller ikke, for det burde ikke være noe problem å få tak i den eldre utgaven av wine) og om oblivion spillet, så henvises det til og med til en guide for å få det til å virke i wine, men testeren gadd ikke!? Endret 19. mai 2007 av tha stoffi Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) okay! ser ut som det er flere av dere som ønsker en oppfølgnings artikkel til denne så det er vel ikke stort annet for meg å gjøre enn å lage den. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å teste alle tre spillene i Wine og i tillegg kjøre en timedemo i Unreal Tournament 2004 i Windows, Linux(Native), Linux(Cedega) og Linux(Wine)... Problemet var at jeg ikke fikk frem FPS i WoW og at timedemo i Unreal Tournament i Linux(Native) ga meg segment feil og kræsjet... Men jeg tenker jeg skal skrive en oppfølger der vi får testet ytelsen i spill som Quake IV, Unreal Tournament 2004 og Doom III. Da vil jeg benytte meg av Wine, Windows, Cedega og Linux(Native). Men det kan hende at artikkelen blir gitt ut i slutten av Juni da jeg har tenkt å ta en nærmere kikk på et par distroer og se hvordan Linux egner seg på bærbare maskiner først, men en oppfølger blir det EDIT: @ tha stoffi: Dette ER en test av Cedega Men beklager om det ikke kom frem ordentlig... Endret 19. mai 2007 av Skinney Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Må være medlemFor å benytte deg av Cedega må du være medlem. Medlemskap koster 5 dollar i måneden, eller 55 dollar for et år, avhengig av hvordan du vil betale. Som medlem har du tilgang til programoppdateringer, brukerforumet og support. Men du har nok rett, burde utdypet dette mer grundig. Dette er tross alt min første artikkel :S Endret 19. mai 2007 av Skinney Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Vel, jeg må si at testen i seg selv imponerte, at dere overhodet tok seg bryet er ett stort pluss. MEN... og dette er ett stort men, når man går VELDIG bastant ut og sier at dette var tregt (sant nok) uten at det er testet med Wine i tillegg, (så vanskelig er det ikke.) så virker det vel, som om det gikk litt for fort i svingene. Beklager, men uten en test av Wine (som er gratis og i flere tilfeller fungerer bedre, høyere FPS) så er testen bare halvveis utført. Ps : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=304528 (howto CS:S Wine i ubuntu) Pps : Bare så dere ikke blir helt demotivert, det var utrolig positivt at dere gjennomførte denne testen. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Som en test av Cedega, så er det ikke så ille, men du bør passe på å få bedre frem hva artikkelen handler om ved neste artikkel Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 *snip*Men jeg tenker jeg skal skrive en oppfølger der vi får testet ytelsen i spill som Quake IV, Unreal Tournament 2004 og Doom III. Da vil jeg benytte meg av Wine, Windows, Cedega og Linux(Native). Men det kan hende at artikkelen blir gitt ut i slutten av Juni da jeg har tenkt å ta en nærmere kikk på et par distroer og se hvordan Linux egner seg på bærbare maskiner først, men en oppfølger blir det 8647988[/snapback] Ikke for å pirke, men, hvis du hadde nevnt dette med en setning i artikkelen din, så hadde du sluppet mye "pes"... Lykke til med neste test, gleder meg til den flott at du tar deg tid til dette. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Jeg har kjørt WoW i wine og det er stabilt som bare det...men ytelsen er dessverre relativt ubrukelig. Spesielt i PvP og i outland. 8647134[/snapback] hmm kjører med 1680x1050 her med ein geforce 6600 og har ingen problemer Kanskje du har kjørt grafikkinstillingene dine litt for høyt? 8647174[/snapback] Nope. I Windows kjører jeg alt glatt på 1280x1024 med full på alt av detaljer. I Wine lagger det (spesielt i outland) med 1024x768 og alt av detaljer på low. Har prøvd mange optimaliseringstweaks med ubetydelig forskjell. Har Geforce 7800 GS, AMD X2, og 2GB Ram. Prøvd både i opengl og directx. Men nå skal det sies at jeg er svært kresen. F.eks. har jeg opplevd mange som sier 20-30 FPS er spillbart/glatt, mens jeg ikke er i stand til å spille i slike omgivelser. For the record er 20-30 FPS det jeg får med WoW i wine. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 *snip*Men jeg tenker jeg skal skrive en oppfølger der vi får testet ytelsen i spill som Quake IV, Unreal Tournament 2004 og Doom III. Da vil jeg benytte meg av Wine, Windows, Cedega og Linux(Native). Men det kan hende at artikkelen blir gitt ut i slutten av Juni da jeg har tenkt å ta en nærmere kikk på et par distroer og se hvordan Linux egner seg på bærbare maskiner først, men en oppfølger blir det 8647988[/snapback] Ikke for å pirke, men, hvis du hadde nevnt dette med en setning i artikkelen din, så hadde du sluppet mye "pes"... Lykke til med neste test, gleder meg til den flott at du tar deg tid til dette. 8648058[/snapback] Vel jeg var egentlig aldri sikker på at jeg skulle skrive en oppfølger før akkurat nå Og bare så du vet det så skal alle mine artikler fokusere seg på Linux så det kommer til å komme langt flere Linux artikler/tester/guider til Hardware.no i tia fremover. Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Bør vel se på dette som en begynnelse, og at ytelsen i Linux sikkert blir bedre etterhvert.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå