Dinosauromann Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Har aldri prøvd cedega, men sist jeg prøvde fungerte steam ( både CSS og gamle CS) og WC3 fett i wine. Wine er åpent og satser på å implementere Win-APIet skikkelig istedenfor å optimalisere spesielt for enkelte programmer. Mange spill fungerer til og med bedre i wine enn cedega. Så hvis en har planer om å kjøre windows-applikasjoner i Linux/Unix, prøv wine først. En liste med informasjon om hvordan forskjellige programmer fungerer under wine kan finnes her. Men som sagt burde spillutviklere vurdere OpenGL i sterkere grad, spesielt siden en faktisk kan benytte seg av DX10-funksjoner i andre OS enn vista (inkl. win xp). I tillegg kan det nevnes at en også har CrossoverOffice som også er et kommersielt program basert på wine. CrossoverOffice baserte seg først og fremst på å få kjørt programmer som office og photoshop, men har også startet med å jobbe med spillstøtte. --- Counter-strike source har innebygd fps-måler, så her det burde være mulig å få en sammenligning med wine. Endret 19. mai 2007 av DinoSauroMann Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) vmware er også et fint alternativ for å kunne kjøre rene windowsprogrammer i Linux, ulempen er at man må ha lisens for Win OS'et. Endret 19. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Teroedni Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 vmware er også et fint alternativ for å kunne kjøre rene windowsprogrammer i Linux, ulempen er at man må ha lisens for Win OS'et. 8647046[/snapback] Gir vmware sytemet grafisk aksellerasjon da? So langt eg har fåt med meg kan du ikkje kjøre 3d funskjoner gjennom virtualisering. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Det er derfor det er fint for å kjøre programmer og ikke spill. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Hvis du vil hardcore game så er det kun et valg og det vet alle. Envher linux fanatiker kan skrik så mye han vil. Windows er og blir det beste valget for gaming. 8647044[/snapback] Er man hardcore gamer og spiller spill som Unreal, Enemy Territory, Quake og Doom klarer man seg fint uten Windows. 8647074[/snapback] "Enemy Territory: QUAKE Wars" ser meget spennende ut. Kanskje jeg må teste Ubuntu 7.04 og et 8800 GTS 640 pga dette spillet. http://community.enemyterritory.com/ Hva kan du si om det? Endret 19. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Det er derfor det er fint for å kjøre programmer og ikke spill. 8647089[/snapback] VMWare er fint, ja. Ganske praktisk med tanke på testing osv. Lenke til kommentar
Teroedni Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Det er derfor det er fint for å kjøre programmer og ikke spill. 8647089[/snapback] okey leste litt feil der ja:P Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Det er derfor det er fint for å kjøre programmer og ikke spill. 8647089[/snapback] VMWare er fint, ja. Ganske praktisk med tanke på testing osv. 8647100[/snapback] Jeg bruker også vmware til å kjøre teite windows baserte VPN klienter som ikke klare å koeksistere med andre VPN klienter og alle skal selvf. ha egne type implementasjoner. Så da er det kjekt å slippe å skrote ned maskinen med trøblete VPN klienter. Nevner i fleng... Cisco VPN, Checkpoint VPN, Zyxel VPN, Sonicwall VPN og mange andre. Endret 19. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) "Enemy Territory: QUAKE Wars" ser meget spennende ut. Kanskje jeg må teste Ubuntu 7.04 og et 8800 GTS 640 pga dette spillet.http://community.enemyterritory.com/ Hva kan du si om det? 8647098[/snapback] Kjør på, sier jeg bare. Prøvde Doom 3 for første gang i 2004 i GNU/Linux med et splitter nytt GF6800GT og det fungerte alldeles strålende. GF6800GT var den gang over dobbelt så raskt i GNU/Linux som det ellers jevnbyrdige Radeon X800 Pro. Fortsatt er det slik at GF6800GT gir høyere ytelse enn alle ATI-kort opp til R5xx. Endret 19. mai 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Så bra Men er Enemy Territory litt mer enn hva Doom og Quake er, selv om det er et Quake spill? Altså litt mer innhold. Litt mer type BF, CoD, CoH, Farcry osv osv... med fare for å banne i kærka. Endret 19. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Jeg har kjørt WoW i wine og det er stabilt som bare det...men ytelsen er dessverre relativt ubrukelig. Spesielt i PvP og i outland. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Wine har nemlig ikke løfte om bakoverkompatibilitet; som betyr at spill eller programmer som fungerer med en versjon ikke nødvendigvis fungerer med nyere versjoner. Cedega er elendig på eldre programvare, og ikke noe serlig bedre egnet enn Wine på dette området. Det bør nevnes at det jobbes aktivt med å forbedre DirectX 7-støtten i Wine. Så gamle spill er ikke glemt. Jeg har prøvd litt Cedega, men synest absolutt at Wine er et bedre produkt. Spill som WoW, Diablo II og Warcraft III er fullt spillbare i Wine. Ellers skal Oblivion og Battlefield 2 virke ganske greit uten mange innstillinger. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 PvP ytelse og ytelse i PvE er også viktig. Lenke til kommentar
Teroedni Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Jeg har kjørt WoW i wine og det er stabilt som bare det...men ytelsen er dessverre relativt ubrukelig. Spesielt i PvP og i outland. 8647134[/snapback] hmm kjører med 1680x1050 her med ein geforce 6600 og har ingen problemer Kanskje du har kjørt grafikkinstillingene dine litt for høyt? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Det bør nevnes at ytelsen både i Wine og Cedega blir elendig om det ikke er gode OpenGL-drivere innlagt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Så bra Men er Enemy Territory litt mer enn hva Doom og Quake er, selv om det er et Quake spill? Altså litt mer innhold. Litt mer type BF, CoD, CoH, Farcry osv osv... med fare for å banne i kærka. 8647131[/snapback] Det skjermkortet du nevnte er kraftig nok til å takle det meste, og nVIDIA er flinke nok til å lage drivere som utnytter kortet. Kan nevne at driverstøtte for GF8800 forlengst har kommet på plass, også GF8800 i SLI. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 WoW går mye raskere i Linux hvis du kjører det i opengl-modus istedet for DirectX Det fikses med en oppstartsparameter. husker den desverre ikke i farta. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Fire innlegg som startet med å slenge usaklig dritt og 3 svar på det er fjernet. Det kan godt hende det har forsvunnet noe saklig i samme slengen så om dere savner noe saklig så må det gjerne skrive det på nytt. Vennligst hold debatten saklig og konstruktiv. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Jeg kjører wow gjennom wine. Og har ikke merket noe negativt. Skal man endre videoinstillinger er det bare å starte opp med directX, da vil det ikke krasje. Jeg har ikke prøvd cadega. Kjører gjennom wine. - Laggspikes er borte. - Generelt høyere fps - Mye raskere respons(minimering osv) Jeg pleier å spille med beryl på, og da er fps-en sånn det var da jeg spillte med windows. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 For eksempel WoW har en tendens til å hakke regelmessig i Windows, dette skjer ikke i Wine i Linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå