[email protected] Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Hei hå Jeg har altså fått i æresoppgave å finne et prektig stereoanlegg til mine foreldre.. Det de tenker seg er: Fint utseende Grei lyd Slanke høytalere Brukervennlig CD, radio, datatilkobling Det jeg tenker meg: En stereo samt forsterker. Minst mulig ledningsrot (trådløse høytalere, er det å anbefale?). Stereoen står i skapet og forsterkeren litt unna. Det er derfor kun nødvendig at stereon er fin å se på.. Vil tro det er ganske viktig. Det er en stor stue, så 4 høytalere hadde kanskje vært noe? Rimelig firkantet stue, så 2 høytalere som man ser, og 2 litt mindre som hadde vært noe "gjemt bort" kunne kanskje vært å foretrekke. Noe ala titanfarge, slanke tynne høytalere med god diskant. Kan hende en sub for å gi litt bass også, men om høytalerne er gode nok så blir ikke det noe problem. Til tross for at de liker å være beskjedne så vet jeg godt at om de blir i festhumør så går lyden fort opp et par hakk, og da SKAL den opp! Har sett litt på cambridge, det kunne nok vært noe. Enkelt utsendet er meget viktig.. Hadde prisklassen vært en annen så hadde nok Classè vært noe. Thule har også vært innom bildet. Trenger en stereo som leverer god lyd, men som samtidig har flere løsninger når det kommer til musikk. Selv om min far vil ha den tilkoblet dataen, så har han ikke peiling på å laste ned musikk.. Vil tro det viktigste er å få god cd spiller, samt også en radio om dette lar seg gjøre. En håndkontroll på alt er å foretrekke, og om man kan slippe dette multikontrollopplegget, med switching mellom apparatene (dvs heller bruker kun ett merke på stereo og forsterker), så vil dette være en fordel. Husk, apparatet skal være brukervennlig selv etter noen vinglass og et par cognaqglass. Så, til det jeg hadde tenkt meg da.. Stereo: Enkelt og rent utsendet med et minimum av knapper vil være å foretrekke. Titanfarge eller til nøds svart farge.. Nada knæsjy blå eller noen enorme diskotek lignende spillere. "Renhet er enighet" Cambridge Azur 640C THULE spirit DVA100 - Til tross for at dette er en hjemmekinforsterker i tillegg, så er den meget ren i utformingen og jeg vil tro den gir bra lyd. Forsterker: Utsendet er ikke fult så viktig da denne faktisk kan være noe gjemt. (lurer litt på om det går greit å ha forsterkeren bak et skap, litt skjermet vekk.. Vil ikke trekke altfor mange ledninger og vil heller ikke ha trøbbel med fjernkontrollen. Derfor har jeg funnet et par forsterkere som trekker på utsendet litt, slik at det fint kan stå fremme. Cambridge 640A - Kommer til å stå i god stil med cdspilleren. Dette paret stiller ganske sterkt. THULE spirit IA60 - Igje, jeg prøver å finne par som passer sammen. Det viktigste med stereo samt forsterker vil være å finne en ren stil som gir god lyd og er enkel å bruke. Ellers hadde jeg kanskje gått for NAD eller Denon. Høytalere: For n'te gang så går det i stil.. Slanke høytalere som holder seg litt unna samtidig som de gir et inntrykk av "kongen på haugen". De skal gi god lyd, det trengs når "dirty dancing" fyres på full guffe. ARGON 7011 - Det var vel disse jeg fant på Hi-Fi sine hjemmesider som kunne vært noe. Kanskje like gjerne få tak ihele pakken? Hvordan blir det å koble dette sammen med forsterkeren? Vær litt tålmodig med meg, lenge siden jeg har drevet å koblet anlegg.. Dette er vel et 5.1 og kan vel kanskje ikke brukes med vanlig stereoforsterker? Hvordan er mulighetene for å koble til en subwoofer til et stereoanlegg? Med de høytalerne jeg valgte der, trenger man en subwoofer? Oppsummering Trenger altså et stilrent anlegg til ca 20 000. Det gjelder å finne en balansegang mellom design, brukervennlighet og lyd (i den prioriteringen). Om noen har noen flotte ideer å komme med i tillegg, hadde jeg blitt utrolig glad. Det er absolutt ikke lett å overtale sjefen til å handle inn et nytt anlegg. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Primare CDI10 passer dine krav som hånd i hanske. Design, kvalitet, lite ledninger, spiller bra med System Audio høyttalere, som er slanke og lett å plassere. Problemet er at den koster nesten 18 lapper og gir lite igjen til høyttalere. Trådløse høyttalere ville jeg ikke vurdert til et bra stereoanlegg. Jeg ville også kastet fra meg tanken om fire høyttalere. Stereo er lyd i to kanaler, flere høyttalere roter det bare til. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 Den forsterkeren virket absolutt knall! Og så hadde den alt i ett da, utrolig bra... Selv om den topper budsjettet noe, så er det langt fra B&O anlegget til 50 000 som de først tenkte på.. Grunnen til at jeg tenkte 4 høytalere var fordi rommet er rimelig stort.. (vil anta 40 kvadrat kanskje). Og formen er ca slik: Hvor: 1 - sofa 2 - spisebord 3 - stedet anlegget står (og de vil sikkert ikke flytte på det) 4 - et skap jeg tok med fordi.. jeg var i mitt kunstneriske hjørne. Hvor burde jeg plassere høytalerne i et rom som det der da tror du? Om det kun skal være 2 altså.. Jeg antar dronningen skal ha siste ord med i laget på plasseringen, men om jeg kommer med "det foretrukne valget", så hadde jo det vært noe. Det er forresten en peise mellom sofaområdet og anlegget somjeg ikke har tatt med.. Og så var det å finne høytalerne da.. De første som jeg viste til, da med 2 stk. Holder det med kun de 2? Antar den forsterkeren klarer å drive litt mer enn bare det.. Trenger jeg en sub om jeg kun har de to argon, og i såfall er det mulig å koble den til forsterken? Takker så mye for hjelpen! Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Når det gjelder antall høyttalerpar er musikk på cd laget for å gjengis i to kanaler. Om du sitter forann et bra stereoanlegg oppdager du noe som heter lydbilde. Musikken oppstår forann deg, du kan høre hvor vokalisten står, du kan høre at trommene ligger bak vokalisten. Dette ødelegger du fullstendig om du plasserer flere høyttalere rundt i rommet. Kvalitet over kvantitet! Optimal plassering av høyttalere er ofte i en trekant med like sider ut i fra lytteposisjon. Ut fra din eminente tegning vil det være naturlig å plassere anlegget på møbel nr 3, altså forann sofa. Regner med foreldrene dine skal sitte i sofaen og høre på musikk. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Hm.. De liker jo å danse da, så kan hende de kommer til å fyre løs på gulvet også.. Men jo, plasseringen rundt møbel 3 kan virke smart det! Skal ta det videre Men siden du var så flink til å hjelpe med forsterker, har du noe forslag til høytalere? ca 5000 da tenker jeg.. Noe ala det jeg har funnet frem.. Eller skal jeg bare gå med det? Kommer det til å passe med de høytalerne og det anlegget? Skulle man trengt en sub i tillegg?? For all del, andre kan svare de og Råd taes imot med takk Endret 19. mai 2007 av zaxowen Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 System Audio spiller bra med Primare.. Har Primare / System Audio kombinasjon selv og kommer ikke til å bytte den kombinasjonen på en god stund. Personlig synes jeg System Audio høyttalerene mine spiller musikk bra uten sub, men de kommer til kort når det gjelder film. Argon høyttalerene du linker til har jeg hørt på Hifi klubben, uten at de imponerte nevneverdig. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) SA1530 kan fungere ja.. De var jo ganske stilige også.. Det viktigste var visst at de ikke var for fremtredende.. Jeg har dantax med 2x 12" i hver, og det er ifølge min mor; monstre. Så prøver å finne noen som er slanke samtidig som de har god lyd.. Det er derfor jeg tenkte på å skaffe en sub i tillegg.. Prøver bare å finne frem mest mulig forslag for tiden nå jeg.. Enda flere høytalere du kan komme på? noen litt slankere? litt mer metallisk farge.. Litt "moderne" preget kanksje.. Om du skjønner hva jeg mener. Ellers flotte forslag som begge uten tvil vil bli vurdert. Endret 19. mai 2007 av zaxowen Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Mulig noe i et lyst treslag kan vurderes for å øke alternativene? Eksempelvis syns jeg selv at høyttalere i lys trefarge passer ypperlig sammen med litt metalliske farger, mulig dette ikke er hva du og dine foreldre er ute etter. DM 604 S3 er et eksempel på hva jeg mener, men disse kommer med noe høyere prislapp. Lykke til med anlegget Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 Disse Dali høytalerne er noe slikt som jeg ser etter.. En ganske stor pris da, men om forsterkeren er av den billige sorten kunne disse vært noe. De som du anbefaler hadde uten tvil vært noe jeg selv hadde likt, men det foreldrene leter etter er noe tynnere.. Så slankt og fint som mulig. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Vet hvordan du har det, begge foreldrene mine har BeoLab 8000 Jeg har 601 S3, spiller meget fint, må si det. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Er vanskelig det med voksne(spesielt damer) når de vil ha noe som høres godt ut,ser godt ut uten å koste skjorta. De Argonene var noe i hvertfall i spinkleste laget til rommet så det er ikke mye smart. Surround er heller ikke helt det beste for musikk. Føler også jeg vil rette litt. Det du kaller stereo er rett og slett en cdspiller. Stereo er jo betegnelsen på at signalet som spilles kommer ut gjennom to kanaler. Når det gjelder det med design så er SA noen av de som virkelig lager slanke fine trehøyttalere. Du kan jo vise dem til moren din og høre hva hun sier,kjenner flere kompiser som har foreldre med SA og ingen der som klager. Skal man ha lyd lyd ut av aliminiumshøyttalere blir det dyrt og bredt,ikke mye godlyd man får dyttet ut av 3" elementer. Så SA pleier å være et utrolig godt valg til den eldre generasjonen så du bør ikke utelukke dem helt pga treet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå