Gå til innhold

samme feil etter reprasjon


Anbefalte innlegg

Lykke til, TerraMan, du har mange flotte bortkastede stunder foran deg på dette forumet ;-)

 

8656223[/snapback]

 

Hehe, jeg er mest en passiv bruker..eller "lurker" om du vil. Det er massevis av nytting informasjon og plukke opp her for en forhandler. Innimellom klarer jeg dog ikke å holde meg fra å komme med innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Christian: Som det står hos deg på msn: Jeg har en hagle, og vet hvor du bor :p (hint: Gjem deg)

 

Klart at det er tolkning... alt er tolkning, men man kan ikke ta alt til sin fordel uavhengig om man er forhandler eller kunde. Begge parter ønsker jo å løse noe på en måte begge kan leve med.

 

Men ang. SW-oppgradering av selger i butikken. Hva mener dere om det? Er det avhjelp? Isåfall så vil jo da flere slutte å yte litt ekstra pga. de selv sitter i saksa hvis den har vært kun 1 gang på verksted tidligere, for Nokia eller en annen produsent bryr seg lite om hva butikken har gjort selv.

Lenke til kommentar
Christian: Som det står hos deg på msn: Jeg har en hagle, og vet hvor du bor :p (hint: Gjem deg)

 

Klart at det er tolkning... alt er tolkning, men man kan ikke ta alt til sin fordel uavhengig om man er forhandler eller kunde. Begge parter ønsker jo å løse noe på en måte begge kan leve med.

 

Men ang. SW-oppgradering av selger i butikken. Hva mener dere om det? Er det avhjelp? Isåfall så vil jo da flere slutte å yte litt ekstra pga. de selv sitter i saksa hvis den har vært kun 1 gang på verksted tidligere, for Nokia eller en annen produsent bryr seg lite om hva butikken har gjort selv.

8656484[/snapback]

 

Like moro hver gang jeg kan føre dissse diskusjonene på msn og her. Bare kom med hagla, du vet ikke hvor jeg bor så det så :p

 

Men ok;

For forbruker er produsent likegyldig, og det må dere snart lære å leve med. I utgangspunktet er det slik, og hvilke problemer dere får er kunden rakende likegyldig. MEN; noen er mindre kranglete enn andre. Jeg får neppe det problemet fordi jeg aldri ber en butikk om det. Men hadde en butikk gjort det så ville det vært avhjelp om hensikten var å avhjelpe feil med telefonen.

 

Er det feil på telefonen og dere prøver å rette det, så avhjelper dere jo kunden. Er det en urimelig tankegang?

 

 

appropå; snubbel, hvis dette forumet er så ille og mangler såpass sensur som du mener, hvorfor er du her da?

Det er ikke første gang du beklager deg over mine eller andres meninger slik jeg forstår det du skriver. Du er en forhandler og jeg en forbruker, jeg vedgår at mine holdninger neppe tar forhandlers økonomiske status i betraktelse, men jeg er ikke i situasjonen at jeg må det, så enn så lenge vil jeg kunne ha den retten til å tenke slik :)

Lenke til kommentar

Datating: I praksis er det akkurat det samme, men i teorien vil det som sagt etter min mening være to forskjellige ting.

 

Ved å bytte ut kundens simkort for å prøve å løse et problem, vil dette være avhjelp. Bruker man eget kort er dette teoretisk en konstatering av mangelen. :p

 

Men man kan jo ta den inn på service og feilsøke så mange ganger man vil før man sender det videre til neste ledd, da vil det jo bare være et avhjelpsforsøk i teorien.

 

Og som du fastslår Datating, det finnes helt klart en fornuftig gylden middelvei.

 

Snubbel: Juridisk sett er ikke forhandlers medkontrahenter noe part i forbrukerkjøp som oftest. Kun selger og kjøper.

 

Er varen mangelfull, ja da har selger brutt kontrakten. Og da gjelder både avtalen og de lovfestede reglene i lovverket.

 

 

OT

Etter din mening vil altså ingen i dette forumet være kompetente til å gi vedkommende råd om juridiske spørsmål, da du regner dem som villedere. Hvis man skal ta ditt eksempel til topps, så vil vel strengt talt alle spørsmål måtte avgjøres enten av Høyesterett (helst med fullt plenum og enstemmighet) eller at det hadde stått klart i forarbeidene. Eller kanskje enda bedre, en egen lov om akkurat det aktuelle temaet.

 

Nei, det er IKKE slik lovtolkning utføres og det er heller IKKE slik det SKAL utføres.

 

Til og med Høyesterett har fått pepper for sine avgjørelser, de har modifisert seg selv og sågår gått tilbake på sine tidligere standpunkt. Slik at juss er et dynamisk levende instrument som tolkes. Juss MÅ tolkes, og det er ikke alltid det er fasit svar på alt.

 

Hadde det vært opptil forhandlerene i Norge så hadde forbrukerne stått med luen i hånden og måtte finne seg i alt som ble diktert fra den ene siden.

 

Har selv opplevd mange håpløse påstander både her i forumet og hos forhandlere, som ikke hadde bunn i noe fornuftig.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Hvis man tar software update videre til pc-verden. Hvis en kunde klager over sikerhetsfeil i windows og butikken da kjører windows update for kunden. Vil dette da regnes som et avhjelpsforsøk? Blir i grunn det samme som software update på mobilen.

 

Når det kommer til simkort bytte så er sim-kort en separat enhet fra mobilen. Den har i utgangspunktet ingen direkte tilknytning til mobilen. Det forhandler gjorde ved å bytte simkort var bare å eksludere simkortet som en feilkilde. Han utførte på ingen måte noe forsøk på reperasjon av telefonen!

Lenke til kommentar
Hvis man tar software update videre til pc-verden. Hvis en kunde klager over sikerhetsfeil i windows og butikken da kjører windows update for kunden. Vil dette da regnes som et avhjelpsforsøk? Blir i grunn det samme som software update på mobilen.

 

Når det kommer til simkort bytte så er sim-kort en separat enhet fra mobilen. Den har i utgangspunktet ingen direkte tilknytning til mobilen. Det forhandler gjorde ved å bytte simkort var bare å eksludere simkortet som en feilkilde. Han utførte på ingen måte noe forsøk på reperasjon av telefonen!

8656678[/snapback]

 

har jeg møtt deg før? Argumentet med pc og mobil har jeg blitt møtt med før. Da med en M65 som tilsvarende Win XP. (beklager, måtte spørre) Det er et så sjeldent argument for tiden.

 

Jeg kan faktisk ikke se argumentet ditt

 

Jeg kjøper telefon med feil i software. Vi er enig om at bugs i softwaren er en mangel. Butikken oppdaterer softwaren, og det fungerer noen uker før en får flere problemer, og en gjentar. I din tolkning skal ikke dette være avhjelp`?

Lenke til kommentar
Når det kommer til simkort bytte så er sim-kort en separat enhet fra mobilen. Den har i utgangspunktet ingen direkte tilknytning til mobilen. Det forhandler gjorde ved å bytte simkort var bare å eksludere simkortet som en feilkilde. Han utførte på ingen måte noe forsøk på reperasjon av telefonen!

8656678[/snapback]

 

Det er også som nevnt i tråden et tolkningsmoment, og en måte å se det på.

 

Om win update og sw oppgrdering er det samme ellert ikke er en OT diskusjon som blir tungvinn og gigantisk som det er mange meninger om.

Lenke til kommentar

nå synes jeg folk begynner å bli litt vell kverulante her, når min P990 fikk problemer med lade/handsfree porten tok jeg med telefonen til selger, han prøvde først å gi meg et nytt handsfree da det var dette som var mest problematisk, men det hjalp heller lite, men ser jeg på dette som en avhjelp?? Nei! jeg ser på dette som god service fordi han kunne ha fortalt at telefonen må inn på service med en gang og blitt borte i x antall dager, men han prøvde i stedet å hjelpe meg der og da. Det samme er hvis jegt kjøper ny bil til 1 mill kroner og jeg synes bilen er vond å kjøre, selger gir meg nye dekk, men bilen er fortsatt vond å kjøre så den må på verksted fordi støtdemperne er ødelagte, skal jeg da kreve ny bil? NEI. Dette var å sette ting på spissen, en bil leveres ikke med ødelagte støtdempere, men folk kan ikke lese loven i abc rekkefølge, den skal tolkes og fortsatt er det kun dommstolene som har rett til å tolke en lov med virkende kraft.

 

 

SLUTT Å KLAG hvis dere er misfornøyd med telefon etc så drit i å kjøp en... da er problemet løst.

 

 

Nei jobber ikke i noen butikk (takk og lov)

Lenke til kommentar
nå synes jeg folk begynner å bli litt vell kverulante her, når min P990 fikk problemer med lade/handsfree porten tok jeg med telefonen til selger, han prøvde først å gi meg et nytt handsfree da det var dette som var mest problematisk, men det hjalp heller lite, men ser jeg på dette som en avhjelp?? Nei! jeg ser på dette som god service fordi han kunne ha fortalt at telefonen må inn på service med en gang og blitt borte i x antall dager, men han prøvde i stedet å hjelpe meg der og da. Det samme er hvis jegt kjøper ny bil til 1 mill kroner og jeg synes bilen er vond å kjøre, selger gir meg nye dekk, men bilen er fortsatt vond å kjøre så den må på verksted fordi støtdemperne er ødelagte, skal jeg da kreve ny bil? NEI. Dette var å sette ting på spissen, en bil leveres ikke med ødelagte støtdempere, men folk kan ikke lese loven i abc rekkefølge, den skal tolkes og fortsatt er det kun dommstolene som har rett til å tolke en lov med virkende kraft.

 

 

SLUTT Å KLAG hvis dere er misfornøyd med telefon etc så drit i å kjøp en... da er problemet løst.

 

 

Nei jobber ikke i noen butikk (takk og lov)

8657092[/snapback]

 

ekke lett nei, men omleveringen av utstyr ville nok ha blitt regnet som avhjelp, om du liker det eller ikke.

Lenke til kommentar

Til dere som mener at all hjelp selger prøver å gi deg i butikken skal regnes som avhjelpsforsøk.

 

Hvis en kunde kommer til meg med en telefon som ikke virker helt slik den skal er det ofte flere ting jeg prøver for å FEILSØKE. Si at telefonen ikke får sendt sms.

 

1. Jeg prøver å skru telefonen av og på i tilfelle noen prossesser i telefonen har låst seg.

 

2. Om det er problem med meldinger og samtaler prøver jeg å bytte simkort.

 

3. Sjekker at nummer til meldingssentralen er rett, retter dette om nummeret var feil.

 

I følge noen av dere vil dette være 3 avhjelpsforsøk og kjøpet skulle vært hevet allerede etter at jeg byttet simkortet.

 

Tenk dere hvor mange ting de prøver å endre på hos et serviceverksted før de finner feilen og retter den.

 

Tankegangen deres er ikke mye fornuftig, og den gjør arbeidsdagen til oss selgere til et mareritt. Her på forumet kommer bare en brøkdel av kunders rare meninger frem.

Lenke til kommentar

Okay, har funnet ut litt om dette greiene her idag.

 

Bytte av simkort, kan ikke regnes som avhjelp, da dette ikke har noe med selve telefonen å gjøre. Det er vel f.eks ikke Sony Ericsson som har ansvaret for Telenor simkort?

 

Dette er to vidt forskjellige ting, og kan ikke regnes som en mangel på varen.

Lenke til kommentar
Okay, har funnet ut litt om dette greiene her idag.

 

Bytte av simkort, kan ikke regnes som avhjelp, da dette ikke har noe med selve telefonen å gjøre. Det er vel f.eks ikke Sony Ericsson som har ansvaret for Telenor simkort?

 

Dette er to vidt forskjellige ting, og kan ikke regnes som en mangel på varen.

8662788[/snapback]

 

igjen; det hele munner ut i hvordan en gjorde det. Jeg ser godt argumentet her, men jeg ser også at KVTL og jeg er i mindre tall i forhold til forhandlere som står å tape mest om tankeeksperimentet noen gang skulle bli realitet.

Lenke til kommentar

Det vil være kunden som taper om tankeeksperimentet blir en realitet, fordi ingen forhandlere lengre vil bytte simkort for kunde i butikk, hjelpe med mms-innstillinger, bytte batterier osv.

 

Alle kunder blir dermed henvist til verkstedsinnlevering :). Forhandleren vil omstille seg, mens kunden vil tape.

Lenke til kommentar
Det vil være kunden som taper om tankeeksperimentet blir en realitet, fordi ingen forhandlere lengre vil bytte simkort for kunde i butikk, hjelpe med mms-innstillinger, bytte batterier osv.

 

Alle kunder blir dermed henvist til verkstedsinnlevering :). Forhandleren vil omstille seg, mens kunden vil tape.

8663812[/snapback]

 

men altså; bytte batteri på en mobil for å avhjelpe et eventuelt batterirproblem er jo avhjelp? men er kunden selv skyld i det så har det jo aldri vært avhjelp, kanskje du krisemaksimerer litt nå?

Lenke til kommentar

Jeg tror endel som poster i tråden her må se litt lenger enn sin egen nesetipp. Det eneste man oppnår dersom man faktisk klarer å presse gjennom denne saken, er at et par kunder får blir lykkelige fordi de klarte å få ny telefon raskere. Mens 100 000 vis vil tape på det, når forhandlerene svært kjappt endrer rutiner og slutter å være behjelpelige med å teste om det er noe svært enkelt som er feil på telefonen, siden de risikerer å tape masse penger på det.

 

Tenk på det. Du går til en forhandler og klager over en feil på telefonen. Forhandleren vet med 95% sikkerhet at feilen skyldes batteriet. Men siden forhandleren vet at dette vil regnes som et forsøk på reperasjon sier han at telefonen må sendes til verksted, og det tar 2-3 uker. Dette vil bli en realitet, og du sitter da uten telefon i flere uker, når feilen kunne vært fikset på 30 sekunder.

Enda verre blir det om f. eks. batteriet er ødelagt pga et kraftig slag. Nå får da regning på feilsøking (siden det er brukerfeil), og må kjøpe nytt batteri i tillegg.

 

Jeg håper for min egen skyld at dere aldri klarer å tvinge gjennom dette. Min personlige mening er at dette "tankeeksperimentet" som noen her liker å kalle det er rett og slett pur egoisme. Men som sagt, det er min personlige mening.

Lenke til kommentar
*snipp*

8664482[/snapback]

 

du skal med glede få kalle meg for en egoist, siden du ikke biter på at det var tanker som ble bekreftet. Men nok om det.

Jeg er enda overrasket at uttalelser som denne;

 

Forhandleren vet med 95% sikkerhet at feilen skyldes batteriet. Men siden forhandleren vet at dette vil regnes som et forsøk på reperasjon sier han at telefonen må sendes til verksted, og det tar 2-3 uker

 

Er det feil på batteriet som ikke skyldes kunde og som er å regne som en mangel, så vil jo det telles som avhjelp for den mangelen.

At noen da bruker dette som et pressmiddel argument er i og for seg hårreisende. Forhandler skal altså kunne si indirekte; enten får du nytt batteri for en mangel (forutsetning) og tåler at dette ikke er avhjelp, eller så sier du ha det til telefonen din. (og folk syns jeg tenker kort, go figure)

 

Om kunde da er skyld i det, og forhandler vet det, som du så pent puttet det, så faller argumentet ditt i vann, for da vil jo kunde måtte kjøpe en helt ny telefon eller batteri, ikke sjans en forhandler lar det gå gratis, så hva oppnår du da her?

Lenke til kommentar
Forhandleren vet med 95% sikkerhet at feilen skyldes batteriet. Men siden forhandleren vet at dette vil regnes som et forsøk på reperasjon sier han at telefonen må sendes til verksted, og det tar 2-3 uker

Er det feil på batteriet som ikke skyldes kunde og som er å regne som en mangel, så vil jo det telles som avhjelp for den mangelen.

At noen da bruker dette som et pressmiddel argument er i og for seg hårreisende. Forhandler skal altså kunne si indirekte; enten får du nytt batteri for en mangel (forutsetning) og tåler at dette ikke er avhjelp, eller så sier du ha det til telefonen din. (og folk syns jeg tenker kort, go figure)

Nei. Du missforstår meg helt. Jeg mente ikke at forhandlere kom til å bruke dette som pressmiddel slik du beskriver.

Men, om forhandleren vet at problemet du beskriver mest sannsynlig er batteriet, vil han jo i dag tilby å prøve med et nytt batteri i butikken, før han sender den videre. Dette gjør han slik at om du er heldig går smilende ut med en fungerende telefon minutter senere. Men dersom han vet at du med loven i hånd kommer til å kreve ny telefon etter et reperasjonsforsøk hos verksted siden han testet et annet batteri først, og ikke minst at han da må ta hele greia på egen kappe siden produsenten selvsagt ikke godtar å teste et nytt batteri i butikken som avhjelp, kommer han ikke til å tilby deg denne servicen, men sende den til verksted uansett for å unngå økonomiske problemer.

 

Det jeg sier er at dersom man faktisk klarer å tvinge gjennom det som beskrives i første posten her, så kommer forhandlerene ganske kjappt til å aldri utføre slik "service" i butikken, men videresende _alle_ telefoner med feil, uansett feil til verksted, slik at de selv skal slippe økonomisk tap. Og det taper de aller fleste av oss på.

Om kunde da er skyld i det, og forhandler vet det, som du så pent puttet det, så faller argumentet ditt i vann, for da vil jo kunde måtte kjøpe en helt ny telefon eller batteri, ikke sjans en forhandler lar det gå gratis, så hva oppnår du da her?

8664585[/snapback]

Jeg sa aldri at forhandler visste at kunden var skyld i det. Du har puttet ord i munnen på meg som ikke stemmer.

Men om det skulle vise seg at batteriet var ødelagt av en brukerfeil, ville kunden tape på at forhandlere sender _alle_ telefoner direkte til service uansett årsak, siden de da måtte betale for feilsøk. Dette var et eksempel for å vise at man ikke bare taper tid, men også penger på å tvinge forhandlere til å sende _alle_ telefoner til service, slik man ganske kjappt kommer til å gjøre dersom man tvinger gjennom dette.

Lenke til kommentar
*snipp*

8664950[/snapback]

 

problemet er jo at det utbyttet,på lik linje med bytte av minnekort,datakabel eller lader som fulgte med, vil kunne regnes som avhjelp mot den mangelen. Så spørsmålet blir heller da om forhandlere har vært forskånet mot kunder som vet bedre.

 

hva angår det siste; ¨på en eller annen måte leste jeg det i det du skrev, men ser ikke hvorfor.

Jeg kan ikke se at det å opplyse at forhandler vet eller med god grunn tror den er fuktskadet/slagskadet vil bli et problem i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
problemet er jo at det utbyttet,på lik linje med bytte av minnekort,datakabel eller lader som fulgte med, vil kunne regnes som avhjelp mot den mangelen. Så spørsmålet blir heller da om forhandlere har vært forskånet mot kunder som vet bedre.

8665173[/snapback]

Det som er trist er jo om de ikke lenger blir forskånet mot slike kunder, for det kommer slik jeg ser det uansett bare til å gå ut over oss kunder til syvende og sist. Jeg har flere ganger lurt på om ikke vi kunder i Norge rett og slett har for mange rettigheter. Jeg tror rett og slett alle rettighetene til tider kan gagne oss negativt.

 

Personlig vill jeg aldri krevt omlevering ved første feilretting, bare fordi butikken hadde vært behjelpelig med å teste f. eks. batteri eller sim kort. For det første så hadde jeg rett og slett ikke syns det var rettferdig. Og for det andre så har man jo tross alt et kundeforhold til butikken. Jeg vil ikke bytte god service, mot å få en ombytting raskere. For uansett hvordan man vrir og vender på det, og uansett hvor mye man sier at det er feil eller ikke er det forskjell på "han hyggelige kunden som handler mye hos oss", og "han kverulanten som vi taper penger på".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...