Alastor Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Forøvrig trenger vi ingen sarkasme i denne tråden, la oss holde oss høflige og diskutere på en skikkelig måte. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Noe sier meg at det ikke kan telle når selgeren prøver å rette mangelen ved å prøve å gi deg et nytt simkort, eller lignende. Men, heller å sende den inn på reperasjon teller. Men, så leser jeg i service boka mi, når det gjelder akkurat dette: "Selgeren han bare to forsøk på å rette en mangel. Se §30 (2)" Denne setningen her ser ganske vid ut, og det ser ut som den rekker innenfor området hvor selgeren prøvde å fikse mangelen ved å prøve et nytt sim kort. EDIT: Noen som kan finne ut hva det står i paragrafen jeg nevnte? "§30 (2)" 8653473[/snapback] intet problem; det står det du beskriver der, men en smart sjel kan finne på å lese videre og se "med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterlige avhjelp er rimelig" Lenke til kommentar
TerraMan Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Uff, uff, uff....du unngår jo faktisk helt å ta poenget her. Kunden kan da selvfølgelig velge selv å insistere på at telefonen skal inn til service hos et autorisert verksted, det kan da ingen si noe på. Om derimot kunden for eks. skulle være i en hastesituasjon og behøve telefonen fiks ferdig på en dag, og øsnker å benytte seg av forhandlers kompetanse - Kan han vel i et slikt tilfelle også få tilbud om dette, uten at det slår tilbake på forhandler? "så du mener at produktene du selger har så mye feil at de regelmessig må på software update for å fungere skikkelig? Interessant" Først og fremst må jeg vel si at du begynner å bli utrolig selektiv i dine forsøk på å tillegge meg meninger. Jeg skrev da vitterlig "nesten" i mitt innlegg som du vel forsøker å henvise til? Jeg mener dog at å forvente et 100% feilfritt produkt uten noen form for svakheter i dagens høyteknologiske samfunn er å tro på julenissen. Forbedringer kan jo være alt fra minimale til litt større bagateller. SW-upgrades trenger ikke kun være en nødløsning for å reparere noe som har krasjet, men også virke forebyggende og tilby bedre funksjonalitet enn tidligere. "videre mener du at enn så lenge dere bytter ut batteri,datakabel,software osv, så er det ikke avhjelp? interessant" Hvor i alle dager har jeg sagt dette? Igjen så misforstår du vel totalt..... "videre mener du at all avhjelp kun kan skje på et verksted. Da faller jo omlevering utenfor, for ny salgspakke blir jo gitt i butikken din, ikke hos et verksted, eller doa omlevering før service for den saks skyld utenfor som avhjelp?" Omlevering/doa skjer ved konstatert feil i avtale med verksted/produsent og er å anse som avhjelp. "avhjelp er når du prøver å hjelpe for en mangel/feil ved produktet, og ikke noe selvforskyldt. det du sier nå er jo vitterlig at selv om det er feil ved produktet så skal du slippe å ta avhjelp, men heller regne det som service?" Igjen så unngår du vel helt å faktisk tyde hva som blir skrevet? Er vel absolutt INGEN som skal fraskrive seg noe som helst? Hvor i alle dager har dette blitt antydet.....Jeg ville da aller helst i absolutt ALLE tilfeller bare ha fylt ut et skjema i mitt servicesystem og sendt telefonen til verksted så fort som mulig, og fått den saken ut av verden! MEN, 99% av mine kunder setter utrolig stor pris på at vi faktisk prøver å HJELPE de med problemene som inntreffer og løse de på stedet UTEN at serviceverksted/produsent må kobles inn i saken. Vi forklarer alltid kunden at det slettes ikke er sikkert dette hjelper om han han/hun ikke er lysten på å sende den inn på service kan vi gjøre et forsøk. Dersom dette ikke skulle vise seg å hjelpe, må den sendes inn. Vet du hva, vi har aldri hatt et ENESTE problem med denne praksisen - dels fordi at vi i utrolig mange tilfeller klarer å hjelpe kunden der og da. Dels fordi at kunden verdsetter forsøket og er innforstått med at dette er del av en lengre prosess med å utbedre feilen. Om vi ikke løser det går den til neste ledd - Når kunden får den tilbake og kvitterer for at reparert telefon er utlevert - Da er avhjelpsforsøket fullført. "Alt i alt; dette var interessant lærdom." Ja det er kanskje nye tanker for "TV2 Hjelper Deg"-generasjonen? Til syvende og sist, vil jeg bare avslutt med å si at jeg finner det ikke så rent lite humoristisk at mange av de som hyler høyest om elendig service/kunnskap hos butikker og forhandlere er de som samtidig ønsker å legge de største kjeppene i veien for at forholdet skal fungere best mulig. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Og DER er det nok. Nå har Christian86 fått sitt svar, skrevet i tilsvarende tone. Nå roer vi den, og diskuterer skikkelig. Reaksjon på moderering skrives på pm, ikke i aktuell tråd. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Ihvertfall, nå som jeg har fattet litt her, så har trådstarter krav på en del ting mtp mangelen. Du kan ihvertfall kreve å få en ny mobil utenat de skal nekte noe for det. Hvis de gjør det, kan du dra frem forbrukerkjøpsloven og påpeke hva du har rett på. Jeg hadde ihvertfall ikke godtatt at de skal sende inn produktet inn på verksted igjen, du må vente i flere uker, få en lånemobil, og samtidig ikke være sikker på at du får tilbake mobilen din reparert. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 *snipp* 8653540[/snapback] For å ta det siste først; det var jo egentlig ironi, men la gå. Mine meninger er ikke akkurat basert på tabloidtv i beste sendetid. For å ta det generelt; det jeg skrev var egentlig bare hvordan en kunne tolke ordene dine; Min tolkning: Så fort et AUTORISERT verksted/service point får oppdraget i hendene, er det å anse som avhjelp. Så det utelukker eventuell omlevering ved DOA (når verksted ikke er kontaktet), bytte av batteri etc uten å ha vært hos verksted. Helt rimelig tolkning av dine ord der. Jeg har mang en gang SW-oppgradert telefoner som har vært ustabile/hengt seg/etc i butikk (Noe kunde fint kunne gjort selv hjemmefra) for å prøve å hjelpe med problemer - Dette anser jeg som god service, og ikke noe annet! Dette hang jeg meg mest opp i. Her skriver du at selv om produktet har feil, og du avhjelper situasjonen, så regner du det som kundeservice, ikke som avhjelp. Det fant jeg noe interessant. For meg ville det vært avhjelp, men i hvilken grad jeg ville ha brukt det som argument, vel, det ville berodd på oppførselen til selger. Jeg er ikke noe verre enn selger gjør meg. Lenke til kommentar
TerraMan Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Da jeg føler at dette her ikke kommer noen som helst vei, annet enn hakking og ordkløyveri, vil jeg gjerne vri litt på det Den servicen en forhandler har mulighet til å yte kunden i form av SW-oppgraderinger, innstallasjon av oppsett, reset av telefon etc etc - er nøyaktig de samme virkemidlene kunden har til sin egen disposisjon, korrekt? Er da det faktum at kunden selv ikke prøver å benytte seg av disse virkemidlene på egenhånd en faktor som bidrar til at dette IKKE er å anse som et avhjelps forsøk dersom dette skulle vise seg å løse kundens problem? Jeg mener, selger benytter seg av nøyaktig samme virkemidler som er tilgjenglig for enhver sluttbruker. Og såfremt det ikke kan påvises noen fysiske feil ved noen av komponentene og at problemet rettes ved hjelp av umiddelbart tilgjenglige løsninger, skal det det føres tilbake til mangel på kompetanse hos sluttbruker? Lenke til kommentar
mckvakk Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Når det er simkortet som er for gammelt eller ødelagt og dermed forårsaker feil på telefonen så er jo ikke det noe som skal telles som avhjelp av telefonen, hvis telefonen funker som bare det med et fungerende simkort. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Når det er simkortet som er for gammelt eller ødelagt og dermed forårsaker feil på telefonen så er jo ikke det noe som skal telles som avhjelp av telefonen, hvis telefonen funker som bare det med et fungerende simkort. 8654075[/snapback] tingen er jo da; det var ikke det som skjedde her. Dermed hjalp ikke bytte av sim kort Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Så da mener du at dersom jeg bytter batteri på en defekt mp3spiller, og det ikke løste problemet i butikk, så er det også et avhjelpsforsøk? Eller at jeg tar ut og setter inn igjen batteriet på en telefon som har hengt seg, og den henger seg igjen rett etterpå? Eller at jeg sletter mmsinnstillinger og laster ned nye fordi mms ikke fungerer, og de fremdeles ikke fungerer? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Så da mener du at dersom jeg bytter batteri på en defekt mp3spiller, og det ikke løste problemet i butikk, så er det også et avhjelpsforsøk? Eller at jeg tar ut og setter inn igjen batteriet på en telefon som har hengt seg, og den henger seg igjen rett etterpå? Eller at jeg sletter mmsinnstillinger og laster ned nye fordi mms ikke fungerer, og de fremdeles ikke fungerer? 8654215[/snapback] sitat av meg selv intet problem;det står det du beskriver der, men en smart sjel kan finne på å lese videre og se "med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterlige avhjelp er rimelig" så, om det ville være tilfellet, så kunne en jo alltids argumentere med det:) men ja; batteri byttet, løste ikke problemet, altså noe annet galt, japp, 1 forsøk. Med mindre kjøper skyld selv da. Endret 20. mai 2007 av Christian86 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Så da mener du at dersom jeg bytter batteri på en defekt mp3spiller, og det ikke løste problemet i butikk, så er det også et avhjelpsforsøk? Eller at jeg tar ut og setter inn igjen batteriet på en telefon som har hengt seg, og den henger seg igjen rett etterpå? Eller at jeg sletter mmsinnstillinger og laster ned nye fordi mms ikke fungerer, og de fremdeles ikke fungerer? 8654215[/snapback] Nå er det mange som har hoppet over en vesentlig ting i denne tråden, og det er at gjenstanden har en mangel. En mangel trenger ikke bare være en fysisk feil med produktet, men også at det f. eks. ikke er i henhold til avtale. Et gammelt simkort er ikke en mangel ved produktet, med mindre selger har informert kunde om noe annet eller kunden har gjort selger oppmerksom på et forhold som han skal bruke telefonen til. F. eks. hvis selger vet at kunden har NetCom simkort vet at vedkommende skal bruke denne på telefonen, er det en mangel hvis forhandler selger en telefon som er låst til Tele2. Kjøper kunden en 3G telefon og ikke informerer selger om at han har et gammelt NetCom simkort, vil det ikke være en mangel ved produktet. Det vil heller ikke være et avhjelpsforsøk å gi et nytt simkort da, men heller det man kaller service. Et annet spørsmål blir da om det foreligger binding etc, men det lar jeg ligge. Grenselandet er stort, og fallgruvene er det mange av. Men uansett så skal det også skje en rimelighetsvurdering og et skjønn som skal være rimelig. Juss er tolkning. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Er helt klart at du har rett til å heve kjøpet i denne situasjonen. Selger har bare rett til to utbedringer av samme mangel. Utskifting av simkort vil regnes som en utretting, andre utbedringen var å sende mobilen til service. Så hør på Christian86 du, og krev din hevingsrett. 8648471[/snapback] Så da mener du at dersom jeg bytter batteri på en defekt mp3spiller, og det ikke løste problemet i butikk, så er det også et avhjelpsforsøk? Eller at jeg tar ut og setter inn igjen batteriet på en telefon som har hengt seg, og den henger seg igjen rett etterpå? Eller at jeg sletter mmsinnstillinger og laster ned nye fordi mms ikke fungerer, og de fremdeles ikke fungerer? 8654215[/snapback] Nå er det mange som har hoppet over en vesentlig ting i denne tråden, og det er at gjenstanden har en mangel. En mangel trenger ikke bare være en fysisk feil med produktet, men også at det f. eks. ikke er i henhold til avtale. Et gammelt simkort er ikke en mangel ved produktet, med mindre selger har informert kunde om noe annet eller kunden har gjort selger oppmerksom på et forhold som han skal bruke telefonen til. F. eks. hvis selger vet at kunden har NetCom simkort vet at vedkommende skal bruke denne på telefonen, er det en mangel hvis forhandler selger en telefon som er låst til Tele2. Kjøper kunden en 3G telefon og ikke informerer selger om at han har et gammelt NetCom simkort, vil det ikke være en mangel ved produktet. Det vil heller ikke være et avhjelpsforsøk å gi et nytt simkort da, men heller det man kaller service. Et annet spørsmål blir da om det foreligger binding etc, men det lar jeg ligge. Grenselandet er stort, og fallgruvene er det mange av. Men uansett så skal det også skje en rimelighetsvurdering og et skjønn som skal være rimelig. Juss er tolkning. 8654669[/snapback] Nå er jeg litt forvirret her... Har alle plutselig endret mening nå? På første siden sier dere at det er avhjelp, og at han har rett på å bytte varen. Men nå er det plutselig ikke avhjelp lenger? For meg ser det ut som du snakker imot deg selv her KVTL... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Aldeles ikke, det er bare du som ikke har lest nøye nok. I denne saken var cluet at mangelen ved telefonen at den spurte etter simkort. Det er ikke opplyst at det var noe generelt galt med simkortet til kunden, ei heller at det var spesielt gammelt. Forhandler skifter ut simkortet, noe som ville være normalt etter min mening, og telefonen viser samme feilmelding. Det hjalp altså ikke. Deretter sender man inn telefonen på reperasjon. Altså to avhjelpsforsøk. Hadde kundebehandleren puttet inn et simkort de hadde liggende for å få avkreftet at det ikke var simkortet det var feil med, ville nok det ikke bli regnet som avhjelp. Forhandler sender inn telefonen, avhjelpsforsøk nr. 2. Telefon kommer tilbake med samme feil. Samme feil tredje gang. Lenke til kommentar
TerraMan Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Et poeng her, som så klart ikke er vesentlig for kunde, men for forhandler,kan være: Dersom simkort-btte "vedtas" å regnes som avhjelps forsøk, vil produsenten (etter all sannsynlighet) aldri i verden godta dette som avhjelpsforsøk og basere utsendelse av erstatning til forhandler på bakgrunn av dette. De definerer avhjelp som service hos en av sine servicepartnere. Dette vanskeliggjør situasjonen til forhandler betraktelig, og vil da tilsi at forhandler absolutt ikke bør gjøre noen ting i situasjoner som dette, men heller la en tredjepart (service verkstad) håndtere all form for avhjelp, uavhengig av hvor "enkelt" det i utgangspunktet kan virke. Er dette en situasjon kunden, totalt sett, er bedre tjent med? (Dette er ikke noe forsøk på å kverulere om noen skulle tolke det dithen, bare en forespeiling av en mulig situasjon) Endret 20. mai 2007 av TerraMan Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Et poeng her, som så klart ikke er vesentlig for kunde, men for forhandler,kan være: Dersom simkort-btte "vedtas" å regnes som avhjelps forsøk, vil produsenten (etter all sannsynlighet) aldri i verden godta dette som avhjelpsforsøk og basere utsendelse av erstatning til forhandler på bakgrunn av dette. De definerer avhjelp som service hos en av sine servicepartnere. Dette vanskeliggjør situasjonen til forhandler betraktelig, og vil da tilsi at forhandler absolutt ikke bør gjøre noen ting i situasjoner som dette, men heller la en tredjepart (service verkstad) håndtere all form for avhjelp, uavhengig av hvor "enkelt" det i utgangspunktet kan virke. Er dette en situasjon kunden, totalt sett, er bedre tjent med? (Dette er ikke noe forsøk på å kverulere om noen skulle tolke det dithen, bare en forespeiling av en mulig situasjon) 8655220[/snapback] sånn; Min personlige tanke er at jeg ville neppe kjørt så hardt på en forhandler som å bruke det. Men hadde jeg fått store problemer med forhandler så ville jeg nok ha brukt skytsen. Likevel ser jeg argumentet om de implikasjoner det kan skape at alt forhandler gjør kan tilslutt regnes som avhjelp. Likevel holder jeg en knapp på siste del av §30, "dersom mer avhjelp er rimelig". men spørsmålet er da; enn så lenge dere har gjort dette i flere år, blir ikke dette like mye "hvis" diskusjon, som 5 års regelen og hysteriet rundt prisene der? Endret 20. mai 2007 av Christian86 Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Det er rart hvordan mange tolker dette til sin egen fordel. Jeg som forhandler og forbruker har funnet meg en "gylden middelvei". Det som begge parter kan leve med. Er selv forbruker i mange sammenhenger og vet hva jeg har krav på eller ikke... I dette tilfelle er det klart at det kun har vært foretatt 1 avhjelpsforsøk. KVTL: Hva har det å si om det lages nytt simkort til kunden eller prøver med selgers simkort? Begge deler går utpå å teste telefonen med et annet kort! Sony Ericsson har jo nå en god stund hatt software-oppgradering tilgjengelig på nettsiden deres som alle kan laste ned. Hvis forhandler vil yte kunden ekstra service pga. det er en fast kunde som skal på en reise eller noe sånt og det ikke fungerer og den må inn på verksted så vil jo ikke det de gjorde i butikken telle. Det eneste de gjorde i butikken var å prøve det kunden selv kunne gjøre hvis han/hun hadde hatt gjennomsnitlig kompetanse om produktet sitt. Husk at de er ingen tekniker. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Christian86 skriver altså først at han bryr seg katta om hva forhandler får av problemer overfor sin produsent/leverandør. Så redigerer han sitt innlegg. Det går ikke an å late som om forhandlerne ikke er en part i saken. De er faktisk det. Prøv å jobbe med dem, ikke mot dem. De har ikke som øverste mål å gjøre livet surt for deg, de har som mål at du skal være en fornøyd kunde, samtidig som de tjener nok penger til å drive butikken sin videre. Dette forumet er ment for å hjelpe andre mobilbrukere. Slik som enkelte holder på her, har forumet kun en villedende effekt, ikke veiledende. Folk blir lurt til å tro det ene og det andre som ikke har noen som helst rot i virkeligheten. Enkelte saker har kanskje rot i en enkeltpersons tolkning av deler av lovverket, men når dette leses ord for ord av intetanende forumbrukere blir hele poenget med et hjelpende brukerforum helt borte. Det er trist at Amobil har så mye ubrukelig informasjon blant alle de nyttige postingene. Det er også synd at enkelte ikke klarer å se forskjellen på teori og praksis. Og helt til slutt: R-E-P-A-R-E-R-E -- R-E-P-A-R-A-S-J-O-N Ikke reperere. Ikke reperasjon. Ikke repparere. Ikke reprasjon. Lykke til, TerraMan, du har mange flotte bortkastede stunder foran deg på dette forumet ;-) -snubbel Over og ut. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Til trådstarter: I min butikkjede er en lignende sak prøvet for retten. Bytte av SIM er ikke å regne som avhjelpsforsøk. Hva vil skje i virkeligheten i din sak? Jo, se her... 1. Din telefon sendes tilbake til verksted som "reklamasjon på tidligere service". Det betyr at den går foran køen og ikke blir borte mer enn litt over en uke. 2. Du får den tilbake med byttet SIM-feste slik at telefonen igjen klarer å lese SIM-kortet ditt. 3. Hvis den SÅ viser seg å gi samme feilmelding igjen, kan du med forhandlerens hjelp gjøre en REKLAMASJON mot Nokia. Denne vil resultere i ny telefon til deg eller pengene tilbake hvis du heller ønsker det. Grunnen til at 6103'en din ikke leser SIM-kortet riktig er at du har mistet den i bakken. Dessverre er 6103 så dårlig skrudd sammen at den ikke tåler normal bruk og SIM-festet løsner. Nokia vet dette, og reparerer telefonen din gratis så lenge de ikke klarer å dokumentere store slagskader. Lykke til, håper du ikke må vente lenge på å få telefonen reparert! -snubbel Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Christian86 skriver altså først at han bryr seg katta om hva forhandler får av problemer overfor sin produsent/leverandør. Så redigerer han sitt innlegg. Det går ikke an å late som om forhandlerne ikke er en part i saken. De er faktisk det. Prøv å jobbe med dem, ikke mot dem. De har ikke som øverste mål å gjøre livet surt for deg, de har som mål at du skal være en fornøyd kunde, samtidig som de tjener nok penger til å drive butikken sin videre. Dette forumet er ment for å hjelpe andre mobilbrukere. Slik som enkelte holder på her, har forumet kun en villedende effekt, ikke veiledende. Folk blir lurt til å tro det ene og det andre som ikke har noen som helst rot i virkeligheten. Enkelte saker har kanskje rot i en enkeltpersons tolkning av deler av lovverket, men når dette leses ord for ord av intetanende forumbrukere blir hele poenget med et hjelpende brukerforum helt borte. Det er trist at Amobil har så mye ubrukelig informasjon blant alle de nyttige postingene. Det er også synd at enkelte ikke klarer å se forskjellen på teori og praksis. Og helt til slutt: R-E-P-A-R-E-R-E -- R-E-P-A-R-A-S-J-O-N Ikke reperere. Ikke reperasjon. Ikke repparere. Ikke reprasjon. Lykke til, TerraMan, du har mange flotte bortkastede stunder foran deg på dette forumet ;-) -snubbel Over og ut. 8656223[/snapback] Nå må du lese hva jeg skriver skikkelig før du slenger med kommentarer. Meldingen som stod der sa også at det var min første tanke og at jeg skulle på tur for å reflektere over saken. Det er ikke rart at jeg da redigerer innlegget mitt? Jeg kunne fint ha bumpet, men da med advarsel fra mods som allerede er mindre glad i meg. Altså, alt jeg gjorde ved den handlingen var nokså rasjonelt. Men jeg finner det heller ikke urimelig at de to som reagerer mest også er to forhandlere som står å tape mest på tolkningen. Hva jeg syns er rart er vinkling deres om at andre her har urent mel i posen, mens dem har rent mel? ref; Det er trist at Amobil har så mye ubrukelig informasjon blant alle de nyttige postingene. Det er også synd at enkelte ikke klarer å se forskjellen på teori og praksis. Dere står å tape mest om tankeeksperimentet mitt skulle bli en realitet, og det er ikke rart at dere klager like mye som dere gjør/vil gjøre om 5 års regelen blir effektiv. Men jeg forstår ikke at dere ikke evner å utnytte reglene i like stor grad som vi greier ovenfor dere? Jeg har allerde spekulert i den resterende delen av paragrafen som har vært anvendt her, men det later som dere hopper over den delen og fryser fast på deres verste mareritt; at mer av det dere har sluppet unna med skal ende med avhjelpsforsøk. jeg holder fast på at bytter dere noe på telefonen, la det være batteri e.l. somm fulgte med, eller har nær tilknuytning til varen, så må dere takle at det er et avhjelpsforsøk. det samme gjelder om dere utfører en software update, eller tester telefonen selv og avviser feil, for så at kunden kommer tilbake med samme problem. Hva produsentene gjør er meg egentlig likegyldig. Akkurat som deres garantier ovenfor dere ikke hevder dem over loven. Avhjelp blir avhjelp. Avslutningsvis; datating; du er klar over urimeligheten i utsagnet ditt; Det er rart hvordan mange tolker dette til sin egen fordel.Jeg som forhandler og forbruker har funnet meg en "gylden middelvei". Det som begge parter kan leve med. Er selv forbruker i mange sammenhenger og vet hva jeg har krav på eller ikke... Det er fremdeles din tolkning, og ikke nødvendigvis den riktige. Så i teorien betyr det at dine ord er like mye verdt som mine. Og jeg finner det ikke lengre interessant at forhandlere snakker om urimelighet på sin side, og forbrukere står på den andre siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå