Stauffenberg Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Hei. Jeg fikk mitt nye Nvidia XFX 8800GTS skjermkort idag og skal installere det i min nye PC i kveld. Jeg kjører Windows Vista Home Premium. Nå sitter det et ATI X1700SE skjermkort i PC'en. I den forbindelse ønsker jeg tips til hvordan jeg best mulig bør gå frem for å avinstallere de gamle driverne og installere nye Nvidia drivere. Jeg har lest at jeg må avinstallere alle ATI drivere før jeg skrur ut ATI skjermkortet. Hva må da avinstalleres? 1. ATI Catalyst drivere som ligger i installerte programmer i kontrollpanelet? 2. Må jeg også gå inn i device manager for å avinstallere driver for display driver? Etter avinstallasjonen så antar jeg at jeg skal sette inn nytt skjermkort sammen med ny PSU og slå på maskinen. Vil Windows Vista da finne en Nvidia driver for mitt nye skjermkort slik at den vil virke med en gang? 3. Jeg har lastet ned følgende Nvidia driver for Vista 32-bit fra nettet: http://www.nvidia.com/object/winvista_x86_158.18.html Det er versjon 158.18. Er dette den driveren jeg bør bruke eller finnes det mer oppdaterte drivere? Er det tilstrekkelig å legge inn driveren fra nettet eller bør jeg først legge inn alt som kommer på CD-rom i esken fra leverandøren. Jeg tenker på om Nvidia driveren fra nettet inneholder alle styreprogrammer for skjermkortet etc. Bundleprogrammer må jeg selvsagt installere fra CD. Mitt 8800GTS kommer med standard hastighet 500MHz på GPU og 1600 MHz på RAM. Har dere noen tips til hvor høyt den bør la seg klokke (GPU og RAM)? Til slutt ønsker jeg tips til et godt program for Windows Vista og Nvidia for overklokking av skjermkortet og styring av viftehastighet etc. Jeg trenger også å se temperaturen på GPU. Rivatuner 2.01 er den jeg har funnet selv, men vet ikke om den er best til mitt bruk. Hva anbefaler dere? http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163 Er det noe annet jeg bør tenke på når jeg installerer nytt skjermkort i min Vista PC? Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 For å avinstallere ATI skjermkortet: 1. Avinstaller ved hjelp av ATI - Software Uninstal Utility (som du finner i menyen for ditt ATI kort). Denne fjerner i hovudsak ATI driveren. 2. Gå til denne linken og last ned programmet. Lagre det på ein lett tilgjengeleg stad på harddisken din. 3. Restart maskina og boot opp i "Safe Modus". Du finner som regel oppstartsalternativene ved å trykke F8 under oppstart. 4. Kjør det driver cleaner programmet i Safe Modus, og all ATI driverrelatert software skal vere long gone No er det berre å ta utav ATI skjermkortet og putte i Nvidia skjermkortet. Då må du sjølv velge kva driver Vista skal installere.. Og trur den du har (v. 158.18) er den nyaste, utanom betadriverene, men dei er det lite vits i å installere.. Lenke til kommentar
Stauffenberg Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 For å avinstallere ATI skjermkortet: 1. Avinstaller ved hjelp av ATI - Software Uninstal Utility (som du finner i menyen for ditt ATI kort). Denne fjerner i hovudsak ATI driveren. 2. Gå til denne linken og last ned programmet. Lagre det på ein lett tilgjengeleg stad på harddisken din. 3. Restart maskina og boot opp i "Safe Modus". Du finner som regel oppstartsalternativene ved å trykke F8 under oppstart. 4. Kjør det driver cleaner programmet i Safe Modus, og all ATI driverrelatert software skal vere long gone No er det berre å ta utav ATI skjermkortet og putte i Nvidia skjermkortet. Då må du sjølv velge kva driver Vista skal installere.. Og trur den du har (v. 158.18) er den nyaste, utanom betadriverene, men dei er det lite vits i å installere.. 8645221[/snapback] Tusen takk for hjelpen. Nå har jeg installert 8800GTS eller å ha fulgt dine råd og alt virker supert. Nå skal jeg prøve å få til overklokking. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Berre hyggelig å kunne hjelpe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå