Gå til innhold

Innebygd blitz som trigger til SB-800


Gjest Slettet+1234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1234

Det jeg lurer på er ganske enkelt; er det mulig å bruke den innebygde blitzen i f.eks. Nikon D80 som trigger til SB-800?

 

Finnes det evt. andre blitzer, som er å anbefale foran SB-800, der en kan bruke den innebygde blitzen for å løse ut en ekstern blitz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker bra, som nevnt.

Den innebygde blitzen må settes i "commander mode".

Funker utmerket. Settes i SU-4. Les bruksanvisningen så finner du ut av det.

8645083[/snapback]

Med D70 må jeg stille inn SB-800 på "remote", ikke "SU-4". Men det er mulig det er annerledes med D80?

Lenke til kommentar

Her er måten jeg har gjort det, mulig jeg ikke har forstått det, men det funker ihvertfall.

Kameraet settes til A

Innebygd blitz på kameraet settes til commander og valgt program

Blitz monteres på kameraet, settes til su-4 og tas av. Da vil denne automatisk settes til remote.

Innebygd blitz settes til TTL

Fyr løs.

 

Jeg skal absolutt ikke påstå at dette er den smarteste eller mest riktige måten, men det er den jeg benytter. Kan også være jeg har misforstått helt, jeg er absolutt ingen mester på blitz foto... Jeg har også D70. Funker for meg.

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er ganske enkelt; er det mulig å bruke den innebygde blitzen i f.eks. Nikon D80 som trigger til SB-800?
SB-600 og SB-800 støtter trådløs TTL med D80. Du får full automatikk pluss manuell styring av blitzen selv om den ikke er montert på kameraet.

 

SB-800 kan bruke som passiv slave uten automatikk for de som måtte ønske det. SU-4 kan monteres på eldre blitzer og gjøre de om til trådløse TTL blitzer. Det er ikke nødvendig på SB-600 og SB-800. D70, D80, D200 og høyere har innebygget trådløs TTL. Andre kameraer som har i-TTL må bruke SU-800 eller SB-800 på kameraet for å få trådløs TTL. Alternativt en relativt dyr kabel.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
SU-4 kan monteres på eldre blitzer og gjøre de om til trådløse TTL blitzer. Det er ikke nødvendig på SB-600 og SB-800. D70, D80, D200 og høyere har innebygget trådløs TTL.

Det var det jeg trodde også, men det som forvirrer meg er at i menyen til SB-800 kan man velge SU-4. Leste et sted at "SU-4 funksjonen" er innebygget i SB-600/800. I hvilke tilfeller vil man bruke SU-4 sammen med SB-800?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så er SU-4 TTL. På TTL ble lyset målt mens eksponeringen pågikk og blitzen ble signalisert til å stoppe når nok lys hadde nådd filmen.

 

På digitalkamera med i-TTL så signaliseres lysstyrken på forhånd før eksponeringen blir gjort sånn at blitzen vet hvor mye lys som trengs.

 

Så sånn jeg skjønner det så vil SU-4 mode la SB 800 lyse like lenge som hovedblitzen. Du må da justere lysstyrken på SB 800 med å justere avstanden til motivet. Men hvis du justerer lysstyrken på triggerblitzen så justeres lysstyrken på SB 800 også.

 

Jeg har ikke SB 800 selv så jeg har ikke fått eksperimentert så mye med det.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Hm, etter å ha lest tilgjengelig litteratur og søkt litt på nettet, ser det ut til at SU-4 boksen er for å få trådløs utløsning av eldre blitser og som du sier, lyser like lenge som hovedblitsen.

 

På B&H nettsider står det This unit is not compatible with digital SLR cameras om SU-4 og må da sannsynligvis være tiltenkt hvis man benytter en eller flere SB-800 sammen med et eldre SLR.

 

Kan vel trekke den konklusjonen at SU-4 ikke vil fungere med iTTL da den vil fyre av ved pre-flash og er dermed ikke noe vi trenger å tenke på med dagens iTTL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...