Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke lover gjelder deling av dataspill?


Misoxeny

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer litt på dette med dataspill.

 

La oss si at jeg har kjøpt meg et nytt dataspill. Kan jeg da

a) Installere dette på f.eks både laptopen og min stasjonære PC?

b) Låne bort spillet til en venn slik at han kan spille det (uten å kopiere/brenne spillet)?

c) Låne bort spillet til en venn slik at han kan kopiere det til sin maskin?

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt noe om at man har lov til å låne bort til nære venner og familie, samt kopiere det til privat bruk. Tror jeg leste det når DVD-Jon-saken var over. Skal ikke påstå noe her da.

 

Jeg ser ikke noen grunn til at A ikke er lov. Det er ingenting som sier at du bare kan spille spillet på én maskin om gangen, eller bare installere på én maskin. Installer på så mange maskiner du bare har, men jeg tror nok de må være dine, og ikke andre sine maskiner.

 

Når det gjelder B: Dette tror jeg er lov, ifølge åndverksloven som sier at man kan låne bort slike ting til nære venner og familie. Om han har lov til å kopiere det stiller jeg meg tvilende til. Men du kan jo la han gjøre det, og late som du selv er "uvitende".

 

Når det gjelder slikt i Norge, så er man ganske liberale. Nettopp fordi man ikke har tenkt ut noen spesifikke lover som gjelder akkurat dette. Åndverksloven er det nærmeste.

DVD-Jon ble jo frikjent for å ha "brutt seg inn" på en DVD-plate og knekket CSS-koden. Ettersom han ble frikjent, er det da ikke forbudt å knekke CSS-koden på en DVD. Du har jo kjøpt DVD-en lovlig, hvorfor skal du ikke da få lov til å ta en kopi av den, til privat bruk?

 

Tenk deg tilbake 10 år. Du kjøper en VHS, skal det være ulovlig for deg å ta en kopi av den VHSen? Et spill varer ikke allverdens år, da burde det vært lov å ta en digital kopi til lagring, i tilfelle CDen/DVDen går til helvete.

Lenke til kommentar
Ja det er det nok,men hvis han låner bort spillet og kameraten kopierer det uten eiers viten, da kan vel ikke eier stilles ansvarlig.

8645401[/snapback]

han blir nok ikke det, satser på at killing kommer innom snart med noe info om "mot egen viten" juridikums! :thumbup:

 

 

Jeg ser ikke noen grunn til at A ikke er lov. Det er ingenting som sier at du bare kan spille spillet på én maskin om gangen, eller bare installere på én maskin. Installer på så mange maskiner du bare har, men jeg tror nok de må være dine, og ikke andre sine maskiner.

8645430[/snapback]

hørtes rart ut at man kan låne ut til nære venner og familier, og ikke andre.

strengt tatt når man kjøper programvare så er det lisensen man betaler for, og den er beregner for kun å bruke på en maskin, kanskje retter sagt være installert på en maskin om gangen.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt noe om at man har lov til å låne bort til nære venner og familie, samt kopiere det til privat bruk. Tror jeg leste det når DVD-Jon-saken var over. Skal ikke påstå noe her da.

8645430[/snapback]

Stemmer. Det er også en del innskrenket siden den gang, ved revidering av åndsverkloven. Men det gjaldt filmer og musikk. Programvare og spill har vært totalforbudt å kopiere hele tiden.

Lenke til kommentar
Ja det er det nok,men hvis han låner bort spillet og kameraten kopierer det uten eiers viten, da kan vel ikke eier stilles ansvarlig.

8645401[/snapback]

han blir nok ikke det, satser på at killing kommer innom snart med noe info om "mot egen viten" juridikums! :thumbup:

Huh, meg? Har egentlig minimal greie på åndsverksrett. Ut fra sunn fornuft vil det være merkelig hvis man blir ansvarlig for om vennen gjør noe han ikke skal.

 

I utgangspunktet er det ofte slik at man har rett til å bruke én kopi av gangen. Altså ikke både på laptop og stasjonær samtidig. Står sikkert noe om det i de ørten hundre sidene med tekst man må trykke OK på at man har lest før man får installere. ;)

 

Uansett er det ingen stor grunn til bekymring over slikt som dette, ingen bryr seg om man låner vekk spill til en kamerat (selv om kameraten kopierer det). Det er de store distribusjonsnettverkene som bransjen vil knuse, å bruke ressurser på enkeltpersoner / enkelttilfeller er helt meningsløst.

Lenke til kommentar

Men nå er det jo ofte slik at du ikke kjøper et spill, men en lisens til å spille spillet ... og der lister man gjerne opp krav i hytt og pine.

 

F.eks wow (greit, serveren er i utlandet hvor norsk lov ikke gjelder). De gir ikke lov å dele lisensen med andre i familien (et par untak er det, men se bort fra det). Er det lov å lage slike restriksjoner på en lisens i norge?

Lenke til kommentar
F.eks wow (greit, serveren er i utlandet hvor norsk lov ikke gjelder). De gir ikke lov å dele lisensen med andre i familien (et par untak er det, men se bort fra det). Er det lov å lage slike restriksjoner på en lisens i norge?

8664969[/snapback]

Hvem som helst kan avtale hva som helst, såfremt det ikke er sterkt urimelig, også når avtalen er mellom parter i to forskjellige land.

Og å kunne spille wow kun på egen maskin kan vel neppe være urimelig!

Selv om serveren er i utlandet, er likevel (som regel da) spillet/lisensen solgt i Norge.

Hadde derimot lisensen hatt en klausul om at man var skyldig Blizzard 10 kr etter kjøpet ville derimot norsk lov gått foran og forhindret det for kids under 18, jf vrgm § 1. Og blissard måtte ta tapet på 10'ern!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...