Gå til innhold

PC til rundt 30,000,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke går for en Apple med tilhørende Cinema display, og står åpen for hele resten av spekteret, er det et par andre ting du bør tenke på her, som listemakerne her kanskje ikke tenker på.

 

Gå for kakes skyld etter lysstyrke, fargegjengivelse og kontrast før du ser på oppløsning og henger deg for mye opp i fysisk størrelse på skjermen. Har du en god gammel vga-monitor du kan koble opp i tillegg, så anbefaler jeg deg å gjøre nettopp det, sleng på et ekstra skjermkort <1000kr av pci(x) så du kan kjøre ferdig rendret film på en monitor med ekte farger, så ikke du trår i fella fordi du har en flott 30 tommer med kjip fargegjengivelse. Denne kan godt bruke phono el.l. kabel for den saks skyld. Se også litt på hva software (og evt. hardware) som følger med for å kalibrere skjermen. Det finnes pakker med software og fysisk lysmåler for rundt 1000kr, det er absolutt å anbefale hvis du skal satse ordentlig på redigeringsbiten.

 

Lykke til :)

 

Edit: Forresten, skal du jobbe med Avid og liknende større systemer, bør du kanskje også høre med dem. Spesielt Avid er umåtelig kresen på hardware, såpass at de har en egen løsning for å kjøpe boxen ferdig satt sammen av dem.

Endret av cc
Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du tar til fornuft og begrenser deg til 15.000 kr. De resterende tusenlappene kan du heller brette oregami med.

 

Core 2 Duo E6700 bør jo være flott nok.

4 GB minne burde være mer enn nok.

8644460[/snapback]

Helt enig.

30000 på PC er big waste of money, PC`n blir like fort gammel som en som koster det halve.

Men kjøp deg en god skjerm, ville ikke hatt noe mindre enn 20" hvertfall.

Lenke til kommentar

vet ikke om det er uaktuelt for deg å kjøpe en apple, men om du er student kan du jo få deg et ADC medlemskap som gir deg noen prosenter på pro maskinene til apple.

 

kjedelig med dyre makiner er når nytt HW kommer og du ser på at tusenlappene brenner bort, men det er du sikkert forbredt på allerede :cry:

Lenke til kommentar

Jeg har laget et oppsett i prisguiden uten skjerm, der foreslår jeg Dell Ultrasharp 2407WFP.

 

Litt begrunnelser:

 

- 24" er den minste skjermstørrelsen (bortsett fra Apple sin dyrere 23") som har full HD.

- 8800GTX-kortet kan være et hvilket som helst merke, så for å spare noen hundrelapper kan det byttes ut.

- Seasonic M12 er en meget stillegående og stabil strømforsyning.

- Core 2 Duo E6600 kan i de fleste tilfeller klokkes opp til 3,6 GHz, da har du prosessor så det holder til quad-core blir billigere utpå høsten. Flere kjerner har du sannsynligvis ikke bruk for nå uansett.

- Raptoren er den nye WD740ADFD. Samme ytelse som 150-GB utgaven.

- 120mm viftene er to til kabinettet, og to til push-pull konfigurasjon på kjøleren.

- 500 GB-diskene er den nye AAKS-utgaven, raskere og stillere skal de være.

 

- Resten av delene har jeg valgt ut etter min egen smak.

- Operativsystem får du velge ut selv. Jeg misliker Vista sterkt etter å ha prøvd det i ca. et halvt år.

 

Alle delene finnes på Netshop. Jeg ser det som en stor fordel å kjøpe alle delene fra en enkelt nettbutikk.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...