Gå til innhold

PC til rundt 30,000,-


Anbefalte innlegg

Er ute etter en PC til ca 30.000 ( altså TRETTI tusen )

Skal ha bra skjermkort, bra prossesor, god skjerm ( 19")

 

Skal bruke pcen en god del til video redigering så spill ytelsen har ikke så mye å si.

Skal ha en grei skjerm som kan brukest til videoredigering etc.

 

Husk at prisen skal ligge på endel, så bare kom med forslag

 

bare legg ut oppsett fra Komplett, eller hva du ønsker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ute etter en PC til ca 30.000 ( altså TRETTI tusen )

Skal ha bra skjermkort, bra prossesor, god skjerm ( 19")

 

Skal bruke pcen en god del til video redigering så spill ytelsen har ikke så mye å si.

Skal ha en grei skjerm som kan brukest til videoredigering etc.

 

Husk at prisen skal ligge på endel, så bare kom med forslag

 

bare legg ut oppsett fra Komplett, eller hva du ønsker.

8643579[/snapback]

 

Et forslag kan jo være en Apple Mac Pro, de er ganske bra til video og bilderedigering. når det gjelder skjerm så er jeg ikke så sikker.

Endret av Pavilion4
Lenke til kommentar

Jeg så på prisguide siden og det handlekurv oppsettet, og ble litt forvirret. Skulle legge til 2 stk av den Acer skjermen, men fikk det ikke til. Kan noen oppdatere en komplett handlekurv med to stk skjermer av den Acer sorten?

 

Veldig viktig at skjermen har HD-støtte, noen som vet om det er det på disse ?

Lenke til kommentar
Hvorfor OEM-lisens på Vista?

8643896[/snapback]

 

Vet ikke kan du svare meg :!: ?

8643914[/snapback]

Skal jeg velge mellom OEM og Retail foretrekker jeg Retail på grunn av den ekstra friheten en Retail-lisens gir meg. Men det er vel mest på grunn av at jeg fikk Retail-lisens gratis gjennom MSDNAA (academic alliance) på XP der jeg studerer.

Lenke til kommentar
Hvorfor OEM-lisens på Vista?

8643896[/snapback]

 

fordi det er jævlig mye billigere enn fullversjon.

 

bare fordi han skal bruke 30k på pcen så trenger han ikke sløse med pengene.

8643925[/snapback]

 

 

Hvis du har lest hva pcen skal brukes til, så ser du sikkert at du har satt opp ett system for faktisk sløser enormt med penger på kraft som ikke trengs. Jeg tenker da selvsagt på de 2 8800GTX-kortene du har lagt i oppsettet ditt. Dette trenger strengt tatt ikke selv en hard-core gamer, og til videoredigering vil ett 8800GTS 320MB eller ett lavere kort i 8000-serien holde i massevis. Å bruke ca 10 000 for gamingkort når pcen ikke skal brukes til spilling er bare tull.

Lenke til kommentar
Hvorfor OEM-lisens på Vista?

8643896[/snapback]

 

fordi det er jævlig mye billigere enn fullversjon.

 

bare fordi han skal bruke 30k på pcen så trenger han ikke sløse med pengene.

8643925[/snapback]

 

 

Hvis du har lest hva pcen skal brukes til, så ser du sikkert at du har satt opp ett system for faktisk sløser enormt med penger på kraft som ikke trengs. Jeg tenker da selvsagt på de 2 8800GTX-kortene du har lagt i oppsettet ditt. Dette trenger strengt tatt ikke selv en hard-core gamer, og til videoredigering vil ett 8800GTS 320MB eller ett lavere kort i 8000-serien holde i massevis. Å bruke ca 10 000 for gamingkort når pcen ikke skal brukes til spilling er bare tull.

8643983[/snapback]

 

Jeg skal kjøre en skjerm til Windows, og den andre til Redigeringen/kameraet mitt, så kanskje jeg trenger noe i den duren?

 

Du har nok mer peiling en meg, men hva har du å anbefale ?

Endret av spydex1
Lenke til kommentar
Hvorfor OEM-lisens på Vista?

8643896[/snapback]

 

fordi det er jævlig mye billigere enn fullversjon.

 

bare fordi han skal bruke 30k på pcen så trenger han ikke sløse med pengene.

8643925[/snapback]

 

 

Hvis du har lest hva pcen skal brukes til, så ser du sikkert at du har satt opp ett system for faktisk sløser enormt med penger på kraft som ikke trengs. Jeg tenker da selvsagt på de 2 8800GTX-kortene du har lagt i oppsettet ditt. Dette trenger strengt tatt ikke selv en hard-core gamer, og til videoredigering vil ett 8800GTS 320MB eller ett lavere kort i 8000-serien holde i massevis. Å bruke ca 10 000 for gamingkort når pcen ikke skal brukes til spilling er bare tull.

8643983[/snapback]

 

Hvis du hadde følget med så hadde du sett at jeg har fjernet det ene kortet.

Og hvorfor ikke ha ett godt skjermkort i PCen, i tilfelle man en dag har lyst til å sette seg ned og spille?

 

Edit: Oppdaterte med HDCP skjerm.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

16:9/16:10 skjermer vil være mer egnet til videoredigering enn 4:3 skjerm og størrelse på skjermen tilpasses budsjettet. Innenfor et budsjett på 30k så er nok 24" skjerm et naturlig valg (hvis ikke større). Husk at det er litt forskjellige kriterier som definerer om en skjerm er e.g. en "gamer"-skjerm eller ... skjerm.

 

Med mindre jeg har misforstått hele greia bak videoredigering så vil GPU ha lite å si på ytelse dvs. 2x GTX i SLI vill være overkill. Et 8800gts vil kanskje være godt nok, med mindre man kjøper en 30" skjerm, hvis ikke så vil et GTX kort være mer enn godt nok -"emphasis" er på videoredigering og ikke spill...

 

CPU valg innenfor prisrammen, velges utifra hva som er det beste iforhold til sofware man bruker. Støtter software 4 kjerner så kan en slik CPU benyttes, men hvis software bare støtter 1 eller 2 kjerner da er det kanskje ikke nødvendig med 4 kjerner ...

 

når det gjelder ram så er vel 4gb et naturlig valg innenfor prisrammen, og spesielt siden du skal bruke videoredigering (PS: er kanskje lurt å bruke 64bit Vista/XP for å kunne bruke ram fullt ut)

 

når det gjelder HDD så er nok 2stk Raptor disker i raid et naturlig valg og n antall lagrings disker (kommer ann på behov). for sikkerhetsskyld burde raid bli brukt på lagrings diskene (Her har jeg lite erfaring, men søk på forumet burde gi gode svar), grunnen til dette er, 1. økt sikkerhet, og 2. romslig budsjett.

 

Det er nok heller ingen god grunn for ¨kjøpe 1TB disker, bedre å kjøpe 500gb disker, de gir flest gb per kr.

 

Siden PC'n skal brukes til videoredigering så vil kvaliteten på opptaksmaterialet også være av interesse, dvs; jeg regner med at du skal brenne ferdigredigert materiale ut på et eller annet medium. Har du HD kamera, så burde du kjøpe en HD-DVD/Bluray dvd brenner ... osv.

 

Når det gjelder PSU og Kabinett er jeg av den oppfatning av at når man først skal kjøpe noe så er det greit å kjøpe kvalitetsvarer. Mange anbefaler Mist 500/600 Watt eller Seasonic M12 500/600Watt eller S12 500/600Watt -en ting man burde gjøre er å ta en titt på pcsilentreview sine tester. På kabinett fronten, så er det 2 "Keywords" kvalitet og smak: Synes selv at Antec P180/P182 er fine, og trenger man godt med plass så er Silverstone Tamjin TJ07 er fin alternativ, alternativt så kan du ta en titt på microplex.no og lian li kabinetter, jeg synes personlig at Lian Li Modular Cube er et brukbart alternativ.

 

PS: Jeg så en Samsung 30" LCD skjerm (16:9) til ca 12k, burde passe perfekt innenfor budsjettet =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...