ostov Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Heisann! Til høsten så vil jeg flytte hjemmefra og inn til byen. La oss si at jeg jobber i en jobb hvor jeg har ca. 120kr timen. Jobber det som er normalt av timer i uka. Kommer jeg til å få problemer med å leve "normalt" hvis jeg skal leie en leiligheten. Sånn med mat og tøy og den slags. Kanskje litt rart spørsmål, men men. Kanskje noen som er i en slik situasjon akkurat nå...? Lenke til kommentar
allyse Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Kommer jo svært ann på hvor mye du har tenkt å betale i måneden for leiligheten. Der gjelder det også mye hvilke by du flytter til, samt hvor gammel du er. 18.000 brutto i måneden. Teoretisk kan du vel trekke rundt 28% skatt, så har du 13.000 igjen netto. Bor du i Oslo sentrum forsvinner fort en 5-8000 i måneden i leie, bor du i andre byer 2-5000, så veldig forskjellig her. Mat koster rundt et par tusen i måneden for en vanlig person, og igjen kommer helt ann på hvordan du har tenkt å leve. Røyk og alkohol er to luksusutgifter som ikke passer inn i et fornuftig budsjett uansett (mao hvis du prioriterer slike ting over å leve får du ikke sympati fra meg ihvertfall). I bunn og grunn er det umulig å svare på spørsmålet ditt med mindre du gir oss mer informasjon. Lenke til kommentar
ostov Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 Kommer jo svært ann på hvor mye du har tenkt å betale i måneden for leiligheten. Der gjelder det også mye hvilke by du flytter til, samt hvor gammel du er. 18.000 brutto i måneden. Teoretisk kan du vel trekke rundt 28% skatt, så har du 13.000 igjen netto. Bor du i Oslo sentrum forsvinner fort en 5-8000 i måneden i leie, bor du i andre byer 2-5000, så veldig forskjellig her. Mat koster rundt et par tusen i måneden for en vanlig person, og igjen kommer helt ann på hvordan du har tenkt å leve. Røyk og alkohol er to luksusutgifter som ikke passer inn i et fornuftig budsjett uansett (mao hvis du prioriterer slike ting over å leve får du ikke sympati fra meg ihvertfall). I bunn og grunn er det umulig å svare på spørsmålet ditt med mindre du gir oss mer informasjon. 8643541[/snapback] Okei. Skal flytte til Kr.sand. Der ligger det på vel 5000, hvis jeg skal ha noe veldig bra (Bra etter mine behov da) Litt drikking skal til, men ikke så ofte egentlig. Røyker ikke. Spiser en god del, men vil kalle det billig mat. Sånn som havregryn og sunnkost. Hehe. Hva mer trenger jeg å svare på...? Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Har du bil? Kan ikke skryte på meg å si at jeg har det selv, men det sies å være et evig pengesluk. Selv så bor jeg på hybel med ca 3000kr i husleie inkl strøm og har utbetalt rundt 12.000kr i måneden med min faste 50%-stilling. Jeg lever i grunn ganske bra på de pengene, fester i helgene og sånne ting som krever noen kroner. Men så varierer månedslønnen min fra 11.000kr til 2X.000kr, alt etter hvor mye jeg får jobbe. Edit: Hadde jo også vært greit å vite hvor gammel du er, pengeforbruket varierer litt etter hvor gammel man er Endret 19. mai 2007 av CurSe Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 12k i mnd er slett ikkje umogleg å leva på så lenge du er merksam på kor pengane går hen. Bil er som sagt eit pengesluk utan like, kjæresterier og uteliv like så. Set du opp eit budsjett, og maktar halda det, er det lite som kan hindra deg i å leva godt på løna di. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Bare ta masse ruter i Aftenposten. Hørte om en fyr med 700.000 i årslønn fordi han gikk mange ruter hver eneste dag. Endret 19. mai 2007 av Olumvolum Lenke til kommentar
gorber Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 12 K er helt greit å leve av når du er ung og frisk. Lenke til kommentar
ostov Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 Er 19år(88) uten bil eller dame. (De 2 siste henger vel i sammen i dagens bygdesamfunn) Lenke til kommentar
gorber Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Da får du det helt konge i byen med en normal jobb, forvent å hold liv i en bartender på stamplassen din etter jobb.... Lenke til kommentar
sixx Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 bare hold deg unna bil, kvinnfolk og hest så skal du se at alt går bra med en slik lønn... Det spørs jo såklart mest på hvor du bor vil jeg tro. bor du i en liten hybel eller noe så kan det være veldig smart Men jeg vet ikke hvor kravstor du er... MEn husk at strøm og slikt blir en god del... Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Vær flink til å spare og spar inn overalt hvor det er mulig så er det ikke vanskelig. Tjener du 120 i timen og jobber en del så skal det ikke være vanskelig. Studerer du og får borteboerstipend i tillegg så er det bare flott. Men det er lettest hvis du bor med noen og deler utgiftene selvsagt. Men for all del fullt mulig å bo alene med "vanlig" jobb Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Finn deg en studentine, de er vant med å leve for 6000kr i mnd, så slipper å ha en så kravstor dame. Lenke til kommentar
Grobbie Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 jeg begynnte også på den lønna når jeg for alvor begynnte i jobblivet mitt i jobben var det mange muligheter for å jobbe overtid som gjorde at lønna ble litt høyere.. kanskje det kan være en løsning det også? de første månende kommer til å gå til helvete.. det gjorde det med meg.. var ikke vant med å ha så mye penger i hendene.. brukte de fort opp.. hadde da en hybel til 3k (kr.sand) Lenke til kommentar
gorber Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Hehe. Det blir fort litt sånn; Må bruke opp pengene før de forsvinner. Lenke til kommentar
tibia Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg kan ikke skjønne annet enn at man kan klare seg meget fint på 12k netto i måneden. Mange studenter klarer seg på 8k i måneden. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg kan ikke skjønne annet enn at man kan klare seg meget fint på 12k netto i måneden. Mange studenter klarer seg på 8k i måneden. 8674223[/snapback] rettelse: ca 6000kr i mnd. Men vi klarer ofte å finne oss billigere steder å bo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå