Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkering av baklykter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, du kan jo likegodt feste et banner på kjøretøyet der det står "HEIHEI!! Jeg vil gjerne bli stoppet i teknisk kontroll, og gitt forelegg, fordi jeg betaler for lite i avgifter!"

Ellers er dette lite hokuspokus. Gjør skikkelig rent, avfett med isopropanol, og følg bruksanvisningen på boksen. Husk at det bør være over 20 plussgrader før du setter i gang. Ha mykt håndledd, før boksen fra albuen, og ikke legg på for mye av gangen. Da renner det.

Lenke til kommentar

Poenget er at det er fobudt, og biltilsyngutta er veldig glade i å stoppe biler med lakkede lykter. Trodde dette var på vei ut, og at det ikke var så in lenger? Hvorvidt de blir mørke eller ikke, avhenger vel av hvor mørk lakken er. Ser enkelte lakkpushere selger spesiell "lyktelakk", men siden jeg ikke er spesielt opptatt av å bli stoppet i kontroller, og at jeg ikke synes det er pent, har jeg ikke erfaring med det. Har ved et par anledninger lakket slitne lykter med klarlakk for mange år siden, men det blir jo en annen sak. Nå om dagen er det enklere å bytte bil, eventuelt lyktene.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil så var det forbudt å modifisere på baklyktene, dvs sote selv. De skal være originalsotet, litt kjipt om du skal rygge og har gjort for mye tull.

Blir du stoppet kan du vente deg en heftig forelegg, belysning går på sikkerhet.

Lenke til kommentar

Legg på så mange lag at du syns det ser bra nok ut, men prøv å få det jevnt :)

Det beste resultatet får du om du legger et nytt lag før det andre er ordentlig tørt men tørt nok til at det fester.

Har selv lakkert mine røde, med en rød klarlakk, som er ment for lykter ;)

Veldig fornøyd med resultatet, samme hva noen andre syns :p

Lenke til kommentar
Ellers er dette lite hokuspokus. Gjør skikkelig rent, avfett med isopropanol, og følg bruksanvisningen på boksen.

8643106[/snapback]

Den metoden funker bra. Avslutt med klarlakk, så blir det litt bedre resultat.

En ting er at mørk sotespray blir mørkere når den tørker.. :)

Og ja, dette er ulovlig. Lyktene er godkjente i sin originalstand, all modifikasjon utover dette gjør at godkjenningen faller bort.

Uansett, sotes/lakkes det med måte, så vil jeg ikke si at sannsynligheten for å bli stoppet er overdrevent stor, men.. :)

Lenke til kommentar

Den tiden jeg fartet rundt i passat b2, lakkerte jeg halve lyktene mørke. Jeg brukte svart lyktelakk på boks som jeg kjøpte på Mekk. Resten av lykten ble veldig matt i forhold, så jeg pøste på med klarlakk på nedre halvdel.

Jeg ble meget fornøyd med resultatet, ble på prikken som lyktene på passaten på bildet (under). Jeg skrudde bare av lyktene, vasket de med tynner, teipte over lister og det røde glasset, sprayet på jevne lag, lot dem tørke og monterte.

Noen huskeregler: Ikke pøs på for mye for å være sikker. Ser mørkere ut når det tørker, og det må komme tilnærmet like mye lys gjennom etter som før.

post-83845-1179791511_thumb.jpg

Lenke til kommentar

imo. er den eneste grunnen til å lakkere baklyktene for å skjule den grøssende oransjfargen som de fleste gamle baklykter har. Hvitt-rødt, kun rødt eller rødt-svart er det peneste. Helsvart er en smule harry, og vekker sikkert mer oppmerksomhet hos purken, siden få biler kommer orginalt med helsotede baklykter (i motsetning til flere biler som har delsotede lykter).

merk: in my opinion :)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...