Gå til innhold

Bilde av piggsvin

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg knipset noen bilder av et piggsvin for noen minutter siden, så jeg kunne tenkt meg lit kritikk på dette bildet.

Bildet er kun croppet for å fjerne litt grunnmur.

Edit: Jeg må legge til at jeg er helt grønn på fotografering.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg syns det var et fint bilde i og for seg.

Du kunne kanskje ha gjort noe med øynene til pinnsvinet. Den 'glow' effekten som blitsen gir er litt uheldig her.

Liker det er at du har latt det være litt rom i 'fartsretningen' til pinnsvinet.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Komposisjonsmessig syns jeg du treffer bra, men for meg så virker det ikke helt som fokuseringen sitter 100%. Mulig det er skjermen min som gjør det, men ansiktet til dyret ser ikke ut til å være helt i fokus. Bilder av dyr og mennesker blir, etter min mening, gjerne best hvis øynene er så skarpe som mulig. Vinkelen blir også litt vel "ovenfra-og-ned" etter min smak, man får ofte bedre resultater ved å komme helt ned på motivets nivå - men dette er kanskje enklere sagt enn gjort med tanke på at jeg tipper piggsvin kanskje er noe sky... Et godt forsøk uansett.

Lenke til kommentar

Takk for mange tips! Som sagt er jeg nybegynner i dette her, og tar i mot all kritikk med åpne armer.

Det stemmer at jeg bruker KIT-linsen til Canon ja. Går det an å se det bare ved å se på bilde? Jeg er imponert at det går an å se av bilde.

Lenke til kommentar

Jeg så det litt på bildet, det preget av det halvveis blåe skjæret som man får med kit objektivet til Canon på F5.6 og 55mm. Men jeg sjekket i EXIF, og der stod det Eos 400D og så så jeg nede på brennvidde, og den var 55mm, og da kunne det omtrent ikke være noe annet objektiv ;)

Blende ned, jo det er jo en selfølge. For F5.6 er den høyeste blenderen som det er mulig å få på full tele med kitobjektivet. Og det er den blenderen som gir dårligs kvalitet. Så om man blender ned et hakk eller to blir det nok bedre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...