Gå til innhold

BSD/UnixErfaringer med TV-kort under *NIX

Anbefalte innlegg

Admin JohndoeMAKT: Denne tråden er splittet ut fra Maskinvaretips til BSD/UNIX etter ønske fra trådstarter da diskusjonen ikke var relevant for orginaltrådens topic.

Selv plukket jeg opp et Hauppauge PVR350 til 595 på demovaresalg hos Komplett. Får det enten i dag eller i morgen. Også dette er rapportert til å fungere bra i FreeBSD. Og har man et PVR-kort fra Hauppauge kan man også nyte godt av MythTV.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
håper på tilbakemld stigfjel

8587932[/snapback]

Dette var vanskeligere enn jeg trodde. I GNU/Linux får jeg ikke kortet til å fungere, og når jeg patcher opp iicbb i FreeBSD vil ikke kjernen kompileres. Dette er heller urovekkende.

Lenke til kommentar
få se output av

lspci -vv 

8590058[/snapback]

Jeg bruker 2.6.20.3, og distro er Slackware. Akkurat nå prøver jeg å kompilere en ny kjerne i FreeBSD med iicbb og iicbus aktivert og patchet opp ifølge /usr/ports/multimedia/pvr250. Men når kompileringen kommer til iicbb, så får jeg feil.

Lenke til kommentar

Dette sier lspci -vv:

03:0c.0 Multimedia video controller: Conexant CX23880/1/2/3 PCI Video and Audio                                                                                              Decoder (rev 05)
       Subsystem: Hauppauge computer works Inc. Hauppauge WinTV 34xxx models
       Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV+ VGASnoop- ParErr- Step                                                                                             ping- SERR+ FastB2B-
       Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort                                                                                             - <MAbort- >SERR- <PERR-
       Latency: 64 (5000ns min, 13750ns max), Cache Line Size: 16 bytes
       Interrupt: pin A routed to IRQ 18
       Region 0: Memory at fc000000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16M]
       Capabilities: [44] Vital Product Data
       Capabilities: [4c] Power Management version 2
               Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot                                                                                             -,D3cold-)
               Status: D0 PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-

03:0c.1 Multimedia controller: Conexant CX23880/1/2/3 PCI Video and Audio Decode                                                                                             r [Audio Port] (rev 05)
       Subsystem: Hauppauge computer works Inc. Hauppauge WinTV 34xxx models
       Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV+ VGASnoop- ParErr- Step                                                                                             ping- SERR+ FastB2B-
       Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort                                                                                             - <MAbort- >SERR- <PERR-
       Latency: 64 (1000ns min, 63750ns max), Cache Line Size: 16 bytes
       Interrupt: pin A routed to IRQ 10
       Region 0: Memory at fd000000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16M]
       Capabilities: [4c] Power Management version 2
               Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot                                                                                             -,D3cold-)
               Status: D0 PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet ut hvorfor jeg ikke fikk kortet til å fungere med ivtv i GNU/Linux og med cxm-driveren i FreeBSD. Det er et WinTV-PCI-FM modell 34519, basert på Conexant cx88, etterfølgeren til BrookTree bt878. Det er slett ikke et PVR350, som jeg bestilte. Dette kortet kommer jeg selvfølgelig til å returnere med en gang. Nå er jeg skuffet, fordi jeg satt i hele går med å forsøke å få det til å fungere. Så nå må jeg klare meg med det gamle Pinnacle PCTV enda en stund. Det kortet får jeg i hvert fall til å fungere. Dette var kjipt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
du har installert ivtv driveren ?

var det lspci -vv fra linux eller BSD ?

8591408[/snapback]

Det var fra GNU/Linux. Og ja, har installert ivtv-driveren. Flere ganger på forskjellige måter, både via checkinstall og en slackbuild.

8591648[/snapback]

prøvde du med modprobe ivtv

Lenke til kommentar
prøvde du med modprobe ivtv

8596961[/snapback]

Ja. Men som sagt i forrige post, det var ikke et PVR350 jeg fikk fra nettbutikken, men et vanlig WinTV PCI-FM basert på cx88. ivtv fungerer ikke med kort basert på denne brikken. Ganske irriterende i og med at det var nettopp et PVR350 jeg bestilte. Det står PVR350 på fakturaen, til og med på esken. Men det er ikke et PVR350. Du kan tro jeg ble skuffet da jeg oppdaget det.

Lenke til kommentar
seriøst , det er seriøst dårlig av komplett

8597071[/snapback]

Ja, var ganske sjokkert da jeg fant det ut. Søkte med nummeret på chipsettet på google, og fant da fort ut at det ikke var et PVR350, men WinTV PCI-FM basert på cx88, etterfølgeren til bt878. Dette kommer jeg selvfølgelig til å ta opp med dem på mandag. Og det står eksplisitt på ivtvdriver.org sin liste over støttede enheter. cx88 fungerer ikke med ivtv-driveren. Og det var nærmest umulig å få kortet til å fungere i GNU/Linux, prøvde alt. Så nå må jeg fortsatt klare meg med Pinnacle PCTV, det får jeg i hvert fall til å fungere.

Edit: Hauppauge WinTV PCI-FM koster ca 450 kr nytt på komplett. Men jeg regner med at dette blir ordnet opp i.

Edit edit: kom over denne siden. Her er det listet opp en hel haug av TV-kort. De fleste kortene er fotografert, og bildene er gjengitt. Pass på, det er mange bilder på denne siden. Her er også chipset og andre relevante opplysninger listet opp.

Edit edit edit: nå har jeg ringt komplett.no og forklart situasjonen. Viste dem også siden jeg linket til rett over, og da returavdelingen så dette, satt RMA-ordren ganske så løst. Enten får jeg et PVR350 Retail som erstatning eller så får jeg refundert hele beløpet inkludert porto. De la seg i hvert fall langflate, og innså feilen rimelig fort. Og det er greit. Alle kan gjøre feil.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått svar fra komplett. De sender meg et helt nytt kort, og denne gangen er jeg garantert å få et PVR350 siden pakken er uåpnet og det er retail. Så jeg gleder meg til å teste ut kortet, og kommer tilbake med tilbakemeldinger i den opprinnelige tråden. Fikk moderatorene til å splitte ut dette i en separat tråd da det ikke ble relevant for den opprinnelige maskinvaretråden.

Lenke til kommentar

Jeg bumper igjen, da det har skjedd noe. Nå har jeg endelig fått det riktige TV-kortet, et PVR350. Og denne gangen stemmer det. IVTV-driveren detekterer kortet riktig. Komplett sendte meg et helt nytt kort i uåpnet emballasje, enda jeg kjøpte kortet på demovare. Det må sies å være bra gjort, for et nytt PVR350 koster nesten det dobbelte som det jeg betalte. Nå har jeg satt inn kortet, og er i gang med testing. Installerer MythTV nå, og driveren fungerer. Skal også teste kortet i FreeBSD, da støtte også finnes der, samt MythTV. Dette blir spennende, og blir resultatet vellykket i FreeBSD, kommer jeg til å poste anbefalingen der.

Edit: Nå har jeg fått kortet til å fungere i GNU/Linux med MythTV. Ser ikke ut til at man kan bruke kdetv på et PVR-kort. Og bildekvaliteten på PVR350 er definitivt bedre enn på bt878-baserte kort. Og kortet støtter Nicam Stereo.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...