myhrik Skrevet 27. desember 2001 Del Skrevet 27. desember 2001 Jeg har tenkt å skaffe meg et backupmedium, siden jeg driver både med musikk, videoredigering og slike ting på PC-en som for det første tar enorme mengder plass, og for det andre IKKE MÅ bli ødelagt. Jeg har en CD-brenner, men når jeg begynte med et filmprosjekt som nå okkuperer 10 GB av harddisken min innså jeg at jeg måtte ha noe litt hendigere... Jeg har kikket litt rundt etter en tapestreamer, og for meg virker det som at Seagate Ekstern Tapestore Travan 20 USB (10/20GB) er et bra alternativ. Har noen gode/dårlige erfaringer med denne? Jeg synes prisen, både på streameren og kassettene, virker litt i drøyeste laget (ca. 600 kr for en 10GB ukomprimert/20GB komprimert kassett), men bortsett fra det ser det bra ut. Men jeg er helt fersk på dette området, og har også vurdert å kjøpe en DVD-brenner, men kommet fram til at det kanskje ikke er noe vits nå, i og med at de sikkert vil synke og synke dramatisk i pris de neste to-tre årene, akkurat som CD-brenneren har gjort. Dessuten er det kanskje ikke noe videre trygt som backup-medium, jeg mener, tapestreamere er jo laget for denslags? Angående Seagate-streameren, hvilke andre kassetter kan brukes på den? Kan jeg bruke f.eks kassetter på 4 og 8 GB, og i så fall hvilke, og i hvilken prisklasse? Og hvor mange steder får man egentlig tak i disse kassettene? Jeg har ikke klart å finne ut noe om dette. Hjelp og gode forslag mottas med takk! :smile: Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 27. desember 2001 Del Skrevet 27. desember 2001 OnStream er et bra alternativ, ikke så fryktelig dyr og lagring på 15/30GB, tilkobles med usb, så det går ikke fryktelig fort. Kommer også i SCSI utgave da...men jeg veit ikke hvor mye du skal legge i. Da må du jo ha SCSI kontroller og greier.... Lenke til kommentar
w-maker Skrevet 27. desember 2001 Del Skrevet 27. desember 2001 Med tanke på mengden data du skal ta backup av så bør du tenke litt på om du bør kjøpe en ide-raid kontroller og en harddisk, slik at du kan sette disse opp med speiling. Eller enkelt og greit bare kjøpe en ekstra harddisk som du kopierer allt til. Tape-backup blir fort for dyrt.. kjøper du en backup med 30/60GB kapasitet, så får du som regel ikke mere enn ca. 40GB på tapen da bilder og video i dag allerede er godt komprimert... begynnar man da å kikke på kostnadene pr. MByte så er en ekstra harddisk bare småpenger.. Lenke til kommentar
myhrik Skrevet 27. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2001 En intern harddisk eller streamer er ikke egentlig noe alternativ, både pga. plassmangel og at poenget med hele greia er at jeg vil kunne lagre dataene på et "trygt" sted, slik at hvis PC-en en dag skulle gå ad undas, hadde jeg i alle fall alt det viktigste innholdet lagret på en trygg plass (dvs. på en tape?). Jeg vil helst også ha en ekstern streamer, siden jeg ser på muligheten til å enkelt ta den med meg f.eks. til en annen maskin som en fordel. Såvidt jeg vet har jeg allerede en SCSI-kontroller eller to. En brukes av CD-brenneren, og en annen sitter på Iomega BUZ kortet jeg bruker til videoredigering. Vet ikke helt om begge brukes til noe og er "opptatt", men det går vel an å finne ut av... Er SCSI raskere enn USB? Jeg bør heller ha en SCSI-streamer enn USB, med andre ord? Trodde USB var raskest jeg... Får jeg uansett eksterne streamere både som USB og SCSI? Hva er best? Dessuten har jeg lest at Onstream overfører med 1 MB/sek. På Seagate sine websider står det at deres USB-versjon overfører med opptil 85 MB (komprimert) i minuttet, som blir litt mer (blir ca. 1.4 MB/sek. Det merkes. De koster omtrent det samme, bare at med Seagate er en tape inkludert i prisen... hvilket også betyr litt. Eneste fordelen jeg klarer å finne med Onstream for øyeblikket er at tapene ser ut til å koste mindre, pluss at den ser *veldig* stilig ut! :smile: Flere råd mottas med takk! :smile: Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 27. desember 2001 Del Skrevet 27. desember 2001 Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en feit Seagate, eller helst Western Harddisk, og en harddisk ramme! :_D Lenke til kommentar
myhrik Skrevet 27. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2001 Jo takk, men som sagt var altså poenget å ha en backup lagret UTENFOR PC-en... Noen som vet bedre hva jeg burde velge av Seagate og Onstream? Jeg begynner egentlig å helle litt mot Onstream, etter å ha undersøkt litt mer... Hvilken er egentlig raskest? USB-utgavene er mest aktuelle, siden SCSI-utgavene virker å ligge oppe i 7-8000 kr, som er ALT for mye for min lommebok. Lenke til kommentar
myhrik Skrevet 29. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2001 Tror jaggu jeg kjøper Onstream USB30 jeg. Hvis ingen har noen bedre forslag (IKKE harddisk)? Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Hva med ekstern USB harddisk da ? eller scsi for den del ? [ Denne Melding var redigert av: Yoshy på 2001-12-29 16:08 ] Lenke til kommentar
JonV Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 for all del folkens ikke glem at vi nå får harddisker på FireWire MYE kjapere en usb og litt dyrere Lenke til kommentar
myhrik Skrevet 29. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2001 Får vel si det en gang til... :smile: Jeg er ikke ute etter noen harddisk. Jeg trenger et *BACKUPmedium*, muligheten til å ta backup av mine dyrebare produksjoner og legge de på en TRYGG plass. Er en ekstern harddisk en spesielt trygg plass? En harddisk blir jo tross alt full, man kan ikke bare sette inn en ny tape og lagre nye data på den. Jeg jobber med film- og musikkprosjekter som tar mye plass, og jeg vil ha muligheten til å ta vare på disse gigabytene på et "evigvarende" sted, samtidig som jeg kan frigjøre harddisken min for plass og bruke den om igjen. Å stadig kjøpe flere og flere eksterne harddisker høres ikke spesielt smart ut spør du meg... (PS: Hva er egentlig FireWire?) Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Til ditt behov er vel Onstream noe å tenke på. Du kan jo kikke på dette: http://www.dinside.no/page/art/6587.shtml Lenke til kommentar
sirius Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Firewire er mye likt USB. USB 2.0 og Firewire (IEEE1394) er konkurrerende standarder for datakommunikasjon og tilkobling av periferiutstyr. Med Firewire kan du kople opptil 63 enheter, og den sies og være 30 ganger raskere enn USB. Lenke til kommentar
dilldall Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Men som nevnt er jo USB2 på vei inn i markedet nå, og er enda raskere enn FireWire. SCSI bør vel uansett ikke være et alternativ i dag (dyrt). Tror du vil gå på veggen dersom du velger USB1.1 i allefall. Onstream lagrer jo med opptil 3.6GB pr time(!) og da går fort kvelden hvis du har masse lyd og video. I dag er vel FireWire det beste lternativet siden USB2 komponenter er så godt som ikke-eksisterende, men dersom du kan vente litt med kjøpet så kommer det jo backupenheter for denne standarden også. Det kan jo hende at prisene på firewire også vil dale litt når usb2 kommer. Siden du driver med video så betyr vel det at du har firewirekort fra før, så jeg tror jeg ville gått for det hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
myhrik Skrevet 1. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2002 Hmmm... Jeg aner faktisk ikke om jeg har en FireWire-port eller ikke. Hvordan ser den ut, hvordan finner jeg ut det? PC-en min er jo 2-3 år gammel, så det er kanskje sannssynlig at jeg ikke har en slik port? Hvilken Onstream-streamer støtter FireWire? Jeg fant bare en FireWire-variant på Onstreams webside, og den var kun for Mac, og jeg har PC... USB-versjonen er kanskje ikke super-rask, men den kan puttes inn "overalt", og dessuten koster den under 4000 kr. SCSI-versjonen er fristende, men tross alt DOBBELT så dyr... :/ Lenke til kommentar
myhrik Skrevet 1. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2002 Dessuten er vel ikke 3.6 GB per time SÅ ille..? Vil ikke det tilsvare en 6x CD-brenner eller noe (blir uansett en forbedring for meg, for jeg har bare 4x-brenner :razz:)? Jeg mener, det er jo ikke HVER dag jeg skal ta backup av et 10GB filmprosjekt, så da er det egentlig greit for meg at streameren står og surrer noen timer. Hoved-harddisken min, der jeg har Windows og de fleste personlige dokumenter, er kun på 2 GB, så denne vil det jo bare ta omtrent 30-40 min. å ta backup av med en USB30. Synes egentlig det høres helt OK ut... Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 1. januar 2002 Del Skrevet 1. januar 2002 Slik ser en Firewire port ut: http://www.fwdepot.com/wcable.html Lenke til kommentar
myhrik Skrevet 1. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2002 Akkurat. Da har jeg nok ikke noe fancy FireWire, tenker jeg. Mener å huske at jeg kjøpte PC-en når USB var det nye store, og da eksisterte kanskje ikke FireWire engang, veit ikke jeg. Uansett tusen takk for hjelpa alle sammen, da blir det nok til at jeg kjøper en Onstream USB30, hvis dere ikke har noe bedre alternativ (UNNTATT harddisk, som er uaktuelt) til *under* 5000 kr? Lenke til kommentar
sailave Skrevet 1. januar 2002 Del Skrevet 1. januar 2002 Heisann!! Ett annet kult alternativ for deg kunne ha vært en DVD-R/RW (Pioneer DVR-A03). Her kan du f.eks legge inn filmene dine og spille de av i stuen eller du kan rett å slett ta backup av data på pc'en din. Den har en lagringskapasitet på opp til 9 GB. Pris på DVD-R plate 4.7 gb, så jeg nå hadde kommet ned i 97,- og de blir bare billigere!!. Sjekk linken: http://www.hardware.no/tester/cd/pioneer_d...d-rw/index.html :smile: Lenke til kommentar
sailave Skrevet 1. januar 2002 Del Skrevet 1. januar 2002 ok burde lest hele innlegget ditt!! :smile: at du hadde vurdert DVD-R. Skal du ha streamer backup, så ville jeg valgt scsi. Og da er Onstream en bra sak. Du kan her spille av video og musikk direkte fra tape... Spilleren ligger på rundt 7 - 11k alt etter gb str. :smile: Lenke til kommentar
myhrik Skrevet 2. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2002 Hei og tusen takk for svar! :smile: Joa, men SCSI-versjonen koster liksom 6500 kr... Alt for mye penger for meg, synes i grunn USB-versjonen til 3800 er dyr nok jeg... Vet rett og slett ikke om hastighetsforskjellen er verdt prisforskjellen... Hmm... Når jeg i tillegg skal ha med et par-tre taper, blir SCSI-utgaven en investering på 7500-8000 kr, som er ALT for mye for meg akkurat nå... USB-utgaven med et par taper vil jo ende på litt over 5000 kr, som er en del bedre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå