Gå til innhold

PHP 4 klasser og mysql

Anbefalte innlegg

Hei, ga denne tråden en litt generell topic siden jeg kommer til å spørre diverse spørsmål ang. PHP 4 klasser/objekter og mysql tatt i bruk i dette mylderet ;).

Kort og godt:

class db
{

var $host = "******";
var $dbname = "******";
var $user = "******";
var $pass = "******";

var $link = null;

function db()
{
 $this->link = mysql_connect( $this->host, $this->user, $this->pass );
}

function get_SQLlink()
{
 return $this->link;
}
}

$obj1 = new db();
$obj2 = new db();

$link1 = $obj1->get_SQLlink();
$link2 = $obj2->get_SQLlink();

echo "Link 1: ". $link1;
echo "<br />";
echo "Link 2: ". $link2;

Hvorfor får jeg samme resource id fra disse, lukkes mysql-forbindelsen og åpnes på nytt fra $obj1 til $obj2? Hvis dere skjønte spørsmålet da.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
If a second call is made to mysql_connect()  with the same arguments, no new link will be established, but instead, the link identifier of the already opened link will be returned. The new_link parameter modifies this behavior and makes mysql_connect() always open a new link, even if mysql_connect() was called before with the same parameters. In SQL safe mode, this parameter is ignored.

Lenke til kommentar

Øhm.. :blush:

Hadde faktisk lest dette for rundt 45 min siden... Skumleste da, så tror jeg satt igjen med følelsen av at det var omvendt eller noe...

Uansett, takker. :)

Kan ikke fort nevne noe man må passe seg for når man setter dette til true, evt sikkerhetsrisikoer? :)

Blir f. eks. linken ALLTID åpen hvis man ikke lukker den med mysql_close() ?

Endret av kimla
Lenke til kommentar

Nei, når du bruker mysql_connect så vil linken bli lukka av php parsaren etter skriptet er ferdig. Vist du ønskjer å halde koblinga open så finst det mysql_pconnect.

Derfor så reknar eg med at det er ikkje er nokon sikkerheits risikoar i at ein kobling blir liggjande open.

Lenke til kommentar
Nei, når du bruker mysql_connect så vil linken bli lukka av php parsaren etter skriptet er ferdig. Vist du ønskjer å halde koblinga open så finst det mysql_pconnect.

Derfor så reknar eg med at det er ikkje er nokon sikkerheits risikoar i at ein kobling blir liggjande open.

8642098[/snapback]

Kjekt å vite.

Takk for kjapt svar, kommer sikkert snart med flere spørsmål da jeg er ny innenfor objektorientert programmering innenfor PHP.

(Begynner med PHP 5 når ISP'en min sier hva jeg skal gjøre for å kunne progge i PHP 5).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...