Gå til innhold

Hva blir religionenes fremtid?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og lurer litt. Med dagens utvikling, både innen politikk, krig, forskning, hele pakka, hva skjer med alle religionene vi har?

Vil noen religioner til slutt forsvinne? Vil vi til slutt ha én superreligion? Kanskje alle religioner til slutt forsvinner? Kanskje vi til og med får en helt ny religion?

Vil noe skje i det hele tatt?

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva tror du?

8641294[/snapback]

Kristendommen og Hinduismen har vist seg svært levedyktige fordi grunnprinsippene er enkle: Kristendommen: Jesus og Gud, evig liv. Hinduismen: Brahman, atman, karma, samsara. (Selvfølgelig er dette en sterkt forkortet liste.)

Dette har ført til stor spredning, og en hinsides stor variasjon i trosretninger og tolkinger innenfor disse rammene. I Kristendommen har vi varianter som katolisisme, protestantisme, JV, JKK, antroposofi osv., i Hinduismen bøtter og spann av forskjellige retninger uten at jeg kan navngi dem.

Innen Islam er det vanskeligere å bryte den tradisjonelle teologien, men det er sannsynlig at dette også kommer til å skje. Sterk innflytelse fra vestlig demokrati gjør at det er tendenser til oppmykning av korantolkingen som har stått stille i bortimot 600 år. Det er særlig kvinner som kan stå for dette, siden det er de som har ansvaret for den tidlige trosopplæringen til barna. Og kvinner i mange land - særlig de som er innvandrere til vestlige land - ønsker å reformere.

Min knapp setter jeg på at det kommer til å være enorme paraplyreligioner med utallige undergrupper. Folk kommer til å være religiøse i uoverskuelig fremtid, og det eneste vi som står utenfor kan gjøre, er å oppfordre til bredere religionsundervisning i skolene. Jo mer utdanning, jo mindre fundamentalisme.

Lenke til kommentar
Ok, en gjennomsnittlig muslimsk familie har 7 unger. Dette kan jeg si ut i fra statistiske undersøkelser. De får så mange unger fordi koranen sier man skal få mange barn.

8649438[/snapback]

I hvilken sure står det? Har veldig lyst til å lese det selv.

edit: glemte å svare

Jeg tror religion kommer til å fortsette, bare se på usa 90% av befolkningen tror på gud. Og hele landet vårt er fullt av forkynnere som prøver å få folk med.

Endret av Rakib
Lenke til kommentar

I Europa tror jeg kristendommer vil forsvinne gradvis, noe jeg baserer på at de fleste jeg kjenner er ateister :p

Islam, Hinduisme osv tror jeg vil fortsette å være like utbredt, om ikke mer.

I USA har jeg fått intrykk av at de fleste er "kristne", så de fortsetter sikkert med det.

Altså, i Europa vil jeg tro at religion forsvinner gradvis, resten av verden forsetter vel som før.

Lenke til kommentar

Religion er på en måte allerede forsvunnet, vi er alle blitt materialister og "avguder". Grunnen til at religion fremdeles henger igjen er pga det er svært organisert og høyt oppe, bl.a i Norge er den lovfestet i grunnloven. Den henger på en slags måte fast i det store tunge systemet som en slags sand-kilde som har kilt seg fast og skraper opp systemet innvendig, men den er liksom til ingen nytte heller. Men organisasjoner som vil ha den fjernet begynner å blomstre, så det er vel spørsmål om tid.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Dette har ført til stor spredning, og en hinsides stor variasjon i trosretninger og tolkinger innenfor disse rammene.

8641487[/snapback]

Er ikke den store spredningen av kristendommen på grunn av at romerne, som hersket over hele den kjente verden tok den til seg? Deretter begynte europeerne ca. 1200-1700 år senere å kolonisere verden?

Edit: Jeg for min del ser for meg at religionene dør og om 50-60 år er det å være religiøs noe for folk som bor i midt-østen eller USA.

Endret av Okstad
Lenke til kommentar
Er ikke den store spredningen av kristendommen på grunn av at romerne, som hersket over hele den kjente verden tok den til seg? Deretter begynte europeerne ca. 1200-1700 år senere å kolonisere verden?

8658116[/snapback]

Jepp, dette er store deler av årsaken. Det jeg mente, mer spesifikt, var at kristendommen er et relativt lett tak å bygge hus under (om du skjønner analogien :p ), så lenge du har de to enkle hovedprinsippene: Gud er den største, som har skapt alt, og Jesus er hans avatar på jorden. Som vi har sett i tusen andre tråder, går det an å tolke (omtrent) hva man vil ut av bibelen, og det har ført til en enorm forgreining innenfor den kristne kirke - og dermed også enorme medlemstall.

Lenke til kommentar

Jeg har det fra statistiske undersøkelser. Det er relevant fordi jeg tror islam kommer til å bli veldig sterk i fremtiden, spesielt fordi det er ekstra sterke forbud mot å forandre på noe i koranen, eller omfortolke den. "koranen skal tolkes bokstavelig" sier de lærde. Uansett så mente jeg det ikke negativt.

Lenke til kommentar
Jeg har det fra statistiske undersøkelser. Det er relevant fordi jeg tror islam kommer til å bli veldig sterk i fremtiden, spesielt fordi det er ekstra sterke forbud mot å forandre på noe i koranen, eller omfortolke den. "koranen skal tolkes bokstavelig" sier de lærde. Uansett så mente jeg det ikke negativt.

8661922[/snapback]

Og spesielt fordi vi har mennesker i samfunnet som hele tiden skal forsvare og forstå og ha toleranse for alt faenskapet som islam fører med seg.

Lenke til kommentar
Når islam blir like gammel som kristendommen blir den nok like passiv :)

8666315[/snapback]

Ja...

Men samfunnet kan utvikle seg raskere..?

Hvis vi antar at muslimske land er 200 år bak oss, rent samfunnsmessig (hvor vi antar at samfunn ikke ka tvinges til å utvikle seg raskere enn over en gitt tid, hvilket er vårt vestlige samfunns' utvikling over de siste 200 årene...)

Hva drev de kristne med for 200 år siden?

Brenning av hekser...

(Hvordan plasserer man "brenning" i forhold til "steining" egentlig?)

Det var praktisert dødsdom i Norge fram til 1876, da sistemann ble henrettet, mens 31 dødsdømte slapp straffen de ble dømt til etter det. Etter 2. verdenskrig ble 40 personer henrettet, sistemann ble drept i 1948.

I 1979 ble *sivil* dødsdom fjernet fra norsk lov.

/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\

Et tankekors er jo:

Hva hadde skjedd dersom alle som en forkastet islam og vedtok en ny grunnlov?

(I f.eks. Iran eller Irak?)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Religioner vil nok fortsette helt fram til at vi kan på en eller annen måte vise til bevis som alle bare må tro på. Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor folk tror på en religion i dagens samfunn, men tydeligvis er ikke de harde bevisene mot kristendommen sterk nok. Noe må skje, ikke vet jeg hva slags bevis som trengs når vi har gode nok.

En tidsmaskin hadde vært tingen.

Lenke til kommentar
Religioner vil nok fortsette helt fram til at vi kan på en eller annen måte vise til bevis som alle bare må tro på. Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor folk tror på en religion i dagens samfunn, men tydeligvis er ikke de harde bevisene mot kristendommen sterk nok. Noe må skje, ikke vet jeg hva slags bevis som trengs når vi har gode nok.

En tidsmaskin hadde vært tingen.

8666479[/snapback]

Man må huske på at det er umulig å motbevise God of the Gaps da det ikke finnes noen harde påstander som kan tilbakevises.

-Skapelsen... vs big bang: Gud *startet* the big bang.

-Skapelsen... vs evolusjon: Selv om Gud ikke påvirker evolusjonen har han en plan med de tilfeldige mutasjonene levende organismer får (kreft inkludert).

-Gud... versus fysikken: Gud er tidløs og befinner seg i en annen dimensjon.

-Gud... versus faenskapen i verden: Gud har en plan med alt.

-Gud... versus det vonde og onde i bibelen: Bibelen er skrevet av mennesker.

-Gud... versus dødsstraff: Dersom man tolker biblen *slik*, og *slik* og fjerner *dette* -- så krever ikke bibelen dødsstraff.

(På samme måte som ingen kan motbevise at Jesus eller en enhjørning svever i bane rundt jorden, da man alltid kan påstå at han må ha flydd lengre ut når man går gjennom hele verdensrommet utenfor jorden med tettmasket garn.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...