Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Internett dør om natten (Los)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fiber fra Los, med en hastighet på 3/1,5 mbit.

Har funket fjell en god stund, med små perioder med nedetid, men nå i det siste har jeg merket at internett dør om natten.

Det har skjedd de siste 3-4 dagene, rundt 03:00, og det varer i et par timer.

Jeg merker dette fordi jeg blir disconnected fra IRC, og Adium på Macen kobler seg fra.

Har også skjedd midt på dagen.

Har ringt til Los kundeservice, men de finner ingen feil. De skal derfor sende en repratør, og det er det som gjør meg litt nervøs, for hvis det er feil hos meg må jeg betale regningen.

Kan dette være et lokalt problem?

På onsdag døde nettet i 15.00-tiden, og jeg var våken og fikk sjekket det opp.

Prøvde først å gå inn på serveren min lokalt, det funka. Prøver eksternt, det funker ikke.

Kom meg også inn på routeren, og prøver å pinge lokale maskiner derfra.

Funket helt fint, fikk kontakt med alle. Virker som LAN funker helt fint.

Neste steg er da å prøve å pinge på IP-adresser, hvis DNS-serverene hadde dødd.

Prøver å pinge fra samtlige maskiner, både på LAN, WLAN og direkte fra routeren, men ingen kontakt.

Siden ingenting av dette virket, så prøver jeg å koble til en bærbar maskin rett i modemet, og bruke PPPoE-klienten til Los derfra. Får heller ikke kontakt, og internett er nede.

Etter ca 30 minutter kommer internett opp igjen, og da funker routeren helt perfekt.

Oppsettet mitt er slik:

Modem -› router -› maskiner (og en router i client-mode, som gir LAN til et par andre maskiner).

Modemet har ingen konfigurasjonsside, er bare en boks som har utgang for telefon/tv/internett.

Routeren er en WRT54GL med DD-WRT, og problemene oppstår på både Mac OS X, Linux og Windows.

Har ikke vært i routeren og endret noe, så dette er et lite mysterium for meg.

Er det noen som har opplevd det samme med fiber fra Los, og har en eventuell løsning?

Eller noen som har forslag til feilsøking?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke fikk nett når du koblet deg direkte på modem og alt er koblet sikkelig opp virker det ikke som det er din feil.

Vist du derimot har masse dårlige kabler, feil klammer, ingen dokumentasjon på oppsett, ol. ville ikke jeg ha fått en reperatør inn i huset :roll:

Alt skal være forskriftsmessig og dokumentert :sleep::yucky:

Lenke til kommentar

Som sagt, dette har bare skjedd en gang på dagen, og de fleste av naboene mine var på jobb da.

De andre gangene har det skjedd på natta, og jeg tviler på at de er på IRC da, eller surfer, og kan merke det.

Så å snakke med naboer er nok utelukket, dessverre.

Lenke til kommentar

UPDATE:

Nå har det ikke dødd om natten de siste to nettene, men jeg holdt på å pinge ut i går på dagen. Fikk 120 sekunder lagg i irssi, men så henta den seg inn igjen.

Virker som det blir mer og mer stabilt, tror jeg skal avbestille repratør jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...