Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

For lang nettverkskabel

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på en ting, finnes det en måte å forsterke signalene i nettverkakabelen min, da ADSL modemet bare støtter lengder opptil 20 meter mellom Modem og PC. Har nemlig trukkede kabler i veggen som er legre enn 20 meter. Får derfor ikke koblet meg til internett... Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, lurer på en ting, finnes det en måte å forsterke signalene i nettverkakabelen min, da ADSL modemet bare støtter lengder opptil 20 meter mellom Modem og PC. Har nemlig trukkede kabler i veggen som er legre enn 20 meter. Får derfor ikke koblet meg til internett... Hva kan jeg gjøre?

8640989[/snapback]

Ville først og fremst sjekket at du har koblet kabelen korrekt etter fargeskjema.

Lenke til kommentar

Etter standaren skal du kunne gå opptil 100m, så tviler på at det er modemet som har skyld i at du ikke kommer lengere en 20m.

Ville sjekket at kabelen er riktig terminert i begge endene, og da ikke bare at de er like i endene.

Riktig rekkefølge skal være slik etter "norsk standar":

Hvit / Orange

Orange

Hvit / Grønn

Blå

Hvit / blå

Grønn

Hvit /Brun

Brun

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen mellom 586A og 586B er at to av parrene har byttet plass. (Tx og Rx) Slik at vist man bruker 586A i en ende og 586B i den andre får man en crossover kabel. Dette trengte man vist man f.eks. skulle koble sammen to huber.

Med dagens mere intligente utstyr som kan snu om på Tx og Rx etter behov trenger man stort sett ikke bry seg om dette lengere, og trenger kun og forholde seg til enten 586A eller 586B. Men det er greit å bruke 586B som resten av norge bruker, så blir det ikke noen forvekslinger.

Til trådstarter:

Hvilket modem er det du har?

Det at modemet klarer å snakke med en pc som er <20m unna med samme fargekode trenger ikke bety at den er riktig. Problemet med feilterminert kabel bruker å oppstå rundtomkring 20m, så en kabel på 19m kan fungere, mens en på 21 kan feile.

Lenke til kommentar

Bruker koden:

Hvit/Grønn

Blå

Hvit/Orange

Orange

Hvit/Blå

Grønn

Hvit/Brun

Brun

Fordi jeg har sjekket at det fungerte med kontrollutstyr som elektrikere bruker, en slags sender og reciver. På den lyser koblingene 12345678 i riktig rekkefølge. Mener dere å si at jeg skal koble slik at det IKKE lyser i den rekkefølgen?

Lenke til kommentar
Riktig rekkefølge skal være slik etter "norsk standar":

Hvit / Orange

Orange

Hvit / Grønn

Blå

Hvit / blå

Grønn

Hvit /Brun

Brun

Bruke denne, den er korrekt!! Er lettere å bruke en standard, det er derfor de finnes!! :!:

Lenke til kommentar

Den testeren sjekker bare at kabelen er koblet 1-1, den sjekker ikke at parene er på riktig sted. Slik du har koblet det opp nå går Tx og Rx over 3 forskjellige par. Noe som skaper noe inmari til krystale og støy, og signalet kommer seg ikke lengere enn ca. 20m før det er tapt.

Koble opp slik jeg sa i en post lengere oppe, så skal du lett klare 100m+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...