Gå til innhold

Adobe Lightroom, hva er det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både og.

Lightroom er et meget kjekt program til å ha bildene i.

Men til en del redigering så trenger man photoshop (eller kanskje elements, er ikke helt inne på mulighetene i elements).

Mener med andre ord, at dersom du gjør en del redigering av bildene, så kommer Lightroom til kort. Men dette med å organisere bildene, og justere farger/kontraster osv, der er Lightroom med i svingene.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Så, jeg har Photoshop Elements til å organisere bildene mine, kan jeg likse godt bytte det ut med Lightroom da?

Og fjærne hele Elements og få samme utbytte?

8643918[/snapback]

Ville ikke jeg gjordt, spesielt ikke hvis du ikke har mækk-kasse..

Lightroom er opprinnelig skrevet for mækk (det er PS også, men er vidreutviklet bedre), og har et kjent minnelekkasjeproblem på Win-kasser. Står utallige diskusjoner om dette på foto.no. Dersom du allerede har PS Elements og er vant til den er det vel ikke noen grunn til å bytte..?

Lightroom er en RAW-converter med arkiveringsfunksjon.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at jeg ikke har merket noe til minnelekasjene under bruk enda. Har brukt lightroom i 1 måned ca.

Har derimot merket noe til det når lightroom har kjørt på pc'en i 1-2 døgn, i bakgrunnen. Da må det restartes...

Minnelekasjene i windows vil jeg si er intet godt argument for å ikke bruke lightroom.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Vil bare nevne at jeg ikke har merket noe til minnelekasjene under bruk enda. Har brukt lightroom i 1 måned ca.

Har derimot merket noe til det når lightroom har kjørt på pc'en i 1-2 døgn, i bakgrunnen. Da må det restartes...

Minnelekasjene i windows vil jeg si er intet godt argument for å ikke bruke lightroom.

Mvh,

Beej80

8644036[/snapback]

Hmm, njaa, kanskje ikke. Personlig vil ikke jeg ha Lightroom på kassa mi. Jeg blir sannsynligvis til å kjøpe Bibble Pro ($159,-) som jeg har prøvd og som jeg har fått sansen for.

Jeg arkiverer på "gamlemåten" med dato-navngitte foldere på HDD, Ekstern HDD og CD/DVD. Jepp, tre plasser..

Har forøvrig Elements 3 for bilderedigering utover RAW-konvertering.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd Bibble selv.

Men jeg forelsket meg i layout'en til Lightroom. Syns det er fantastisk bra.

Lightroom kan beholde den filstrukturen du har, med arkivering så tenker jeg mye på metadata, collections, shoots, den slags ting.

Backup er uansett utrolig viktig.

Tror uansett at det ikke vil skade om trådstarter prøver Lightroom.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Adobe Photoshop Lightroom er et program for å lage bibliotek for alle bildene dine, redigere de, lage fotoalbum og gjøre bildene klar for web.

Les denne testen for mer info :)

8641143[/snapback]

Denne anmeldelsen stemmer bra med mine erfaringer, men inneholder en grov feil: Lightroom lagrer ikke endringene som nye bilder, men det legger selve endringene i en egen liten database eller som svært kompakte sidefiler. Det opprettes ikke nye billedfiler før du eventuelt eksporterer det ferdige produktet. Dette kan være svært plassbesparende.

Dette gir forresten komplett angrehistorikk for hvert individuelle bilde. Denne hsitorikken er tilgjengelig til "evig" tid. Det at du kan gå tilbake til bilder som du har redigert før, med komplett historikk er ganske unikt, og utrolig praktisk.

For en rask, men litt småkommersiell forståelse av Lightroom kikk på videoturialene på bunnen av denne sida http://www.photoshopuser.com/lightroom/index.html

Disse går litt dypere i materien http://www.whibalhost.com/_Tutorials/Photo...R/01/index.html

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Jeg har ADOBE Creative Suite Desig Premium, så når jeg skal redigere på bilder etc. bruker jeg Photoshop CS3. Og så bruker jeg Elements til å organisere bildene mine, atm. Så, bør jeg gå over til Lightroom? eller bør jeg holde meg til Elements?

Endret av Yawa
Lenke til kommentar
Takk for mange svar. Jeg har ADOBE Creative Suite Desig Premium, så når jeg skal redigere på bilder etc. bruker jeg Photoshop CS3. Og så bruker jeg Elements til å organisere bildene mine, atm. Så, bør jeg gå over til Lightroom? eller bør jeg holde meg til Elements?

8652447[/snapback]

Jeg ville beholdt Elements. Lightroom er først og fremst et workflow program, designet for å justere mange bilder på kort tid. Elements er lagd for å holde oversikt over bildene dine og gjør nok dette bedre en Lightroom. Lightroom kan være et tillegg til Elements, men jeg tror det finnes en modul i Photoshop CS3 - Bridge - som er en workflow modul.

Lenke til kommentar
Jeg ville beholdt Elements. Lightroom er først og fremst et workflow program, designet for å justere mange bilder på kort tid. Elements er lagd for å holde oversikt over bildene dine og gjør nok dette bedre en Lightroom. Lightroom kan være et tillegg til Elements, men jeg tror det finnes en modul i Photoshop CS3 - Bridge - som er en workflow modul.

8652700[/snapback]

Hva er det Elements gjør bedre eller mer effektivt enn Lightroom når det gjelder katalogisering og sortering?

------

Det som virkelig er genialt med Lightroom er at arbeidsflyten inviterer deg til å gjøre dette arbeidet på et tidlig stadie i prosessen. For meg faller det veldig naturlig å arbeide i en mer rasjonell rekkefølge enn det jeg gjorde med Elements.

Lightroom har og mulighet til å tagge bilder allerede før import. Veldig greit hvis man tømmer kortet rett etter en fotosession. f.eks når man har vært i en fødselsdag. Alle bildene blir tagget med taggen fødselsdag i det øyeblikk de blir overført til PC. Jeg kan ikke huske at Elements har tilsvarende muligheter.

Jeg merker at jeg har blitt mye flinkere til å slette møkka tidlig etter at jeg fikk Lightroom. Så nå slipper jeg å sitte med tusenvis av filer som egentlig ikke er verdt diskplass, og i hvert fall ikke er verdt videre arbeid.

Syncronize (eller batch funksjonen) funksjonen er og utrolig arbeidsbesparende.

Forrige helg kom jeg f.eks hjem fra konfirmasjon. Ferdig tagga etter import.

Jeg hadde brukt et litt avansert blitzoppsett så alle innebildene var ganske like når det gjaldt eksponering.

Satte WB på ett av de. Så synkroniserte jeg resten. Gjort på et halvt minutt. Da er det mye lettere å vurdere kvaliteten på bildene.

Så var det å se over og sorterte vekk litt av møkka. Tre minutter.

I løpet av den prosessen så jeg at jeg ikke hadde vært helt heldig med innstilling av blitzlys. Tanken var at jeg ville ha litt fill, resultatet var gjengrodde mørke dresser og bunader.

Valgte ut det mest typiske bildet. Justere opp eksponering ett halvt trinn, satte Shadows og pussa litt på Curves. Så synkriniserte jeg resten. Ti minutter.

Det eneste som sto igjen var litt Recovery på noen av bildene. Så var det bare å brenne de rett ut på CD.

Ferdig arbeid ;-)

Det å kunne batche Curves og støvfjerning er helt utrolig. Tenk å kunne masseprodusere sånt pirkearbeid. Deilig. Jeg vet at CS kan batche dette, men innbiller meg at dette er litt mer tungvindt der. Elements kan det ikke.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

litt forskjellige meninger her ser jeg. Men jeg tar å tester dette lightroom jeg, fikk inntrykk av at det var et dyrt programm å få med da jeg handlet denne pc'n. Ikke vet jeg. noen som vet?

Lenke til kommentar

Hva er det Elements gjør bedre eller mer effektivt enn Lightroom når det gjelder katalogisering og sortering?

------

Alle dine argumenter går på workflow og der er det klart at Lightroom er bedre. Brukergrensesnittet i lightroom er fokusert på prosessen fra raw/jpeg rett fra kamera til ferdig bilde. Elements, picasa, digikam og mange andre programmer har et brukergrensesnitt som gjør det letter å ha oversikt over bildene.

ponget mitt er at du kjøper ikke lightroom for å bla rundt på bildene dine på PC'en, men for å få et verktøy som gjør det enkelt og raskt å justere mange bilder.

Lenke til kommentar
litt forskjellige meninger her ser jeg. Men jeg tar å tester dette lightroom jeg, fikk inntrykk av at det var et dyrt programm å få med da jeg handlet denne pc'n. Ikke vet jeg. noen som vet?

8653980[/snapback]

Det gikk for $199 en stund men nå må ut med $299.

Er du ute etter workflow verktøy så kan BibbleLite ($70) vare et alternativ.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Mens vi er i gang med Lightroom: Noen som har en fornuftig løsning på følgende:

1. Bilder dumpes fra kamera til bærbar pc f.eks på reise

2. Jeg gjør mindre endringer i Lightroom, litt fargejusteringer og crops

3. Kommer hjem og ønsker å flytte råfilene til ekstern HD (primærlagringsplass)

Hvordan gjøres dette? Hittil har jeg måttet eksportere bildene for så å importere de igjen, men da mister jeg jo historikken.. I tillegg blir biblioteket mitt fucked da Lightroom ikke lenger finner orginalene (som nå er flyttet til ny disk)

Noen enkle løsninger?

Lenke til kommentar

ahaf, jeg har Lightroom.

Har testet Lightroom, og syns vel kansje at Elements var en smule enklere og "kosligere" å bruke enn Elements. Mye pga. det veldig mørke utsende.

Noen her som har et alternativ til et bra visningsprogram? et program som jeg kan holde godt organiset over bildene mine, i et bibliotek eller et album på en måte.

Lenke til kommentar
Mens vi er i gang med Lightroom: Noen som har en fornuftig løsning på følgende:

1. Bilder dumpes fra kamera til bærbar pc f.eks på reise

2. Jeg gjør mindre endringer i Lightroom, litt fargejusteringer og crops

3. Kommer hjem og ønsker å flytte råfilene til ekstern HD (primærlagringsplass)

Hvordan gjøres dette? Hittil har jeg måttet eksportere bildene for så å importere de igjen, men da mister jeg jo historikken.. I tillegg blir biblioteket mitt fucked da Lightroom ikke lenger finner orginalene (som nå er flyttet til ny disk)

Noen enkle løsninger?

8654668[/snapback]

Hei, du må da eksportere XML sidecar filene også.

Se :

http://groups.google.com/group/alt.graphic...2403b027c34c885

for litt mer info.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

------

Alle dine argumenter går på workflow og der er det klart at Lightroom er bedre. Brukergrensesnittet i lightroom er fokusert på prosessen fra raw/jpeg rett fra kamera til ferdig bilde. Elements, picasa, digikam og mange andre programmer har et brukergrensesnitt som gjør det letter å ha oversikt over bildene.

ponget mitt er at du kjøper ikke lightroom for å bla rundt på bildene dine på PC'en, men for å få et verktøy som gjør det enkelt og raskt å justere mange bilder.

8654012[/snapback]

Ja de fleste argumentene for Lightroom går på arbeidsflyt. Ikke så rart det, når Lightroom først og fremst er et arbeidsflytprogram. Og dette har de fått til, ved hjelp av den tette integreringa av de ulike modulene.

Poenget mitt er at det er liten vits med allverdens muligheter til tagging og sortering, hvis jeg ikke bruker de. Hvis jeg setter meg ned å begynner å justere bilder før de er sortert, da blir det aldri gjort hos meg. Og der er det jeg opplever Lightroom som suveren. Jeg får ting gjort, i stedet for å utsette det.

Jeg har nå Elements liggende på posten. Når det kommer, ser jeg for meg at jeg kommer til å bruke det som et siste ledd i prosessen, til de bildene som trenger ekstra justering og kjeling av ymse slag. Men planen er å la Lightroom være bruksprogrammet.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...