Gå til innhold

Handle på ebay

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen her har erfaringer med å handle på ebay.co.uk ? Noen som har kontroll på hvilke regler som gjelder for innføring av varer fra storbrittania til norge? Må jeg betale moms eller noe slikt?

Skal kjøpe en pakke golfballer til 99 Pund inkludert frakt. Hvordan kan jeg regne ut hva dette kommer på totalt, og hvor lang tid tar det ca før det kommer ?

Har hørt at dersom man får selgeren til å sende pakken som "gave" slipper jeg å betale moms på varene ? Hvordan skal selgeren sende pakken da ? Skal den merkes med "Gave", eller hvordan ser man ellers på en pakke at det er en gave? :)

Håper på raske gode svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

99 pund er over 1000 nok, så da er det bare å glemme gave alternativet, med mindre du får selger til å skrive et beløp som er mindre enn 1000 nok på pakken. Du må betale moms på hele beløpet (vareverdi + frakt). Du må også ta fortollingsgebyret med i totalen.

Med vanlig royal mail går det rimelig raskt. Noen dager, ikke noe mer enn 1 uke. Det avhenger jo også litt av hvor du befinner deg i landet. Men siden denne varen etter all sannsynlighet må gjennom tollen, må du regne med at det kan ta så mye som 2 uker ekstra (det går ikke så fort med posten bestandig).

Alle pakker kommer med en egen tolldeklarering klistret på, der det er krysset av for om det er gift, sample, merchandise osv.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Har handlet flere ting på ebay.co.uk og ebay.com uten problemer. Som nevnt må du betale moms og greier om du kjøper fra et seriøst firma som må handle 'korrekt'. Dette gjelder dersom varen koster mer enn 200kr. Om du handler fra en privatperson, kan du be han skrive på en lav verdi på pakken (Les: Under 200kr) og du betaler kun for varen + frakt - Ingen toll eller moms. Veldig greit å spesifisere dette til selgeren, og at han legger ved kvittering i pakken. Ellers kan det hende de krever at du beviser varens verdi og det betyr masse ekstra-arbeid for deg.

Kan nevne at jeg bla har kjøpt en nike driver fra usa, og betalte 1/3 av prisen i Norge. Ba selgeren skrive en verdi på $20 og at køllen var brukt. Når jeg kjøper golfballer, pegger o.l. kjøper jeg i små kvanta, og holder meg under grensen på 200kr. Er ikke så mange private som selger slikt.

Vanligvis mottar jeg varene rimelig raskt både fra usa og England, avhenger av om de blir stoppet i tollen. Om du følger rådene jeg har gitt, spesielt at det ligger ved en kvittering i pakken, vil det nesten garantert gå raskere. Og husk, kjøp alltid fra selgere med masse positiv feedback - Power Seller og slikt. Har de noen negative kommentarer bør du holde deg unna.

Lenke til kommentar
Har handlet flere ting på ebay.co.uk og ebay.com uten problemer. Som nevnt må du betale moms og greier om du kjøper fra et seriøst firma som må handle 'korrekt'. Dette gjelder dersom varen koster mer enn 200kr. Om du handler fra en privatperson, kan du be han skrive på en lav verdi på pakken (Les: Under 200kr) og du betaler kun for varen + frakt - Ingen toll eller moms. Veldig greit å spesifisere dette til selgeren, og at han legger ved kvittering i pakken. Ellers kan det hende de krever at du beviser varens verdi og det betyr masse ekstra-arbeid for deg.

Kan nevne at jeg bla har kjøpt en nike driver fra usa, og betalte 1/3 av prisen i Norge. Ba selgeren skrive en verdi på $20 og at køllen var brukt. Når jeg kjøper golfballer, pegger o.l. kjøper jeg i små kvanta, og holder meg under grensen på 200kr. Er ikke så mange private som selger slikt.

Vanligvis mottar jeg varene rimelig raskt både fra usa og England, avhenger av om de blir stoppet i tollen. Om du følger rådene jeg har gitt, spesielt at det ligger ved en kvittering i pakken, vil det nesten garantert gå raskere. Og husk, kjøp alltid fra selgere med masse positiv feedback - Power Seller og slikt. Har de noen negative kommentarer bør du holde deg unna.

8648592[/snapback]

mener du at du får selgeren til å sette prisen på pakken til under 200kr. selv om den kanskje er verd 2000kr. og når du får den ligger det en giro i pakken?

Lenke til kommentar

mener du at du får selgeren til å sette prisen på pakken til under 200kr. selv om den kanskje er verd 2000kr. og når du får den ligger det en giro i pakken?

8657979[/snapback]

Betaler på forskudd via paypal. Enklest sånn, og sikkert så lenge du handler med selgere som har solgt mye tidligere og kun har positive tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...