Gå til innhold

installere programmer i Linux Ubuntu

Anbefalte innlegg

hei... jeg klarer ikke installere programmer i Linux ubuntu..

når jeg åpner filen i GDebi pakkeinstaller, får jeg beskjed om at filen er skadet eller, jeg ikke har rettighet til å åpne den.

filene jeg har prøvd har det stått: tar.gz i filnavnet på.

jeg har nettop startet med Linux, og er helt grønn, og det hjelper ikke med slike fikse ekspertforklaringer som jeg har fått andre plasser.

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar.gz innholder som regel kildekode, de holder man seg unna. Hvis du skal installere fra fil, bruker du .deb.

Det aller meste av programmer finner man enten ved legg til/fjern, som nevnt her, eller System - Administrasjon - Synaptic programpakkebehandler.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

problemet blir det at jeg nå skal installere en nyere versjon, på norsk av Firefox. og jeg har ingen alternativer når jeg laster den ned. da blir det tar.gz

ingen av de verktøyene dere snakker om kan installere en fil jeg har lastet ned og lagt på skrivebordet. ihvertfall finner ikke jeg ut hvordan.

Lenke til kommentar
problemet blir det at jeg nå skal installere en nyere versjon, på norsk av Firefox. og jeg har ingen alternativer når jeg laster den ned. da blir det tar.gz

ingen av de verktøyene dere snakker om kan installere en fil jeg har lastet ned og lagt på skrivebordet.  ihvertfall finner ikke jeg ut hvordan.

8640532[/snapback]

Ubuntu 7.04 og 6.10 har Firefox 2.0.3.

EDIT: Hvis du tenker på å få full norsk språkstøtte, inkludert i Firefox: System - administrasjon - Språkstøtte. Installer norsk bokmål og logg deretter ut og inn.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

ingen av de verktøyene dere snakker om kan installere en fil jeg har lastet ned og lagt på skrivebordet.  ihvertfall finner ikke jeg ut hvordan.

8640532[/snapback]

Ubuntu 7.04 og 6.10 har Firefox 2.0.3.

8640567[/snapback]

kan vel hende, men jeg er fortsatt like langt.. klarer fortsatt ikke å installere noe..

nei, windows er tingen sier nå jeg. så slipper man denne vandringen i dritt.

Lenke til kommentar
Det er vel ingen som bryr seg om du bruker Windows eller ikke. Firefox-pakka høyreklikker du og pakker ut. Inni mappa ligger det en start-fil for Firefox.

8640601[/snapback]

ja, men da er vi tilbake til spørsmålet. hvordan installerer jeg?

og jeg bruker bare firefox som en eksempelfil....

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar

Det er jo latterlig enkelt å installere programmer i ubuntu!

Firefox (2.0.0.3) er jo standard installert i ubuntu og så vidt jeg kan se er det siste versjon? I tillegg er det på norsk!

Endret av MapSter
Lenke til kommentar

Synaptic henter programmene fra forskjellige biblioteker på nettet. Som standard sjekker den ikke alle "bibliotekene" fordi de blant annet kan inneholde kildekode som ikke er fri. På innstillingene i synaptic kan du legge til flere biblioteker sånn at du får større utvalg på programmer.

Som nevnt over er tar.gz-filer pakkede filer som inneholder kildekode og er ment for å "sette sammen" installasjonsfilen selv sånn at den best passer din distribusjon.

Som nevnt over bør du google etter filer som slutter på .deb (hvis du ikke finner de i synaptics sine bibliotek).

Alternativt kan du jo vurdere å 1: Bytte til OpenSUSE 10.2 (Er personlig MYE mer fornøyd med den distroen med KDE), 2:Installer Opera 9.2 som er den beste nettleseren. ;)

Lykke til. Ikke gi opp ennå. Tar litt tid å lære seg ting. Jeg er LAAAAANGT fra ferdig jeg i hvertfall, men lærer noe nytt hver dag og det er motiverende. :)

Edit: Skriveleif

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Vel, Mozilla legger ikke ut installer for Linux. Hvorfor, må du spørre dem. De har altså lagt ut binærfiler i en tar.gz-pakke. Måten å installere akkurat den på, er å pakke ut til en passende mappe.

Som sagt, installerer man filer ved å dobbeltklikke en .deb-pakke i Ubuntu. Du kan for eksempel teste med Skype eller Opera, de har gitt ut i .deb-format.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
OK! så gi hellvette i Firefox som eksempel da. :mad:  si at jeg skal installere denne pakken da:

http://www.gnome-look.org/content/show.php...k?content=58111

8640717[/snapback]

Gå til System - Administrasjon - Pålogginskjerm og fanen Lokal. Så henter du opp fila. De filene er forresten ikke installasjonsfil, men billedfiler pakket i en tar.gz-fil.

8640744[/snapback]

ok takk. da skal jeg lete etter .deb filer istedet når jeg er på utkikk etter et program.

Lenke til kommentar

Jepp, det enkleste det. Men let i Synaptic eller i Legg til/fjern først. Omtrent alt ligger der, også ting som Flash-plugin og Java. De eneste programmene jeg har installert uten om det er Opera og Skype. Man har "Windows Update" lett tilgjengelig, bare det at man har så ufattelig mange flere programmer enn i Windows Update.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...