Heilage Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Jeg vil anbefale deg å finne ut mer om dette. Konsekvensene kan være enorme for begge dersom du anmelder eller rapporterer dette til noen og situasjonen ikke var slik du trodde. Dersom det faktisk er et seksuelt forhold mellom eleven og læreren, så råder jeg deg til å anmelde forholdet. Lenke til kommentar
J82 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Det at dette er et lærer/elev forhold gjør at det blir sett på som tillitsbrudd og missbruk av stillingen for læreren. Det regnes som skjerpende omstendigheter. Hvis dette kommer ut så kan konsekvensene bli veldig store for begge to, særlig hvis de har seksuell omgang også. Men, akkurat den delen med sex vet du ikke sikkert da, så det vil jeg anbefale deg å holde kjeft om,- både for hennes og lærerens del. Likefullt syns jeg du bør si i fra til rektor eller rådgiver eller en annen lærer du stoler på at du så de kysse. Når han har et forhold til en elev er han ikke skikket til å jobbe som lærer. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 kanskje hun vil ha litt bedre karakter 8640537[/snapback] Bingo! Der tror jeg personlig du traff spikern på hodet. HVORFOR? Bare hvorfor, er alle lektorene på min skole menn i 50-60 åra? Virker faktisk litt (veldig) rart at en lærer har et forhold til en elev, og de tør å "vise" det på skolen.. det greiene der blir ikke jeg klok på. aldersforskjellen er en smule drøy også, vil jeg påstå, så her er det noe litt galt. men allikevel, som nevnt tidligere i tråden, du bør være utrolig varsom med hva du velger å foreta deg. tenk hvis ting absolutt ikke er som du tror.. kinkig situasjon Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Dette minner meg om en historie vi hørte om på ungdomsskolen. Vi var rundt 14 år og fikk høre at en lærer var sammen med ei jente i parallellklassen min. Vel, jeg trodde det var bare løse rykter, inntil jeg fikk vite at de ble gift noen år senere da hun ble myndig. Slike forhold mellom lærer og elev er forbudt på flere måter, både fordi hun er mindreårig og fordi han misbruker sin stilling. Så dette er veldig alvorlig, dersom det er slik trådstarter mener. Jeg vil oppfordre trådstarter til å snakke med jenta og evt. læreren først for å bringe på det rene hva som skjer. Kanskje jenta kysset læreren uten at han ville det og at trådstarter kom inn og fikk se akkurat den delen av episoden før læreren dro seg unna? Det kan være noe slikt som skjedde. Det er ikke helt uvanlig at elever blir forelsket i læreren. At hun kom ut av huset hans noen dager senere, kan være at de har snakket sammen om det kysset og blitt enige om at det ikke må skje igjen. Ting er ikke alltid slik man tror... derfor er det best å undersøke fakta litt før man gjør noe som får drastiske konsekvenser for begge. Endret 19. mai 2007 av Prognatus Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Må du helst ikke ha bevis for dette? Ivertfall; gjør ditt for å få anmeldt det svinet av en lærer. Lenke til kommentar
Jonulf Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Jeg må si meg enig med de som råder til å ikke springe rett til politi og rektor. Snakk med veninnen og hør med henne at det du så faktisk skjedde og at det ikke er en misforståelse. Hvis det viser seg at hun faktisk klinte med læreren, ville jeg gått til foreldrene dine og bedt dem om hjelp til å ta det videre. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 hmmm.. hadde jeg sett noe slikt hadde jeg gitt blanke fa***, er da ikke mitt problem hva han/henne driver med? Sett i forhold til lovverket er det vel ulovlig for dem å ha sex, men du vet jo ikke om de faktisk har det da.. Folk må slutte å legge seg opp i andre sine saker hele tiden, verste jeg vet er når folk skal absolutt leke politi og rettsvesen. Men nå bryr ikke jeg meg om stort annet enn meg selv om mine nærmeste uansett da. Om en type hadde kjørt av veien og blitt skadd hadde jeg kjørt videre, vet det er ulovlig, men jeg vil ikke blandes inn i andres problemer. (idiotisk lov uansett) Lenke til kommentar
pwned Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg vil anbefale deg å finne ut mer om dette. Konsekvensene kan være enorme for begge dersom du anmelder eller rapporterer dette til noen og situasjonen ikke var slik du trodde. Dersom det faktisk er et seksuelt forhold mellom eleven og læreren, så råder jeg deg til å anmelde forholdet. 8644116[/snapback] word! Råder deg til å snakke med denne jenta og forsikre deg om at de faktisk har noe på gang før du saksøker ræva hans... Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Piss spør du meg, anmeld ræva hans 8640269[/snapback] Ville ha gjort det samme, dog ikke bare ræva, Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg må få spørre de som sier "Snakk med jenta/læreren først". Hva i all verden er det som tilsier at vedkommende vil "tilstå" i en slik situasjon? "Hei, jeg så deg kline med læreren. Stemmer det eller?" Hva gjør man hvis vedkommende sier "Neida, det var ingenting. Du misforstod." Man må ta hensyn til trådstarters alder og hvilken erfaring han eller andre i hans situasjon for å håndtere dette. I praksis ingen. Trådstarter er "bare" en tenåring, og bør ikke ta belastningen med å skulle leke etterforsker eller psykolog i en sak som involverer voksne autoritetspersoner. Spesielt læreren har erfaring og autoritet på sin side under en slik "konfrontasjon". Derfor skal man involvere noen voksne som "backing", og ta det opp med rektor i første omgang. Rektor har et formelt ansvar for dette og rutiner for å håndtere det. Da blir saken forhåpentlig håndtert på en skikkelig måte, uten at trådstarter blir ansvarlig for å ha anmeldt en mulig uskyldig person. Geir Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 I alle dager... "Vent med å anmelde til du vet at de faktisk har noe på gang!" De stod og klina for svarte hå! Så vidt jeg vet, hører ikke praksis med i seksualundervisningen på ungdomsskolen! Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Geir har et viktig poeng. Men husk også på at hvis han er din faglærer bør du trå varsomt. Det kan få konsekvenser hvis du gjør noe dristig vetu. Kanskje vurdere å være veldig anonym. Edit: Posten min ble litt dum. Måtte bare understreke at jeg mente det med anonymiteten og at du tenker nøye gjennom hvordan du handler videre. Jeg prøvde ikke å overtale deg til å ikke anmelde! Stå på. Endret 21. mai 2007 av fredrikg-ohoi Lenke til kommentar
Andreas-J Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hvis han har god karakter i faget fra før, og kan vise til gode prøver så har han vel det på "sin side" hvis læreren skulle trekke han mye i forhold til det som er rimelig. Lenke til kommentar
Iril Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hvis læreren er så dum at han prøver å ta igjen på trådstarter så vet jeg ikke hva jeg skal tro. Læreren skal bli suspendert med en gang, og ikke ha noen mulighet til å gjøre trådstarter noe.. Men det er nok en god ide å snakke om dette med rektor, sånn at hun vet hvor skapet står osv.. At du helst ikke vil bli knyttet til "anklagelsen" personlig.. For det gjør deg ikke noe godt.. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg tror trådstarter må sette seg ned, og tenke grundig over hva det var han faktisk så, og om det kan missforståes før han gjør noe mer med det. Det hadde vært interesant å vite noe mer om denne læreren, men utifra alderen hans (30) trekker jeg følgende konklusjoner: Dette er ikke en ung og uerfaren fyr. Altså type, akkurat ferdig med videregående, underviser et par timer som vikar. Dog er han ganske "ny" i bransjen (ferdig utdannet for 5-7 år siden). Jeg kan aldri tro at en lærer i den posisjonen er så dum at han faktisk innleder et forhold med en mindreårig elev, og faktisk gjør så grove feil som å la andre elever "oppdage" det. Han er gammel og erfaren nok til at han vet hvilke konsekvenser det vil få for han, og han er ung og fersk nok til at det har alt å si for hans fremtid. At en 30 år gammel lærer skulle innlede et forhold med en elev er ikke utenkelig, men det at han skulle faktisk tillate seg å "kline" med en elev på skolen nekter jeg rett og slett å tro. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Jeg må få spørre de som sier "Snakk med jenta/læreren først". Hva i all verden er det som tilsier at vedkommende vil "tilstå" i en slik situasjon?8660557[/snapback] Jeg kan godt svare for meg selv. Man har ingen garanti for at folk "tilstår". Det er heller ikke hensikten med å ta det opp. Mitt poeng var at man bør undersøke bedre hva som skjedde, før man evt. går videre med det. Siden saken er så alvorlig, vil man vel ikke risikere å ødelegge folks liv for alltid? Det er ikke uvanlig at folk gjør selvmord når slikt kommer ut. Man må ta hensyn til trådstarters alder og hvilken erfaring han eller andre i hans situasjon for å håndtere dette. I praksis ingen. Trådstarter er "bare" en tenåring [..] Du generaliserer på alder og det er urettferdig overfor de 15-åringene som faktisk er voksne nok til både å innse sitt ansvar og alvoret i slike saker. EDIT: fjernet melding til moderator. Endret 22. mai 2007 av Prognatus Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Man må ta hensyn til trådstarters alder og hvilken erfaring han eller andre i hans situasjon for å håndtere dette. I praksis ingen. Trådstarter er "bare" en tenåring [..] Du generaliserer på alder og det er urettferdig overfor de 15-åringene som faktisk er voksne nok til både å innse sitt ansvar og alvoret i slike saker. Jeg betviler ikke at en tenåring kan være moden nok til å innse både ansvar og alvor. Poenget er at de (forhåpentlig, sil jeg si) ikke har erfaring med slike situasjoner. Stilt opp mot en lærer som ikke bare er høyere utdannet men som har vært ute en vinterdag før i livet og dermed stiller med langt bedre forutsetninger i denne situasjonen. Det er ikke urettferdig å påpeke at dette kanskje ikke er at ansvar man skal legge på skuldrene til en 15-åring, og at det antagelig er bedre å involvere voksne som enten man liker det eller ikke har mer autoritet i møte med "autoritetene". Geir Endret 22. mai 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Men en annen ting, moderator, når ble det tillatt å kalle folk idiot her på forumet? Burde du ikke moderere [brukernavn fjernet] ovenfor her? 8670811[/snapback] [Moderatorhatten på] Jo, det burde jeg så absolutt. Men vi moderatorer fanger desverre ikke opp alle overtramp på forumet. Derfor har vi rapportknappen slik at dere kan fortelle oss om dem. Det skulle du gjort her, istedet for å ta det opp i tråden. Posten er slettet nå. En annen post fant det for godt å kommentere en tilsvarende sak som det ble referert til tidligere i tråden ved å nevne navnet på en mulig lærer (eller kanskje det var elev). Det vil vi ikke ha noe av i denne eller andre saker. Forumet er ikke en gapestokk! Den posten er derfor også slettet. Geir Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Jeg betviler ikke at en tenåring kan være moden nok til å innse både ansvar og alvor. Poenget er at de (forhåpentlig, sil jeg si) ikke har erfaring med slike situasjoner. Stilt opp mot en lærer som ikke bare er høyere utdannet men som har vært ute en vinterdag før i livet og dermed stiller med langt bedre forutsetninger i denne situasjonen. Det er ikke urettferdig å påpeke at dette kanskje ikke er at ansvar man skal legge på skuldrene til en 15-åring, og at det antagelig er bedre å involvere voksne som enten man liker det eller ikke har mer autoritet i møte med "autoritetene".8671839[/snapback] Du har rett i at det som oftest er et ujevnt psykisk forhold mellom tenåring og voksen, selv om ikke så mange voksne antagelig heller ikke har direkte erfaring med denne slags ting. Men voksne har jo ofte erfaring med mye forskjellige situasjoner og kan også omforme generell livskunnskap til ny handling. Men voksne har ikke alltid gangsyn de heller. Alder er ingen garantist for at man handler riktig. Min egen erfaring fra da jeg var tenåring er at i de tilfeller der jeg ba om råd i vanskelige moralske spørsmål (som kunne ligne på denne saken), ble resultatet at de voksne avgjorde/handlet straks - uten å høre hele saken engang. Det kan være fordi man kanskje var redd for å bli forbundet med minoritetssiden av moralsaken dersom de nølte, eller kansje de hadde behov for å vise handlekraft - og dermed implisitt vise tenåringen (i en autoritær posisjon) hvordan voksne gjør ting (riktig)! Det å ha levd noen flere år betyr ikke alltid at man har lært mer eller blitt mer voksen. Faktisk er det utrolig mange "voksne" som trår feil i moralske saker. Men i kraft av alder eller posisjon kan man som voksen ha makt til å iverksette ting som en tenåring mangler. Det kan slå begge veier - som tydelig ble demonstrert f.eks. i Bjugn-saken. Men etter en totalvurdering endrer jeg mitt standpunkt til å ta med et tillegg til min tidligere anbefaling: hvis trådstarter føler at han/hun ikke håndterer selv å bestemme videre handling i saken, bør han/hun søke råd hos en voksen. Endret 22. mai 2007 av Prognatus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå