Gå til innhold

ide-problem


erik^

Anbefalte innlegg

har en ide-kanal, med to vanlige ide-kontakter, og en til floppy. Denne ide-kanalen fungerer greit, har to harddisker på den. 120gb+40gb. Den andre ide-kanalen, skal jeg ha en 20gb+cd-rom/brenner, men samme hva jeg gjør, så vises ikke de under oppstart som sec. slave/master.. noen forslag? er ide-kanalen ødelagt? har prøvd å sette de to andre harddiskene på disse to ide-kontaktene..funker ikke :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okaai..virka som om det var den ene strømtingen som ikke satt skikkelig i hovedkortet! nå fungerer 20gb'en, men får to feil likevel ved oppstart, så jeg må trykke f1..

den ene er at det står floppy disk(s) error..veldig irriterende, siden jeg ikke vil ha floppy..den andre feilen: secondary ide-channel no 80 conductor cable installed.. ?

Lenke til kommentar

Meldingen kommer fordi BIOS forteller IDE kontrolleren at den skal kjøre UDMA 100. Dette går ikke med den kabelen du bruker. Systemet fungerer helt sikkert som det skal med det går da på UDMA 66 eller lavere. DU må fortelle BIOS at enhetene på den sekundære kontroleren ikke kan kjøres høyere UDMA 66, det samme bør du også gjøre med enhetene som er koblet til denne kanalen. Om enhetene er ATA-100 kompatible så kan du fortsatt ikke sette det til UDMA 100 fordi kabelen klarer ikke det.

Lenke til kommentar
Deaktiver floppy disk i BIOS. Det løser probemet.

 

Du bruker ikke en 80 conductor kabel på  den sekundære IDE kanalen. Du må ha dette for å ha ATA-100 eller UDMA 100 aktivert. Meldingen kommer da fordi du prøver og kjøre disse modusene uten at kabelen klarer det.

 

Nei vegard, Den forteller at du ikke har kobblet noen ata 66kabel til den kontakten. Om ikke eg husker feil får du ikke ata66 ide kanalen til å funke om du kobbler til en ata33 kabel, Du får den ikke til å passe heller. Den meldingen får eg opp når eg starter opp min pc, Det er fordi eg ikke har kobblet til noen ata66 80 leders ide kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...