erik^ Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 har en ide-kanal, med to vanlige ide-kontakter, og en til floppy. Denne ide-kanalen fungerer greit, har to harddisker på den. 120gb+40gb. Den andre ide-kanalen, skal jeg ha en 20gb+cd-rom/brenner, men samme hva jeg gjør, så vises ikke de under oppstart som sec. slave/master.. noen forslag? er ide-kanalen ødelagt? har prøvd å sette de to andre harddiskene på disse to ide-kontaktene..funker ikke :/ Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Står alle jumperene rett? Prøv å sette kabelen i kanal en inn i kanal 2. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Du har mest sannsynelig skrudd av den sekundere IDE kanalen i BIOS, eventuelt med jumpere på hovedkortet. Lenke til kommentar
erik^ Skrevet 29. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2002 hm..kanskje..men jeg har da hatt 2disker og to cd-rom før..syns det er litt rart. Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Gå inn i BIOS og sjekk at alle fire (Primary/Secondary master og slave) står til "AUTO" da skal de dukke opp i oppstarten. Sjekk også at du ikke har to mastere eller to slaver på samme kabel, og at kabelen står riktig vei. Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Sikker på at jumperne på brenneren og harddisken er satt rett? (master/slave)... og som en sa, sjekk om secondary ide channel er skrudd på i bios Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Sett nå bare primary kabelen inn i secondary, så vet du med en gang om det er jumpere eller noe annet som ødelegger. Lenke til kommentar
erik^ Skrevet 29. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2002 okaai..virka som om det var den ene strømtingen som ikke satt skikkelig i hovedkortet! nå fungerer 20gb'en, men får to feil likevel ved oppstart, så jeg må trykke f1.. den ene er at det står floppy disk(s) error..veldig irriterende, siden jeg ikke vil ha floppy..den andre feilen: secondary ide-channel no 80 conductor cable installed.. ? Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Deaktiver floppy disk i BIOS. Det løser probemet. Du bruker ikke en 80 conductor kabel på den sekundære IDE kanalen. Du må ha dette for å ha ATA-100 eller UDMA 100 aktivert. Meldingen kommer da fordi du prøver og kjøre disse modusene uten at kabelen klarer det. Lenke til kommentar
erik^ Skrevet 29. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2002 ok..så jeg må skifte ut den sek. ide-kanalen for at jeg skal slippe den erroren? men det er vel ikke farlig enn så lenge, siden den klarer å vise disken etc.. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Meldingen kommer fordi BIOS forteller IDE kontrolleren at den skal kjøre UDMA 100. Dette går ikke med den kabelen du bruker. Systemet fungerer helt sikkert som det skal med det går da på UDMA 66 eller lavere. DU må fortelle BIOS at enhetene på den sekundære kontroleren ikke kan kjøres høyere UDMA 66, det samme bør du også gjøre med enhetene som er koblet til denne kanalen. Om enhetene er ATA-100 kompatible så kan du fortsatt ikke sette det til UDMA 100 fordi kabelen klarer ikke det. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Deaktiver floppy disk i BIOS. Det løser probemet. Du bruker ikke en 80 conductor kabel på den sekundære IDE kanalen. Du må ha dette for å ha ATA-100 eller UDMA 100 aktivert. Meldingen kommer da fordi du prøver og kjøre disse modusene uten at kabelen klarer det. Nei vegard, Den forteller at du ikke har kobblet noen ata 66kabel til den kontakten. Om ikke eg husker feil får du ikke ata66 ide kanalen til å funke om du kobbler til en ata33 kabel, Du får den ikke til å passe heller. Den meldingen får eg opp når eg starter opp min pc, Det er fordi eg ikke har kobblet til noen ata66 80 leders ide kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå