Gå til innhold

Telenor med hyperbredbånd i sverige

Anbefalte innlegg

Det norske telekonsernet Telenor, har store deler av sin virksomhet utenfor Norge. I motsetning til i Norge, hvor selskapet er den dominerende etablerte aktøren, er Telenor en utfordrer i blant annet Sverige. Det gjør at de ofte satser annerledes enn på hjemmebane.

Nå har Telenor i Sverige invitert erkekonkurrenten Telia til å gå sammen om å investere i infrastruktur, slik at 1,8 millioner svenske husholdninger skal få tilgang til bredbånd med hastigheter helt opp i 100 megabit i sekundet.

Kilde

I en tid telenor sliter på hjemmebane, der selskaper som Lyse kommer inn og "stjeler" andeler av markedet fra telenor på bredbånd og andre aktører kjemper om telenor sine andre kunder.

Hvorfor i huleste kan de ikke satse på å bygge ut noe i Norge? Hvorfor skal telenor hele tiden invistere penger i utlandet?

Skjønner at de vil komme seg inn på et større marked og tjene mer penger, men det ser nesten ut som at de har gitt opp norge, at de bare tar inn penger på linjeutleie og de få kundene de har igjen, og gir F i å utbedre infrastrukturen videre.

Jeg betaler i dag mer for en mye dårligere linje enn hva søta bror over grensen gjør. Jeg skjønner at de har en annen infrastruktur, og at ikke alle i sverige heller har 100mbit i veggen, men det burde finnes en mellomting.

Og til slutt, tror dere vi vil se noe bedre internet tilbud fra telenor i fremtiden, eller må vi bare vente til f.eks lyse bygger ut mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sverige har ikke bare en 'annen' infrastruktur, de har en i det hele tatt som kan brukes til 'hyperbredbånd'(fiber) uten å påkoste astronomiske summer til utbygging.

Om jeg husker rett, er det en underdrivelse å si at fiber er relativt lite utbredt i nettet her til lands.

Lenke til kommentar
Om jeg husker rett, er det en underdrivelse å si at fiber er relativt lite utbredt i nettet her til lands.

8639960[/snapback]

Det stemmer nok. Det ligger mange fiberkabler mellom byer og tettsted. Men så vidt jeg vet så brukes disse kun fram til sentraler.

De kablene som går inn til hustander i Norge er det vel stortsett kun lokale aktører som finansierer. Telenor blir vel før eller siden "nødt" til å starte satsning på andre teknologier en ADSL til privatkunder for å kunne være kunkuransedyktige, det er vel bare et spørsmål om tid.

Edit: Nå skal det jo sies at 100 Mbit tilbudet til Bredbandsbolaget i Sverige "bare" har 10 Mbit i maksimal oppstrøm.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Sverige har ikke bare en 'annen' infrastruktur, de har en i det hele tatt som kan brukes til 'hyperbredbånd'(fiber) uten å påkoste astronomiske summer til utbygging.

8639960[/snapback]

En hva da? :whistle:

Mye av grunnen til at Sverige har slik bredbånd er at de bor tettere. Flere bor i byene enn hva tilfellet er i Norge. Når store deler av befolkningen er konsentrert i noder, altså byene, er det enklere å bygge høykapasitetsfiber mellom disse nodene. Og dermed blir det også billigere.

Forøvrig har vel staten vært mer aktiv i utvikling av infrastrukturen i Sverige i motsetning til hva som har vært tilfellet i Norge de siste 10-15 årene? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg bor rundt 4-5 mil fra Trondheim, og fikk bredbånd like før påske i år! :thumbup:

Og da hadde vi venta i noen år ja. Og før Telenor så mye som tok i en spade, skulle de ha 50.000kr av kommunen her (eller hvem som helst egentlig, men det ble nå kommunen som sponsa det tilslutt.) Jeg har mye stygt å si om Telenor noen ganger, men at de absolutt skulle ha 50.000 for å starte, det er faen meg så tullete at jeg finner ikke ord.

Og fra første spadetak til første påkobling, tror jeg det gikk noe sånt som 6 måneder. Bor vi i Himmalaya?! :no:

Lenke til kommentar

De sliter ikke økonisk, enda, mye pga de hele tiden driver å sentraliserer og fjerner stillinger på gulvet. Hva jeg mente, var at de taper marked, fordi folk begynner å bli lei at de bare driver på i utlandet, i stedet for å forbedre vårt eget grunnnett, jeg vil også skifte til f.eks lyse så fort de bygger ut et sted jeg bor, men per dags dato, kan jeg desverre bare få internet fra telenor.

Jeg bare skulle ønske at de kunne bruke noen av de milliardene de har i overskudd på oss kunder. Men staten har jo mer eller mindre gitt fra seg styringen, så da skjønner jeg godt at de på toppen heller vil ha disse pengene i sin egen lomme.

Lenke til kommentar

Vel, Lyse Tele i Sogn og Fjordane har jo vært flinke da ;) Der kan nesten alle få fiber til en billig penge. Enten 20/10 Mbit eller 50/25 Mbit som de tø høyeste hastighetene. Du frå jo også 6/6 Mbit mener jeg.

Selv hadde jeg gått for den 20/10 Mbit :p Men jeg bor dessverre i Bergen da :( Har jo NGT ADSL2+ 20/1.2 Mb, men får bare ca. 12-13 Mbit inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...