Wedvich Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Tiden nærmer seg for å kjøpe en ny PC, og jeg ser over diverse komponenter. Men når det gjelder prosessor, må jeg innrømme at jeg ikke vet så veldig mye. Jeg tenker nå på å kjøpe enten en Xeon eller en Core 2. Så vidt jeg vet har de forskjellige målgrupper; Xeon mer server/workstation-opplegg, mens Core 2 er mer for gaming. Og her blir jeg litt satt fast. Jeg gamer mange forskjellige spill, men samtidig driver jeg med f.eks. bilde- og filmredigering, jeg lager maps til Counter-Strike Source og Command & Conquer 3, jeg kompilerer programmer, bruker Apache og MySQL til diverse serveropplegg osv. Når jeg er på LAN pleier jeg å være den som spiller musikken samtidig som vi gamer, og jeg pleier også å være host når vi gamer forskjellige spill. Så som dere sikkert ser, er det mye forskjellig prosessoren må være god til. Den må takle å kjøre mange programmer med veldig forskjellige oppgaver samtidig, men også være en liten kraftplugg til enkeltoppgaver som uforstyrret gaming. Men det må jo ikke nødvendigvis være toppmodellen heller - jeg vil ha noe med bra, men ikke super-topp-best-av-alle ytelse. Rundt 3-4000 virker som en OK prisklasse. Har planer om å kjøre Vista på den, hvis det betyr noe. Så, er det noen som kan gi meg noen hint i riktig retning? Xeon eller Core 2? Eller er jeg på feil side av gjerdet, og burde kikke hos AMD i stedet? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Det var jo ikke lett å svare på. Men gjør du svært mye samtidig, har Vista og 4 GB minne, kan du jo kjøpe xeon quad core for 775. F.eks LINK Xeon 3210 eller 3220 kunne kanskje vært noe ? Det er liten prisforskjell mellom de sivile variantene som Core2Quad6600 og Xeon 3220. Xeon for servere (LGA 771) tror jeg blir å bomme helt på blinken for de fleste. AMD kan du bare glemme i noen måneder til. Vanlige Core 2 Duo som jeg ser på som attraktive for evt. klokking er 6320 og 6420, (mest pga at disse er "nye") En 6600 eller 6700 ( evt Xeon 3050/3060) vil nok gjøre jobben for deg frem til prisene på 4 kjerne settes ned 22de juli. Xeon eller Core2 er egentlig hipp som happ så lenge du holder deg på LGA775. Evt. hovedkort bør (ifølge meg) være et med P35 chipset. Fordi disse ser ut til å yte mere enn 965, ikke koster i "bend-over" klassen og bruker DDR2 ennå, som er veldig gunstige priser på nå. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Xeon og Core 2 til LGA 775 er omtrent helt like, største foskjellen er at Xeon klokker litt bedre (fordi det er strengere krav til stabilitet enn Core 2) på samme multiplikator. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Jeg eier en Xeon X3210 og er meget fornøyd med denne. Tror det er mange som er skeptisk til å kjøpe Xeon fordi de tror den ikke passer alle 775 hovedkort, men dette er ikke tilfelle. Det er i all hovedsak samme prosessoren som C2D eller C2D Quad. Klokker godt gjør de også Og 1000kr. billigere enn en Q6600 Xeon X3210: s775 Quad-Core for deg på budsjett! Endret 18. mai 2007 av ArcticOC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå