>Jonas< Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Ja, nå som tiden flyr av gårde og vi er neste års russekull, ha vi startet å se etter en flott russebil. Van'er og slikt med 5-7 liters motorer, og omtrent like stort forbruk på mila, er ganske så uaktuelt. Ska jo tross alt ha råd til å dra på treff og sånt også. Vi har ikke tenkt til å bruke så alt for mye penger på bil, maks 20-30k, og da må det være lite kostnader som påløper i etterkant for å få den til å bli en russebil. Kom over Renault Trafic da jeg leita litt rundt. Dette ser ut som en bra bil for oss; ikke gått så langt, ferdig innreda med soveplasser, kjøkken og allting. Dermed så slipper vi å påkoste så mye på den, med tanke på innredning og slikt, samt at den nylig er EU-godkjent og rustfri. Hva mener dere? Og har dere noen tips til en bra og ikke så dyr russebil? Endret 18. mai 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Den Renaulten så ut som et kupp Den så jo helt strøken ut. Ford Transit er jo også bra, men det er jo ikke akkurat bobil, og skal dere ned i 30k er de vel neppe rustfrie. Nei, jeg ville gått for Renaulten. Det har vel litt og si hvor mange dere er, så...hvor mange er dere? Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Carawelle C. Fra 1970-1990 funker utmerket. er du heldig så finner du den vi hadde. Gammel politibil. med sirene og litt ekstra under panseret. Moro! Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hold dere unna amerikanske biler, ser ut til at du er rimelig enig i det. Verste møkka bilene som finnes. Tyske "van"er med Diesel motor er tingen. Transit er rimelig bombesikkert det og Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Den Renaulten så ut som et kupp Den så jo helt strøken ut. Ford Transit er jo også bra, men det er jo ikke akkurat bobil, og skal dere ned i 30k er de vel neppe rustfrie. Nei, jeg ville gått for Renaulten. Det har vel litt og si hvor mange dere er, så...hvor mange er dere? 8638900[/snapback] Blir vel et sted mellom 3-6 personer. Noen som veit hvordan det er med å sette inn flere godkjente seter/sikkerhetsbelter, slik at vi kan få med noen personer til? Går det an å bare montere sele i sittegruppa? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Den er sikkert en helt OK bil, men du må huske på at dersom dere skal ha noe som helst slags form for musikkanlegg, så tar det en del plass og strøm. Bilen er gammel, men kjørt lite, så den er forhåpentligvis ikke så ille når det gjelder teknisk stand. Selv er jeg russ i år, og har hatt en VW Caravelle 1989-modell. Jeg har gode erfaringer med denne bilen, og mener at det også er en modell som bør vurderes. Du får de med camping-innredning, men kjøkken og lignende tar som regel mye plass og vekt (stor vekt = stort drivstoffforbruk). Etter en del feiring i denne bilen er det et par ting jeg mener er viktig med en russebil: - God plass til seter og bord - Bør være muligheter for å sove 3-4 personer i bilen (sammenhengene seter) - God plass til å "gjemme bort" musikkanlegget. - Ekstra batteri (vi hadde 65 Ah startbatteri + 110 Ah fritidsbatteri) - Stor dynamo (til å drive anlegg, kjøleboks, lys inni bilen, lade batteriene raskt ved småkjøring) - Bør ha stor nyttelast (mange større biler er registrert med lav nyttelast, for å presse tillatt totalvekt under 3500 kg). - Bør ha mange sitteplasser vendt mot hverandre(det er sosialt om kveldene). Lykke til med valg av bil! Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Men hvordan er det å få egistrert om en bil som er regsitrert til f.eks. 4, til 6? Kan man montere seler som er godkjente, og betale noe mer i avgifter, så er det greit? Eller hvordan skal det gjøres? Noe som dette eller dette du tenker på muffe? Var det en slik dere brukte? Ellers så har man jo Volkswagen LT: http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10...tot=1163&page=2 http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10...99&pos=3&tot=30 Endret 18. mai 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 De der bobilene får du neppe aldri registrert om til flere. Grunnet at det ikke er nok seler i bilen. Du får heller ikke montert flere seter der. Bedre å kjøpe seg en bil som allerede er registrert for flere passasjerer. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hva med fullblods bobil? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...88&pos=8&tot=79 Eller Transit? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...82&pos=2&tot=29 *Billigste jeg fant* Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Den Transiten der så jo ikke så aller verst ut. Men hvordan er Transit og Caravelle? Mye som må byttes ettersom den drar på årene, eller er dette biler som holder lenge uten at man må mekke mye på den? Og så lenge det er nok med seter, så må det vel gå an å få registrert den om til flere personer dersom seler blir montert, og dette blir godkjent? Endret 18. mai 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) De fleste blir godkjent ja. Ofte så er det hjullagrene som går. Og oljeføleren. Vi måtte bytte oljeføler på bilen vi hadde. Og batterier.. Første bilen som er foreslått 2 poster opp trenger du ikke å vurdere engang Totalvekt 5500 kg Skal vel kjøre bilen selv. Endret 19. mai 2007 av Breiker Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Det var der jeg tenkte problemet lå Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 Det var der jeg tenkte problemet lå 8645996[/snapback] Var jo nesten mer en lastebil og den der da Men hvordan er det med soveplasser i Caravelle og Transit da? Plass til en fire-fem stykker? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Som tidligere nevnt hadde jeg (og har fremdeles - men skal selges) en Caravellle gjennom russetiden, med åtte sitteplasser (to foran og seks bak). Å sove fire personer i denne var ikke noe problem, dersom de som sov på gulvet var gode venner. En i hvert baksete, pluss to på gulvet. I tillegg kan én sove i forsetene, dersom vedkommende har litt promille og ikke er så nøye på komforen. Jeg vil fraråde campingvariant, av flere grunner: - Du har sannsynligvis ikke behov for campinginteriøret. Dette tar mye plass. - Det går fint å sove i bilen uansett. Å lage løsninger som innebærer gode sovemuligheter er ikke vanskelige. - Det er praktisk med sitteplasser. Campingvarianter har gjerne begrenset antall sitteplasser, og dette begrenser passasjerantallet. Selv om vi bare var fire som "eide" bilen, var det ofte vi tok med oss passasjerer (av og til mot litt betaling). Med andre ord greit med mange seter. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 ... 8648135[/snapback] Takker for svar. Noen bilder av bilen deres? Hvordan var det med bruk av drivstoff og sånt? Greit at man kan reise på treff og sånt uten å bli blakke på grunn av drivstoffutgifter. Men regner ikke med at det var noe stort problem med Caravellen deres? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Motoren som står i bilen er en 1,9 liters forgassermotor. Denne motoren er ikke den beste til å kjøre forbi med, men til vanlig kjøring er den mer enn grei nok. På vei til/fra kongeparken, med fem/seks personer (vi måtte plukke opp en person som var blitt kastet ut av bilen ved en teknisk kontroll fordi bilen han var på var for tung) i bilen, og overnattingsutstyr, mat og pils til alle personene for to netter, brukte vi mellom 1,2 og 1,3 liter/mil. Da var vi vel 2,42 tonn når vi ble veid. Maks tillatt totalvekt på bilen er 2600 kg. Jeg skal på EU-kontroll med bilen på torsdag, og etter det blir den lagt ut for salg. Den gikk greit gjennom russebilkontrollen til Vegvesenet, så regner med at EU-kontrollen også skal gå bra. Skal ta noen bilder til annonsen etter hvert, så da skal jeg legge de ut her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå