Henrik C Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Tråden for de som har matteksamen i 10. klasse. Forsiden på infoheftet handler om kommunikasjon. Teksten kommunikasjon (fra latin: communicare, «gjøre felles») er en betegnelse på samferdsel, forbindelse, overføring av informasjon. Med andre ord, det blir nok oppgaver med fart/avstand/tid og IT. Andre siden i infoheftet har et Norgeskart, og inneholder en internett-oppgave. Her skal vi finne avganger og ankomster på en flyplass mellom 12.00 og 18.00, parkering og lengde på rullebane. Flyplassen velges ut fra måneden du er født i. Januar - Alta Februar - Bergen Mars - Bodø April - Hammerfest Mai - Harstad/Narvik Juni - Kirkenes Juli - Kristiansand August - Kristiansund September - Molde Oktober - Sandefjord November - Stavanger Desember - Tromsø Neste side inneholder en liste over trafikkbøter og forenklede forelegg, ved farstoverskridelse og brudd på veitrafikkloven. Dette tyder også på at det blir noe med avstander, forbikjøringer og trafikk generelt. På side 4 er det også en illustrasjon som omhandler GB og MB, og en tabell ved siden av. Dette tyder på at det blir oppagve® med omgjøring mellom MB, GB etc. I tillegg har vi jo den klassiske tabellen med fergetider, som har vært på de fleste eksamener jeg har sett. Her er det for fergene mellom Arsvågen og Mortavika, og litt over står det avstanden mellom Sandvikvåg - Årsvågen og Mortavika - Stavanger. Helt bakerst er det et bilde av Mona Lisa og et bankkort, og det er noe om gylne rektangler. (Forholdet mellom to sider. Hvis den ene siden er 1.6 ganger lengre, så er det best/penest å se på) Hva slags oppgaver tror dere at det kommer til å komme på eksamen vi har til mandag? .doc-dokumenter med parkeringsinformasjon, flytider og lengder er også velkomne i tråden! Lenke til kommentar
operg Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Driver og ser gjennom tentamen på de oppgavene jeg ikke gjorde/ikke klarte, har en oppgave som jeg ikke er sikker på hvordan jeg løser. Sikkert grunnleggende ting som jeg har lært men har ikke regnet med dette på lenge. "Anne jobber 2.5 timer og tjener 140kr. Hva ville hun tjent på 3.5 timer?" Lenke til kommentar
True Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 140/2.5 så finner du kva hun tjener på 1 time 56* 3.5 finner du kva hun tjener på 3.5 timer Trur det er rett 196kr skal hun tjene på 3.5 timer trur eg Lenke til kommentar
operg Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 140/2.5 så finner du kva hun tjener på 1 time 56* 3.5 finner du kva hun tjener på 3.5 timer Trur det er rett 196kr skal hun tjene på 3.5 timer trur eg 8639057[/snapback] Takker Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Den var vel en oppgave du skulle regne for hånd, og ikke bruke kalkulator på? Sånne grunnleggende ting har jeg problemer med. Har jo helt glemt det, er jo så greit å taste det inn når du har kalkulator/mobilen rett ved siden av deg. Lenke til kommentar
katet Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Eg å skal ha matteeksamenpå mandag. Gruer meg egentleg ikkje, men har ikkje rekna/øvd noko serleg å tvilar på att det blir jort så mykje. På Avinor.no ligg informasjon om dei fleste flyplassane. Eg har eit spørsmål: Er det noko spesielt eg bør ha med meg? Har tenkt å ha med: Linjal Passer Blyant Viskelær Penn Gradskive Blanko Regelbok/formelbok Infohefte... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Blyantspisser, kanskje? Og selvfølgelig vann, frukt og en bra niste. Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Hva slags oppgaver er det vi får på mandag... ser i heftet,men greier ikke helt å se det... Lenke til kommentar
katet Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Eg trur me får nokre åppgåver innan utregning av fart. Og rekning mellom Nano, Mikro, Milli osv. (Einingane som er lista opp på side 4 i infoheftet) Er det nokon her som kan hjelpe meg å regne ut fart? Forstår ikkje heilt denne formelen: Strekning ein treng for å køyre forbi = Ein må køyre forbi 40 m / x 40. (Startar 20 m bak og sluttar 20m. foran.) delt på (x - 60). Altså farten til den ein skal køyre forbi er 60 milometer i timen. Viss nokon forsto den. Strekning (y) = 40 x ___________ ( x- 60) Finns det nokon enklare forme? berre med tal for eks. Endret 19. mai 2007 av katet Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Dere som har arket, hvordan regner man ut tettheten til sukker? Lenke til kommentar
katet Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Hvilket ark? På infoheftet for i år står det ikkje noko om massetettleik. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Eeehm, beklager for den. Glemte visst noen ord. Mente arket for Del 1 eksamen 2006. Lenke til kommentar
AndyF Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 ser hvor mange gram sukker man får per liter tror det ble 833g/l Lenke til kommentar
True Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 kva er formelen for det då? 6dl = 500g sukker kva er tettleiken ? skjønner ikkje det heilt Lenke til kommentar
operg Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Dere som har arket, hvordan regner man ut tettheten til sukker? 8647423[/snapback] Mitt svar (er litt usikker på om det er riktig) på den oppgaven: Finn tettheten til sukker: 1 dl sukker = 80g sukker 1 dl = 100 cm3 80g/100cm3=0.8g/cm3 Formelen for massetetthet er for øvrig: p=m/v Massetetthet er lik masse (gram) delt på volum (cm3). Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Ikke heng meg hvis jeg tar feil her nå, men det virker som om at alle har matteeksamen på mandag; hvilke dager har vi da fri på, i neste uke? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 Kommer helt ann på. Vi er bare to 10. klasser, og den andre klassen hadde engelsk. Mao, vi får ikke fri når det er norsk (tirsdag og torsdag), men vi fikk fri på onsdag. Og ja, alle har den på mandag. Lenke til kommentar
katet Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Eg trur dette med fri varierar ganske mykje utifrå kva skule du går på. Den andre tiende klassen kom opp i norsk, men trur ikkje me får noko fri av den grunn. Det blir sikkert vanlege skuledagar på oss ut denne og neste veke.. Då nermar det seg muntleg! Lenke til kommentar
Arcane23 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Jeg har mistet heftet..har noen kopi (eller kan ta kopi) ? Endret 20. mai 2007 av Titantord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå