Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp lan? (Bilde(r))

Anbefalte innlegg

Hey jeg og noen venner har tenkt å ha lan hjemme hos meg å jeg lurer litt på hvordan vi skal gjøre det.

Hva jeg har:

4000/400 kbit ADSL Linje fra Telenor

2 pc-er, kontor pc og en til gaming.

D-Link Router

Speedtouch Modem

Nok Nettverkskabler ;)

Vi kommer til å bli 4-12stk så jeg lurer på om jeg har god nok hastighet på ADSL?

4t9oyaf.jpg

Slik har jeg tenkt det.

Går dette an?

Vis det kjøper jeg en D-Link 16 porters switch.

Vi har 4 strømuttak er det nok?

Pc-er bruker vel ikke så mye strøm :p

Jeg skal ikke ha noe Trådløst alle Skal kobles til med kabler!

Vi kommer til å spille spill som:

BF2, BF2142, CS, CS:S, WC3(DotA), WoW osv.

Vi vil helst ungå Lagg, så krysser fingrene for at linjen er rask nok :)

EDIT: Har Bredbånd fra Telenor!

EDIT: Å får alle pc-ene da hver sin ip?

Takk for alle svar

MvH TehExtinct

Endret av tehextinct
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet ser greit ut det, men du kunne koblet din egen pc på den 16-port switchen og slik at alle er på samme switch.

Alle pcene får hver sin ip av routeren, med mindre dhcp er skrudd av

Om du har nok strøm kommer helt an på kursen dette står på. Hvis det ikke går kan du bare trekke en lang ledning til en kontakt i et annet sted i huset som mest sannsynlig er på en annen kurs.

Om linjen din er kjapp nok for 12 pcer når dere spiller vet jeg ikke. Har aldri prøvd med mer enn 4.

Endret av -snoop-
Lenke til kommentar

Ok takk ;)

Men jeg har telenor og de gir meg IP 10.0.0.4 el nos. og da kan jeg ikke connecte til routeren så når jeg skal gå in på den må jeg endre ip fra auto til 192.168.0.2...

Slik at routeren kan ha ip 192.168.0.1

noen som vet hvordan jeg skal ha disse instillingene, har funket før slik at jeg kunne være på begge samtidig :S

Lenke til kommentar
Til de spillene du nevner kan det bli trangt med 12stk på 4mbit linje.. er tross alt bare 0.4 opp.. bruker vel ca. 0.1 opp hver på battlefield? iallefall gjør man det på cs... der er 0.1 opp et minimum.
HVa er poenget med et LAN hvis man skal spille på nett? Kunne like greit bli hjemme da, og spille på WAN.
Lenke til kommentar

Hvorfor har du 2 routere? Er en bedre løsning å koble kabelen fra Speedtouch modemet rett inn i switchen, og koble maskinen din samme sted. To routere skaper ofte problemer. Enkelte LAN spill vil ikke fungere mellom hovedmaskinen og de andre maskinene om du har to routere.

Lenke til kommentar
Hvorfor har du 2 routere? Er en bedre løsning å koble kabelen fra Speedtouch modemet rett inn i switchen, og koble maskinen din samme sted. To routere skaper ofte problemer. Enkelte LAN spill vil ikke fungere mellom hovedmaskinen og de andre maskinene om du har to routere.

8639570[/snapback]

Det er da strengt tatt 1 router? Switchen gjør det slik at routeren får flere porter å boltre seg på. Og en switch er ikke en router.

Lenke til kommentar

Nope, modemet jeg har fått fra Telenor deler ut ip, 10.0.0.1 til 10.0.0.254 via DHPC

:(

645sk1f.jpg

Jeg vil at den skal dele ut ip-er fra 192.168.0.2 - 192.168.0.254 noen som vet hvordan?

Har prøvd selv, men da klikka internettet :ermm:

MvH TehױExtinct

Lenke til kommentar
Nope, modemet jeg har fått fra Telenor deler ut ip, 10.0.0.1 til 10.0.0.254 via DHPC

:(

Jeg vil at den skal dele ut ip-er fra 192.168.0.2 - 192.168.0.254 noen som vet hvordan?

Har prøvd selv, men da klikka internettet  :ermm:

Jeg har gjort det en gang med et speedtouch 510i og fikk det til etter litt knoting. Husker ikke i farta hvordan jeg gjorde det, men det var litt bakveier jeg måtte gå via. For meg måtte jeg bytte på grunn av at jeg koblet meg opp mot et VPN nett som hadde samme ip serie (10.0.0.0/24) som routeren delte ut. Om du ikke har det problemet ser jeg ingen god grunn til å bytte.

Men som jeg sa før, kutt ut D-Link routeren og bruk bare switchen.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig?

lan.png

Alle går nok på samme ip på nett, men får hversin lokalt i IP-range 10.0.0.1 - 10.0.0.12

edit: jeg tok en strek for mye på topologitegninga :whistle:

noen som vil gjette hvilken? :)

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Noen servere i CS har sperre mot f.eks maks 2 stk pr. ip adresse, da kan det bli et problem ;)

Men som sagt, 4 mbit holder ikke til 12 stk på CS:S eller andre spill på en gang.

Med 4 stk innlogget vil du få god responstid (1 mbit på hver) men 12 blir litt i det meste laget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...