Gå til innhold

Hvor utbredt er 3G og EDGE i norge? kart?

Anbefalte innlegg

Hei. Skal skaffe ny telefon snart siden min k750i er defekt. Den nye telefonen vil jeg ha 3G eller EDGE på alt etter hva som ere best. Så jeg har følgende spørsmål:

1. Hvor utbredt er 3G/EDGE? Fungerer en av de her på vestlandet? Finnes det et kart som viser utbredelsen?

2. Hvilke teleoperatører støtter disse?

3. Er det noen vits i og ha begge på samme mobil?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1:

Her finner du dekningskart for Telenor, på GSM, EDGE og UMTS/3G.

Her finner du dekningskart for NetCom, på GSM, EDGE og UMTS/3G.

2:

De to store støtter det i hvert fall, jeg har ikke orket å sette meg inn i de mindre operatørene, men muligheten er jo der, siden de uansett må bruke enten Telenor eller NetComs nett.

3:

Ja, det kan være ganske kjekt. Om du er i 3G-områder er jo det selvsagt å foretrekke, men så dårlig dekningen er på 3G for øyeblikket er det veldig greit å ha EDGE i bakhånd med en gang du beveger deg ut av byen. EDGE er bare drøyt halvparten så raskt som 3G, men likevel over tre ganger så raskt som GPRS.

PS: Pr. i dag vet jeg ikke om noen Sony Ericssontelefoner med både EDGE og 3G, derimot er Nokia veldig flinke å legge inn EDGE på telefonene sine, om det er 3G eller ikke.

PPS: Har du også hørt om HSDPA? Dette er en oppgradering i 3G-nettet, som gir deg 10 ganger så rask dataoverføring som 3G. Dette er ikke oppe å går enda, men både Telenor og NetCom jobber med å få rullet ut en del dekning med HSDPA i løpet av året. Også her havner Sony Ericsson i bakleksa, med et heller glissent utvalg av HSDPA-telefoner (om noen i det hele tatt).

Lenke til kommentar

3G/EDGE/GPRS/HSDPA koster for mengde nedlastet datamengde. En gjennomsnittspris blant alle operatørene kan jeg tenker meg er 14-15 kr/MB, men det må du sjekke opp med din operatør.

Enkelte operatører tilbyr makspris på nedlasting per dag (noen har også per måned). Dette lønner det seg å sjekke opp hvis du vet du kommer til å laste ned mye data via telefonen din.

Telenor har forresten satt opp HSDPA-nett i Oslo-området bare sånn for å ha sagt det. Betyr jo uansett ikke noe da du bor på vestlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...