Gå til innhold

Panasonic Lumix DMC-TZ3 eller Canon 950IS?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg nytt kamera og hadde egentlig landet på Canon Ixus 850IS, men så ble det plutselig meldt lansering av Canon Ixus 950IS. Dermed ble jeg i tvil.

Nå har jeg også begynt å kikke litt på Panasonic Lumix DMC-TZ3. Dette har 7,2 megapixler, 28mm vidvinkel, 10x optisk zoom og optisk billedstabilisator.

Er usikker på hva jeg bør velge. Erfaringen min med zoom på kompaktkamera er at det går ut over kvaliteten. Ønsker meg et kamera som er lite og lett og tar gode bilder. Er det noen som har erfaring med Panasonic modellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ønsker meg nytt kamera og hadde egentlig landet på Canon Ixus 850IS, men så ble det plutselig meldt lansering av Canon Ixus 950IS.  Dermed ble jeg i tvil.
Ixus 850IS har vidvinkel. Noe Ixus 950IS mangler. Ellers er det ingen store grunner til å gå for 950IS fremfor 850IS med mindre prisen er omtrent den samme. At du får flere megapiksler har minimalt/ingenting å si. Bildeprosessoren sørger hovedsaklig for raskere prosessering og lagring av bildene til minnekortet.
Nå har jeg også begynt å kikke litt på Panasonic Lumix DMC-TZ3.  Dette har 7,2 megapixler, 28mm vidvinkel, 10x optisk zoom og optisk billedstabilisator. 

Er usikker på hva jeg bør velge.  Erfaringen min med zoom på kompaktkamera er at det går ut over kvaliteten.  Ønsker meg et kamera som er lite og lett og tar gode bilder.  Er det noen som har erfaring med Panasonic modellen?

8638234[/snapback]

Zoom gjør at du mister noe lysstyrke og ofte noe optisk skarphet, og det gjelder ikke bare kompaktkamera, men også på de fleste speilrefleksobjektiver. Men TZ3 har ganske stor optikk og har fått gode resultater. Har blitt et veldig populært kamera på kort tid.

Ikke bland digital og optisk zoom. Optisk er å foretrekke, og det er dette TZ3 har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvordan er størrelsen på disse kameraene? Canon ser ut til at det passer i lommen, men ikke Panasonic-kameraet i like stor grad?

8725739[/snapback]

Er nok hakket for stort, med mindre du har litt store lommer. Men det er nok litt mindre enn det kan se ut som på bilder.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke rotet meg til å handle enda, selv om jeg hadde bestemt meg for Panasonic umix DMC TZ3. Men så ser jeg at det er testet på Dinside.no og at det kommenteres mye støy i bildene og at det ikke er noe innendørskamera.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=382914

Er dette noe man bør ta hensyn til, eller er det noe som kun ekspertene vil merke.

Jeg tar vel mest feriebilder, natur, bygninger, miljø, noe mennesker og liker også å eksperimentere litt med blomster, macro, kveld/natt. Men absolutt på hobbybasis.

Lenke til kommentar
Ja, Din Side-tester er på ingen måte kvalifisert til å bestemme for deg hva du skal kjøpe eller ikke kjøpe. De kan holde seg til å teste pølser og is... det er vel det de kan best ;)

8744648[/snapback]

I dag kjøpte jeg Panasonic'en, det blir sikkert bra. Bildene jeg tok i kveld ble i alle fall bra nok. Skal bli spennende å bruke tid på det i helga.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du har TZ3 nå altså?

Gidder du å skrive en "bruksrapport", gjerne med eksempelbilder, etter hvert? Hadde vært morsomt å se bilder fra forskjellige omgivelser: Ute i sol, overskyet ute, inne med blits, inne uten blits, osv.

8753494[/snapback]

Så ikke dette før nå, men legger inn et svar uansett.

Du kan se en del av bildene mine på denne bloggen http://www.vgb.no/21224/ Bildene fra og med innlegget om Vigelandsparken er tatt med TZ3

Har også lagt noen på Flickr http://www.flickr.com/photos/9790588@N08/

Har mest tatt utendørsbilder så langt.

Elllers finner du masse bra informasjon og bilder på Panasonic Talk Forum på dpreview.com

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1033

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...