Litraphy Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/2414011.html Dette er jo ganske godt nytt, la oss bare krysse fingre for at den blir hevet. Kanskje man nå endelig kan bestille spill fra utlandet uten å tenke på at det blir toll osv. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 *håpe, håpe* Lenke til kommentar
sjantiok Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 kommer aldri til og skje. Vår regjering er altfor pengegriske. Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 29. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2002 Faktisk så er det veldig stor sjans for at dette blir gjort, med tanke på at tollgrensa har vært 200,- siden 70-tallet. Lenke til kommentar
Nothern Star Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Den er 400 for leker (spill) den dag i dag da... men 1000 kr er digg da... Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 29. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2002 400,- for spill? Hvor får du liksom det i fra? Lenke til kommentar
glabba Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Jeg har mine tvil. Så heldige kan vi ikke være. *Krysser fingrene likevel* Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 29. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2002 En lite sitat fra nyheten: Justert etter inflasjonen, skulle beløpet i dag vært 825 kroner, Sitat slutt Altså vis ikke dette blir gjort no med så kan man jo til slutt ikke handle fra nettet. Hva er det man egentlig handler over nettet som koster mindre enn 200,- og da er frakt beregnet med. Altså noe til drøye 100,- lappen. Lenke til kommentar
lerkol Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Dette hadde vært bra ja. Til "Northern Star": Kan du vennligst slutte å spre feil informasjon her på forumet? 400 kr for spill/leker er bare tull! Ellers så er 200 kr grensa uten frakt. Dvs. det er vareverdien uten frakt som gjelder. Er verdien over 200 kr må man riktignok betale moms av hele beløpet inkl. frakt (ja, de klarer å lage så teite regler). mvh. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Frakt telles ikke med, men det må stå spesifisert hva som er varens verdi og hva som er frakt. Og for 200kr kan man fint handle DVD filmer og andre småting, men 1000kr som grense hadde vært flotters Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 29. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2002 Feil, frakt teller med, jeg spurte på kontoret på Tollen forrige gang jeg måtte fortolle et spill. Sorry m8 Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Feil, frakt teller med, jeg spurte på kontoret på Tollen forrige gang jeg måtte fortolle et spill.Sorry m8 Sorry m8, men da ble du lurt Det skal sies at tollerne ofte ikke kan regelverket (bare spør på no.kultur.film.diverse om noen har hatt problemer med tollere som ikke kan regelverket) for frakt teller IKKE med. Se http://www.importguiden.net/?id=5&kat=guide Burde finne infoen på toll.no også, men orker ikke lete nå. Kan sikkert finne den om du ikke stoler på imortguiden da Lenke til kommentar
Nothern Star Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Dette hadde vært bra ja. Til "Northern Star": Kan du vennligst slutte å spre feil informasjon her på forumet? 400 kr for spill/leker er bare tull! Ellers så er 200 kr grensa uten frakt. Dvs. det er vareverdien uten frakt som gjelder. Er verdien over 200 kr må man riktignok betale moms av hele beløpet inkl. frakt (ja, de klarer å lage så teite regler). mvh. Sorry. Jeg har hørt det av noen. Faktisk flere. Men det kan godt være feil det jeg sier, så jeg stoler på dere. Kan det jeg har hørt ha noe med at hvis grensen er under 400 kr for leker slipper man et ytterligere opp-pakningsgebyr? Lenke til kommentar
lerkol Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Dette hadde vært bra ja. Til "Northern Star": Kan du vennligst slutte å spre feil informasjon her på forumet? 400 kr for spill/leker er bare tull! Ellers så er 200 kr grensa uten frakt. Dvs. det er vareverdien uten frakt som gjelder. Er verdien over 200 kr må man riktignok betale moms av hele beløpet inkl. frakt (ja, de klarer å lage så teite regler). mvh. Sorry. Jeg har hørt det av noen. Faktisk flere. Men det kan godt være feil det jeg sier, så jeg stoler på dere. Kan det jeg har hørt ha noe med at hvis grensen er under 400 kr for leker slipper man et ytterligere opp-pakningsgebyr? Jeg tror muligens denne grensen er fra tiden det var toll i tillegg til moms på spill/leker. Endel varer må man betale mer enn bare moms for å innføre (f.eks kjøretøy), men spill og en rekke andre varer er fritatt for toll, slik at det "eneste" staten skal ha når du kjøper ting i utlandet er moms (24%). Her er det altså viktig å skille mellom moms og toll. Fortollingsgebyret er en avgift du betaler til de som fortoller varen for deg (dvs. gjør papirarbeidet for å få varene inn i landet). Dette gebyret betales altså til den transportøren du bruker. Posten (som vel brukes av mange) tar kr 120,- + moms for dette, mens FedEx, DHL, UPS etc. har andre satser (mener å huske at bl.a. DHL har innbakt dette i fraktprisen sin). Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 30. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2002 Feil, frakt teller med, jeg spurte på kontoret på Tollen forrige gang jeg måtte fortolle et spill.Sorry m8 Sorry m8, men da ble du lurt Det skal sies at tollerne ofte ikke kan regelverket (bare spør på no.kultur.film.diverse om noen har hatt problemer med tollere som ikke kan regelverket) for frakt teller IKKE med. Se http://www.importguiden.net/?id=5&kat=guide Burde finne infoen på toll.no også, men orker ikke lete nå. Kan sikkert finne den om du ikke stoler på imortguiden da Har hørt rykter selv når du nevner det om tollerer som ikke kan regelverket, husker ikke helt hvor jeg hørte det. Men uansett det er ikke bra Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Feil, frakt teller med, jeg spurte på kontoret på Tollen forrige gang jeg måtte fortolle et spill.Sorry m8 Sorry m8, men da ble du lurt Det skal sies at tollerne ofte ikke kan regelverket (bare spør på no.kultur.film.diverse om noen har hatt problemer med tollere som ikke kan regelverket) for frakt teller IKKE med. Se http://www.importguiden.net/?id=5&kat=guide Burde finne infoen på toll.no også, men orker ikke lete nå. Kan sikkert finne den om du ikke stoler på imortguiden da Jeg fåreslår at du leser regelverket litt nøyere i så tilfelle, der står klart og tydelig at varer under 200kr i verdi ekskludert frakt slipper å betale toll/moms, MEN en annen plass står der at dersom beløpet er toll/momspliktig skal det betales moms/toll for HELE beløpet inkludert frakt! Jeg har kranglet såpass mye med tollere/posten på det er slik det (dessverre) er Mener det er §5 og §31-32 eller noe det står i, jeg orker ikke å dobbelsjekke nå Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg fåreslår at du leser regelverket litt nøyere i så tilfelle, der står klart og tydelig at varer under 200kr i verdi ekskludert frakt slipper å betale toll/moms, MEN en annen plass står der at dersom beløpet er toll/momspliktig skal det betales moms/toll for HELE beløpet inkludert frakt! Jeg har kranglet såpass mye med tollere/posten på det er slik det (dessverre) er Mener det er §5 og §31-32 eller noe det står i, jeg orker ikke å dobbelsjekke nå Jaha? Har jeg sagt noe annet? Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Slik jeg tolket innlegget ditt, så mente du at en slipper å betale moms på frakten når pakken er moms/tollpliktig. Men du mente vel at frakt ikke teller med i verdien av hele pakken når det blir avgjort om den er pliktig til moms/toll? Flisepsikkeri egentlig, men rett skal være rett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå