Gå til innhold

Batchkonvertering i Bibble Lite Trial-versjon

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned Bibble Lite 4.9.5 for å se om det kan være et alternativ til det dyrere Capture NX. Foreløpig har jeg ikke betalt noe og bruker trial-versjonen, og når jeg forsøker meg på batch-konvertering av NEF-filer så blir filene riktignok konvertert til ønsket format (JPEG), men programmet ignorerer de innstillingene jeg har gjort i Standard Adjustments, og filene blir identiske, selv om jeg f.eks velger at alle skal lagres i svart/hvitt eller med helt annen hvitbalanse. Dette skjer uavhengig av om jeg velger Current eller From Controls i Image Settings.

Lang historie kort... Må jeg betale for å få testet en batch konvertering som samtidig gjør visse endringer på bildene?

-A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøveversjonen skal ikke være forkrøplet på noen som helst måte, annet enn at den slutter å virke etter en stund. (og det du ønsker å gjøre er ikke noe problem å få til)

Nå har jeg ikke Bibble på denne maskinen, men med "Image Settings" - mener du da innstillingen for den konkrete batchkøen du bruker? (altså de valgene du får opp når du høyreklikker på køen og velger settings der)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Jeg starter med helt blank skjerm, uten å ha åpnet et eneste bilde. Øverst til venstre har jeg valget "Batch queues". Der høyreklikker jeg på JPEG Full Size og velger New. Jeg gir den et navn og går inn på Settings for denne. Der velger jeg at Image Settings skal hentes From Controls, noe jeg antar er de endringene jeg har gjort ved å dra knottene for exposure, sharpening, contrast etc til høyre og venstre. Eller er det her jeg tar feil? Jeg kjører uansett "Process Folder", og resultatet blir altså det samme, uavhengig av hvor langt til høyre eller venstre jeg har dratt innstillingene.

-A

Lenke til kommentar

Om ingen andre løser dette i løpet av dagen, kan jeg svare bedre i kveld når jeg kommer hjem, men hvorfor lager du en ny kø?

Bruk JPEG Full Size-køen som den er - velg process folder og kjør gjennom. Default for image settings er vel "current", som bruker default om du ikke har gjort endringer, og tar hensyn til endringene dersom du har gjort noen endringer på enkeltbilder før du starter batchen. Om du vil batchprosessere flere foldere i samme kø, så er det bare å velge "process folder" en eller flere ganger til, etter at batchen er startet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg ser man kan kjøre køene som de er, uten å velge New ja, så det var kanskje unødvendig.

Jeg prøvde en tredje mulighet nå, ved at jeg på måfå endret innstillingene i Standard Adjustments (exp +2, sharpen +++, contrast +++), lagret disse ved å velge Edit->Settings->Save Image Settings. Disse ble lagret som en .bis-fil under <bibbleroot>\options. I settings for køen valgte jeg så From File under Image Settings, og pekte på denne fila. Resultatet ble atter en gang helt uforandret ift. NEF-fila.

Jeg har googlet og foreløpig ikke funnet info om batch-konvertering og unlock i trialversjonen. Ingen stor sak, men det hadde jo vært kjekt å få testet dette før jeg betaler for programmet.

Lenke til kommentar

Bibble oppførte seg ikke helt som forventet. Det ser ikke ut til at valget From controls virker. Når jeg gikk inn og justerte et bilde og så brukte Edit->Settings->Save Image Settings og lagret en .bis fil, da kunne jeg bruke denne .bis filen i batch køen.

Lenke til kommentar
Bibble oppførte seg ikke helt som forventet. Det ser ikke ut til at valget From controls virker. Når jeg gikk inn og justerte et bilde og så brukte Edit->Settings->Save Image Settings og lagret en .bis fil, da kunne jeg bruke denne .bis filen i batch køen.

8639868[/snapback]

Hvilken versjon bruker du? Trial eller betalt? Jeg prøvde "From file" på nytt nå, denne gangen hentet jeg frem et bilde som jeg gjorde ønskede endringer på, og så valgte jeg igjen Edit->Settings->Save Image Settings. Resultatet ble det samme; Ingen endringer på bildene i mappa den konverterer.

Hva skal en konkludere med her da tro?

Lenke til kommentar

Hvilken versjon bruker du? Trial eller betalt?

8640354[/snapback]

Jeg bruker BibblePro for Linux. Jeg lastet ned BibbleLite for Windows og kjørte som trial. Det fungerer da også.

Hvor legger du bildene og hvordan sjekker du resultatet. Merk at dersom du legger .JPG filene inn i samme mappe som raw filene vil de ikke være synlige i Bibble uten videre.

Lenke til kommentar

Jeg henter filene fra en folder jeg har kalt NEF_BATCH, og de konverterte filene skrives til en folder derunder igjen, \NEF_BATCH\DONE. Resultatet sjekker jeg med Picture and Fax Viewer.

Hmm, da skal det altså gå an med trialversjonen.

For å ta det helt fra scratch:

1. Jeg åpner Bibble Lite Trial og starter med blanke ark, åpner ingen bilder.

2. Jeg endrer Standard Adjustments på måfå, og overdriver alt, så jeg er sikker på at endringene gjenspeiles i bildene.

3. Edit -> Settings -> Save Image Settings (test.bis).

4. Høyreklikker på JPEG Full Size, velger Settings og From File i Image Settings -> Save

5. Jeg høyreklikker på JPEG Full Size og velger "Process a folder" til en annen enn source folder.

6. Sjekker resultatet i Picture and Fax Viewer.

Noe feil i fremgangsmåten? Når jeg nullstiller alle endringer og velger Edit -> Settings -> Open Image Settings så hentes alle endringene jeg gjorde frem igjen. Takk for alle innspill forresten :) Det begynner kanskje å ligne på en re-install.

Lenke til kommentar

Eh...sjekka de på nytt i Bibble nå, der var endringene kommet med, og deretter i P & F Viewer, og nå var plutselig endringene gjenspeila der også. Noe må jeg ha gjort annerledes. Vel, case closed, ikke ofre en tanke mer på det. Brukerfeil av meg tydeligvis, får prøve til det sitter.

-A

Lenke til kommentar

Ok, greit å vite. En annen ting jeg merket meg var at batch-jobben sluttet å spørre hvor jeg ønsket å lagre de konverterte bildene. Den lagret bare til mappa jeg brukte sist, selv om det fortsatt sto huka av for Ask på destination folder også. Etter en restart av programmet begynte den å spørre etter destination folder igjen.

Lenke til kommentar
Ok, greit å vite. En annen ting jeg merket meg var at batch-jobben sluttet å spørre hvor jeg ønsket å lagre de konverterte bildene. Den lagret bare til mappa jeg brukte sist, selv om det fortsatt sto huka av for Ask på destination folder også. Etter en restart av programmet begynte den å spørre etter destination folder igjen.

8641735[/snapback]

Nederst på Settings for jobkø er det et valg som heter "Only prompt once". Er denne huket av oppfører programmet seg slik du beskriver. Ta vekk merket og du må velge dest. folder hver gang du kjører batch.

Lenke til kommentar

8641735[/snapback]

Nederst på Settings for jobkø er det et valg som heter "Only prompt once". Er denne huket av oppfører programmet seg slik du beskriver. Ta vekk merket og du må velge dest. folder hver gang du kjører batch.

8641775[/snapback]

Ser man det :-) Takker.

-A

Lenke til kommentar

Forøvrig skal trinn 3 være unødvendig. Bibble lagrer løpende endringene du gjør på hvert enkelt bilde i en .bib-fil knyttet til hver enkelt .nef.

Standardinstillinger (jeg har på autolevels, vividness, saturation og contrast til +20 og 200 i sharpening for min D70) lagrer du én gang - da blir disse brukt på alle bilder som ikke har en .bib-fil.

Lenke til kommentar
Forøvrig skal trinn 3 være unødvendig. Bibble lagrer løpende endringene du gjør på hvert enkelt bilde i en .bib-fil knyttet til hver enkelt .nef.

Standardinstillinger (jeg har på autolevels, vividness, saturation og contrast til +20 og 200 i sharpening for min D70) lagrer du én gang - da blir disse brukt på alle bilder som ikke har en .bib-fil.

8642486[/snapback]

Hadde tenkt å sende deg en PM, så du skrev om innstillinger i Bibble for din D70 i en annen tråd. Jeg får prøve litt frem og tilbake, men kan fort ende på samme instillinger som deg for min D70. Et unntak kan være bilder hvor jeg undereksponerer for å unngå utbrente partier, disse vil kreve litt mer etterarbeid. Så langt synes jeg det virker enklere å "hente inn igjen" undereksponerte bilder i Picasa, men så har jeg ikke prøvd Bibble i så mange timer enda heller.

-A

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...