Gå til innhold

Kjøpe kamera på ebay?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Vurderer å kjøpe et nytt kamera. har derfor lest mye positivt om Canon Ixus 850.

 

Den billigste nettshoppen selger den for 2728 kr

 

På ebay får jeg det samme kamera (ubrukt) og:

 

+ 2GB SD Memory Card

+ Extra Battery

+ Camera Case

+ LCD Screen Protector

+ USB 2.0 SD Card Reader

 

for 2100 kr.

 

Men da har jeg kun 1 års garanti, mot norges 5 år.... Dersom jeg har forstått dette riktig.

 

Vil det fortsatt være lurt å kjøpe gjennom ebay selv om garantien nesten forsvinner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
auda, tollen hadde jeg helt glemt...

 

vil det gå igjenom dersom jeg får selgeren til å merke pakken med "gift"?

8638072[/snapback]

 

For at ting skal kunne komme inn som gave må det være fra en privat selger i så fall. Da er det 1000 NOK som er grensa for mva-fritak.

Det er mange (mindre) nettbutikker/firma som også opererer på ebay, og de vil nok neppe forfalske tolldeklarasjonen.

 

Men generellt, på så billige ting som dette lønner det seg nok i veldig liten grad, om noen, å hande fra USA. I alle fall om en skal ta hensyn til manglende reklamasjonsrett.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Det er vel som i alle andre tråder dette diskuteres moms (MVA) på 25% det snakkes om, og den betaler du alltid. Uansett toll eller ikke. For så små beløp hadde jeg aldri orket å bestille fra utlandet. Kjøp i norge for noen få hundrelapper ekstra, så får du den berømte garantien og reklamasjonsfristen, i tillegg til personlig service om noe skulle vise seg å være galt.

Lenke til kommentar

Kameraet må gjennom tollen og du må betale moms uansett om den merkes som gift eller ikke, da grensen for gift er 1000 kroner. Og merker du pakken som verdi under dette, vil du ikke få mer enn påskrevet verdi refundert om pakken blir borte eller skadet på veien. I tillegg er det mange firma og enkelpersoner som ikke ønsker å forfalske vareverdien, da flere har blitt "tatt" på dette den siste tiden. Og blir pakken sjekket i tollen, kan det kreves bevis fra deg på at den kun har kostet deg påskrevet verdi (faktura, kontoutskrift og lignende). Før du fremlegger disse bevis, holdes varen igjen hos tollvesenet.

 

Du må også betale gebyr for momsinnkrevingen, samt moms på frakt.

 

Med tanke på dette, så blir nok totalsummen mer enn norsk pris, men om du får med minnekort og annet stæsj, er det jo et greit tilbud. Men antakeligvis (vet ikke, da det ikke linkes til gjenstanden) så må minnekortet byttes ut da det er et ukjent merke (jeg tør aldri å bruke ukjente og dårlige merker til dyrebare bilder da de plutselig kan bli borte) og batteriet kan være en vits. LCD beskyttelsen kan være av verste sort som gjør skjermen umulig å se i normal belysning og kortleseren kan være en no-name løsning som fungerer når den føler for det. Veske kan du få for en femtilapp i Norge.

 

Og som sagt... du mister reklamasjonsretten på fem år. Den er verdt mye mer enn ekstrautstyret som følger med.

 

Men følger det med et Sandisk 2GB minnekort, ekstra originalt batteri, original Canon veske (DCC-70), LCD beskyttelse av et kjent merke og en kortleser som virker seriøs (Sandisk eller annet kjent merke) kan det for mange være fristende å vurdere. Da sparer man 500-700 kroner (i beste fall). Men jeg synes det er tryggest og best å kjøpe i Norge uansett. Da er du sikret mot mange problemer som kan oppstå om du er gnien og sparer noen skarve hundrelapper på kjøp i utlandet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Afseth: Jeg har surfet litt rundt på eBay og sett på prisene til speilreflekskameraer. Og i mine øyne er prisene helt ville, man får f.eks. Nikon D80 med to objektiver, veske, minnekort, bag, minnekortleser og litt til for under 9000 kr. I mine øyne virket det utrolig billig i forhold til Norge, dog tviler jeg på at jeg tør kjøpe fra eBay.

 

Men, kan det lønne seg og kjøpe f.eks. speilreflekskameraer derifra kontra norske priser?

Lenke til kommentar
auda, tollen hadde jeg helt glemt...

 

vil det gå igjenom dersom jeg får selgeren til å merke pakken med "gift"?

8638072[/snapback]

 

For at ting skal kunne komme inn som gave må det være fra en privat selger i så fall. Da er det 1000 NOK som er grensa for mva-fritak.

Det er mange (mindre) nettbutikker/firma som også opererer på ebay, og de vil nok neppe forfalske tolldeklarasjonen.

 

Men generellt, på så billige ting som dette lønner det seg nok i veldig liten grad, om noen, å hande fra USA. I alle fall om en skal ta hensyn til manglende reklamasjonsrett.

8638794[/snapback]

 

Kjøpte en Hoya polafilter på Ebay i går til 56 dollar inkl frakt ( 349 kr), på Japanfoto koster den kr 799!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...