Gå til innhold

Crucial DDR2 BallistiX PC8000 2048MB CL5 Kit w/two

C2D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra brikker for overklokking.

Du får ikke bedre brikker til den prisen.

Ballistix PC6400 skal være like gode.

Det avhenger mest av flaks, hvilke brikkepar som klokker best.

Hvis du ikke skal overklokke, kan du sikkert gå for rimeligere brikker.

Lenke til kommentar
Skal du ha overklokkings rambrikker så går du for minimum cl4 og lavere jo bedre...Ikke cl5..får ikke mye ut av cl5 brikker...

8651995[/snapback]

...også hvis CL5-brikkene er ratet til høyere klokkefrekvens? Du vet ikke hva du snakker om :roll:

Selvsagt er det isolert sett positivt med lav CAS latency, men det er jo unektelig en sammenheng mellom latency-verdien og lengden på klokkepulsene...

Kan jo nevne at dette resultatet ble gjort med nettopp Crucial Ballistix PC8000 CL5. (Ja, jeg ser at det står PC6400 i CPU-Z, men det er feil. EPP-ratingene går helt til 500 MHz, og brukeren selv oppgir at de er PC8000).

Støtter forøvrig Loke_h - både PC6400 og PC8000 er blant det beste som finnes, og det vil normalt være liten forskjell. Begge bruker Micron D9GMH-chiper.

Lenke til kommentar
Skal du ha overklokkings rambrikker så går du for minimum cl4 og lavere jo bedre...Ikke cl5..får ikke mye ut av cl5 brikker...

8651995[/snapback]

...også hvis CL5-brikkene er ratet til høyere klokkefrekvens? Du vet ikke hva du snakker om :roll:

Selvsagt er det isolert sett positivt med lav CAS latency, men det er jo unektelig en sammenheng mellom latency-verdien og lengden på klokkepulsene...

Kan jo nevne at dette resultatet ble gjort med nettopp Crucial Ballistix PC8000 CL5. (Ja, jeg ser at det står PC6400 i CPU-Z, men det er feil. EPP-ratingene går helt til 500 MHz, og brukeren selv oppgir at de er PC8000).

Støtter forøvrig Loke_h - både PC6400 og PC8000 er blant det beste som finnes, og det vil normalt være liten forskjell. Begge bruker Micron D9GMH-chiper.

8652049[/snapback]

Meget bra resultat.

Vet du noe om hvilken spenning som ble brukt?

Forøvrig skal EPP være likt på Ballistix PC6400 og PC8000.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

8651995[/snapback]

8652049[/snapback]

Meget bra resultat.

8653634[/snapback]

Ja, men PC5300 CL3 er også gode. Jeg har hatt PC5300 CL3 og PC6400CL4, og PC5300 brikkene klokker faktisk bedre, spesiellt på CL3 (800 Mhz pluss på 2.2 volt)

EDIT: Eneste med PC5300 som er forskjellig fra PXC6400/PC8000 er at PC5300 ikke har EPP, men det gjør ingenting for dem som klarer å stille inn timings selv.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Joda, har selv 4x Ballistix 5300 CL3, og de klokker bra.

Hvis det er noen brikker som generelt gir bedre sjanse for gode overklokkere, vil jeg tro det er PC8500-brikkene, men alt for dyre i Norge.

Det er nok mest flaksen det kommer an på. :)

EDIT:

Fant et par resultater på 1400+ med Crucial PC8000.

Men vi snakker sikkert om ekstremt høye spenninger.

700MHz+ (1400+)

Jeg antar de øverste Crucial 5300, er Tenth Anniversary, men bare 512MB ser jeg nå, så kanskje ikke.

Klokker veldig bra på bare 2,41V :)

Jeg må bare ta med dette resultatet på Ballistix PC8500 :)

PC8500

Nesten 1500 : PC8000

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Meget bra resultat.

8653634[/snapback]

Ok, men jeg tipper fremdeles at det er PC8000. Hvis EPP er lik så kan det forklare hvorfor CPU-Z eventuelt forveksler dem. Brikkene tilhører jmax_oc, som også satte verdensrekord på CAS 5 med Ballistix PC8000 - godt mulig med de samme eksemplarene.

Han oppgir imponerende 2.45 volt i denne databasen. Snakk om Micron-dominans, btw! Nesten like ekstremt som i den gamle DDR1-lista ;)

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Meget bra resultat.

8653634[/snapback]

Ok, men jeg tipper fremdeles at det er PC8000. Hvis EPP er lik så kan det forklare hvorfor CPU-Z eventuelt forveksler dem. Brikkene tilhører jmax_oc, som også satte verdensrekord på CAS 5 med Ballistix PC8000 - godt mulig med de samme eksemplarene.

Han oppgir imponerende 2.45 volt i denne databasen. Snakk om Micron-dominans, btw! Nesten like ekstremt som i den gamle DDR1-lista ;)

8656138[/snapback]

Har sett på den lista, og kan lett ta 3.de plassen hvis jeg gidder.

Vet ikke hvor høyt jeg kan klokke og samtidig kjøre 2xSuperPi 32M.

Men siden de er ihvertfall tilsynelatende MemTest-stabile på 1272@2,45V, vil jeg anta at 1300 ikke er utenfor rekkevidde.

Ikke prøvd dem 1 og 1 for maksklokk.

Tvilte ikke på at brikkene var PC8000, bare en opplysning.

PC6400 har CL5 på 500 og CL4 på 400, samme som PC8000.

Lenke til kommentar

Jeg tolket det ikke som noe annet enn en tilleggs-opplysning heller ;)

Angående databasen: Tredjeplassen er jo ikke så altfor imponerende mtp den høye spenningen som brukes. På 2.77 volt kunne jeg nok ha klart et lignende resultat med PC5300 value-brikkene. Ikke at jeg har planer om å prøve, dog. Jeg er blitt stadig mer forsiktig med spenningen.

Forøvrig også litt merkelig at førsteplassen, resultatet jeg linket til, bare har én instans av SuperPi, tross kravet om "like mange instanser som prosessoren har kjerner". Det står også bare "CPU-Z validated", men ingen link :hmm: Men jeg tviler egentlig ikke på selve resultatet - jmax_oc har mye annet å vise til også.

Den nåværende Core2-dominansen er også voldsom. Bare tre resultater på AM2-plattformer... Litt synd igrunn, for jeg tipper det er den aller beste plattformen når det gjelder ren minnetweaking.

Lenke til kommentar

Greit at det foreløpig ikke er store sammenligningsgrunnlaget, men det skal nok ikke så mye til for å se en tendens. Det mener jeg fordi P35 tross alt er helt nytt og mangler finpuss som eldre brikkesett har vært igjennom til nå. Men selvsagt er det mye som kan "svikte", og da tenker jeg på det mer helhetlige hovedkort-designet.

Nå har vi jo sett at kontrollerens interne parametre kan ha stor betydning for klokke-egenskapene til minnet, så jeg regner med at det har en finger med i spiller også her. Men det kan også være et bedre design, som betaler seg i form av bedre signal-kvalitet, og større tidspresisjon i signalene. P965 er jo forøvrig et merkelig design, hvor strammere minnetimings ikke alltid gir bedre ytelse.

Uten å være spesialist på minnekontrolleres indre, kan jeg ihvertfall si at det er mange forskjellige implementasjoner og løsninger å velge i. For ikke å snakke om den fysiske "bygge-kvaliteten".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...