Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota, hvorfor er de ikke store i Europa?


Anbefalte innlegg

I Europa har Toyota lav markedsandel, ja, og det synes jeg er litt rart.

8626055[/snapback]

 

Tja, er det så rart da?

Europeiske merker er ikke så lette og finte ut som div US.

Design, historie og tradisjoner teller mye mer i Europa enn andre steder og

Europeisk Toyota er ikke akkurat konger på haugen på disse områdene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Engelsk- og franskmenn er jo evig konservative, så de kjører jo bare sine landsbiler, men ellers i Europa syns jeg det er litt rart, med tanke på kvalitetsstempelet de har. I tillegg har de jo en forholdsvis variert modellutvalg ...

Lenke til kommentar
I tillegg har de jo en forholdsvis variert modellutvalg ...

8633397[/snapback]

 

Har de det?

Hvis du fjerner 4x4 suv/terreng/pickup så er vel det andre ganske så middels og lite spennende, ingen sportsbiler, ett magert utvalg varebiler, kun en totalt ut datert Hiace som kun har driftsikkerhetsryktet og selge på.

Diesel og automat er vel ikke noe Toyota har på personbiler utover muligens noen på nyeste auris. bensinturbo, seksylindrede biler med muskler er det lite av, litt større sedaner forsvant med camry osv.

Lenke til kommentar
Selges ikke Camry i Europa lengre i det hele tatt? Trodde den bare ble tatt ut av det norske, eventuelt nordiske, sortimentet...

8635709[/snapback]

 

Toyota har vel fjernet Camry fra Europa, den var salgsmessig død.

Den var ikke spesielt bra sammenlignet med det tyskere fikk til, små motorer og svjv ingen diesel på programmet.

Lenke til kommentar
I tillegg har de jo en forholdsvis variert modellutvalg ...

8633397[/snapback]

 

Har de det?

Hvis du fjerner 4x4 suv/terreng/pickup så er vel det andre ganske så middels og lite spennende, ingen sportsbiler, ett magert utvalg varebiler, kun en totalt ut datert Hiace som kun har driftsikkerhetsryktet og selge på.

Diesel og automat er vel ikke noe Toyota har på personbiler utover muligens noen på nyeste auris. bensinturbo, seksylindrede biler med muskler er det lite av, litt større sedaner forsvant med camry osv.

8633941[/snapback]

 

 

Toyota har det ja. man bare ser ikke til dem i dette sjuke avgiftslandet siden i norge må man kjøre 1.1l med 50hk og bil på under 1000kg.

 

Toyota har mange V6 motorer, de har også V8 og V12

Ta feks Toyota Tundra pickup, det er en 5,7l V8 bensinmotor med Dual VVT-i på 390hk og 550nm.

 

Dårlig med Diesel motorer? det har dem jo hadd kjempe lenge i Avensis, Corrola, yaris osv. og Toyota kan lage en Diesel motor selv også, bruker ikke samme diesel motor slik som de europeiske driver på, der deler jo nesten alle på en og samme motor og endrer litt på den.

Toyota har også nye sportslige biler, feks Aurion med over 300hk som selges mye av i Australia. og Lexus har også en del sports biler.

dem kommer også snart med en ny sportsbil Lexus LF-A med over 500hk og toppfart på 330km/t og en ny Supra med Hybrid motor skal også komme.

og de fleste go bilene til Toyota holder seg i Japan, australia og usa.

 

hvis du ser på noen nettsider om biler utenom lille Norge som dem ikke gidder å ha god utvalg i er fordi vi har sjuke politikere som styret landet. så en bil med motor er ikke lønsomt å selge her.

så vil du se at dem har mye flere biler en det du ser ut til å tru. ;)

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Toyota er jo ekstrem populære da spesiellt her på berget..

De har flere veldig bra diesel motorer blant annet en 170hk som virkerlig sparker ifra.

avensis, auris, rav4 + lexus så mange bra modeller... men mangler 4x4 i f.eks avensis noe som hadde vært kjekt.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Disse posten ble flyttet fra følgende tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=764925

 

da diskusjonen ble off topic i forhold til trådstarters spørsmål.

8637146[/snapback]

 

:thumbup:

 

og de fleste go bilene til Toyota holder seg i Japan, australia og usa.

 

Sant nok ...

 

Men jeg syns likevel det er litt rart at Toyota ikke selger så bra i Europa at det gjør noe. Småbiler som Aygo og Yaris er både urbane og "tøffe" nok til å utkonkurrere mange andre, og Corolla (Auris) er jo en evig klassiker. Avensisen er god nok til å selge mange ganger det den gjør i dag, men det merkes at den har noen år på baken nå. Land Cruiser er jo et stempel på kvalitet og fremkommelighet. HiAce er ikke så utdatert, men på den også merker man at den er en del år gammel. Den siste ansiktsløftningen var ikke helt heldig, heller. Likevel er det en knall arbeidsbil. Går aldri i stykker. Den nye HiLuxen er en herlig bil. Har kjørt den litt i det siste, og jeg elsker den bilen. Og så har vi jo RAV4 da, som har blitt en salgssuksess uten like her på berget, men det har vel noe å gjøre med vår overbevisning om at det er så vanvittig mange "siste kneiker før hytta" og "lange bakker opp mot huset". Den forventer jeg ikke skal være noe salgsbombe lenger sør i Europa, men jeg vet ikke hvor godt den faktisk selger heller da.

 

Jeg regner med at Aygo selger som hakka møkk, eller? Noen som har tall på det? Og er det noen modeller som selges i Europa generelt, som ikke selges i Norge?

Lenke til kommentar

Aygo er jo et Toyota/PSA-prosjekt.

Problemet for de andre småbilene du nevner er at dette er ett marked europeiske produsenter kan til fingerspissene, de har bedre designer og antagelig "skjønner" de bedre hvordan publikumet vil ha det.

Hvis du ser på SUv/4x4/pickup-markedet er dette et marked som Europeerne ikke skjønner noe av og der har Toyota og andre japaner en helt annen kontroll, Nissan har vel nesten tenkt og gi opp hele personbilmarkedet og satse på suv/crossover/ Pickups og 4x4.

Lenke til kommentar
HiAce er ikke så utdatert, men på den også merker man at den er en del år gammel. Den siste ansiktsløftningen var ikke helt heldig, heller. Likevel er det en knall arbeidsbil. Går aldri i stykker.

8637367[/snapback]

 

Nei, uten driftsikkerheten hadde det ikke hvert noen grunn til og kjøpe denne.

var på lastebilutstillingen forrige helg og sammenligner du Hiace med siste skrik fra

andre produsenter ser det skikkelig stusselig ut, interiøret i Hiace var direkte latterlig utdater sammenlignet med andre. De her jo ett utrolig smalt utvalg i varianter også hos Toyota. Dog er dagens Hiace ett nokså sært produkt for Europa, andre steder er Hiacen frembyggd slik den var før dagens modell. Toyota var på nippet til og legge ned Hiace-salget i Europa, nå ryktes det om at div importører etter mye om og men har greid og overbevise de om at de måtte ha en varebil på programmet så får vi se om

det kommer noe.

Lenke til kommentar
Kanskje fordi tysker biler er mer populære enn japanske biler, selv om toyota har høy kvalitet på bilene deres, men det gjelder nok  ikke alle asiatiske biler som kommer derfra.

8637497[/snapback]

 

Tja, ville nok si Europeiske, f.eks Renault var jo i flere år Europas mest solgte merke så vi er avvikere i Europa som omfavner Toyota og er svært skeptiske til syd-europeiske merker.

Lenke til kommentar

Forskjellen på Norge og resten av europa er at vi ikke er noen bilnasjon. Europeerene er veldig knyttet til sine bilprodusenter og beskytter dem med nebb og klør og ser det som upatriotisk å kjøpe en Toyota. En annen ting er forholdene her oppe, det er langt mellom verkstedene og mesteparten av veiene er av tvilsom standard, dette gjør at mange foretrekker robuste og pålitelige biler fremfor spennende biler (avgiftspolitikken skal jeg ikke engang nevne).

 

Kort og godt vi er veldig forskjellige fra våre europeiske naboer i sør.

Lenke til kommentar

Kjørte en corolla 2.0 turbo 4x4 på bane en gang. Høyreratt, men gromt! Synd de ikke selger sånt i norge.

 

Mange av bilmodellene dems vil rett og slett ikke overleve i norge pga klima, veier, krav osv. Norge er et vanskelig land for bilprodusentene. Peugeot hadde et problem for mange år siden med at bilene dems rusta før salg, alt ble trekt tilbake og solgt i frankrike. senere kom de med galvanisert kaross noe som fortsatt er valgfritt i frankrike, men standard i norge.

 

Hører også ofte om garantifeil der ting blir bytta fordi de ikke tåler norske forhold.

 

Skal de gi ut alle bil modellene i lille norge blir det nok ulønnsomt.

Lenke til kommentar
Engelsk- og franskmenn er jo evig konservative, så de kjører jo bare sine landsbiler, men ellers i Europa syns jeg det er litt rart, med tanke på kvalitetsstempelet de har. I tillegg har de jo en forholdsvis variert modellutvalg ...

8633397[/snapback]

Om du er Engelsk og vil ha Engelsk bil må du enten kjøpe SUV (Land Rover), Jaguar, det nermeste de kommer til en folkebil er en Mondeo, som er en god bil, men fortsatt, Mondeo er ikke en gang tysk eller amerikansk, den er belgisk. De kan også kjøpe Bentley (VW), Rolls Royce (noe dyr), og en bråte sportsbiler.

 

Det er ikke så veldig godt utvalg av Engelske biler til en grei pris i England. :p

 

Synd Rover/MG gikk inn, har alltid likt 75.

 

Kan jo kjøpe brukt.. :p

 

Men, det du sier er helt sant. Se på Rover Metro. En bil som var like god som fugleinfluensa. Solgte som hakka møkk.

 

Skal jo sies at lengre ned i eurpa er det små biler ifra fiat og skoda som selger absolutt mest.

8637399[/snapback]

Ikke glem Peugot, Renault og Citroen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...