Gå til innhold

Hjelp til valg av vidvinkel, blitz og stativ

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg skulle utvide utstyrspakken min litt og trenger noen gode råd. Tenker jeg satser på at jeg tvinger en venn i USA til å kjøpe det til meg der, er vel en god del penger å spare :hmm:

Kameraet er ett Konica Minolta 5D.

For tiden har jeg ikke flust med penger til kamerautstyr, så utstyr må være i nedre del av prisklassen for å si det sånn. Er ikke noe poeng i å komme med forslag til stativer som koster mange tusen osv.

Blitz - vet egentlig ikke helt hva slags kriterier som må være oppfylt, har lite peil på blitz, men har vel skjønt at den som sitter fast på kameraet ikke er noe særlig.

Stativ - Det tyngste objektivet jeg foreløpig har er Tamron 70-300 mm. Skal vel ikke se bort i fra at jeg går til innkjøp av en "beercan" hvis jeg finner en slik billig. Er viktig at stativet er greit å ha med seg, tror jeg trenger en tripod. Skal brukes litt til portretter, landskap, kveldsbilder, kanskje litt macro også...Altså noe som er stødig nok til mitt bruk og portabelt. Er ikke noen mester fotograf, men synes det er artig å ta bilder, så trenger ikke noe proff utstyr altså.

Vidvinkel - er akkurat det samme om det er fast eller zoom, tar det billigste :!: Hovedbruken blir landskap, hva trenger egentlig en vidvinkel til ellers? Har fortsatt kitobjektivet, helt greit synes jeg...ikke det skarpeste akkurat, men klager ikke. Er ikke den som bare må kaste det i søppelen fordi det er kit-objektivet. Uansett, har lyst på noe som ligger i området lavere enn 18mm. Kanskje en 10-20 mm eller noe sånn.

På forhånd tusen takk for hjelpen! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+149837134
Er det ingen som har noen gode tips til hva jeg bør velge?

8638931[/snapback]

Tips vidvinkelobjektiv (zoom): Du har 2 muligheter. Enten Sigma 10-20mm eller Tamron 11-18mm. Disse koster begge rett under 4000 kr i Norge. Jeg har selv Tamronobjektivet og er veldig fornøyd med det. Valgte det fordi det i tester har vist seg litt skarpere enn Sigmaen, og det har dessuten noe lavere vekt som kan være greit når man skal ha det med på tur. Sigmaen kan sikkert passe best for andre enn meg; den har jo noe større brennviddeområde.

En 3. zoommulighet finnes også (Sony 11-18), men den er mer enn 1000 kr dyrere og liten vits i å skaffe deg hvis du er "on budget".

Ellers er det bare å fortsette med kitobjektivet, du vil sikkert få mange fine bilder med det. Best skarphet får du ved å blende ned til f/8.

Endret av Slettet+149837134
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Blitz - vet egentlig ikke helt hva slags kriterier som må være oppfylt, har lite peil på blitz, men har vel skjønt at den som sitter fast på kameraet ikke er noe særlig.

8637034[/snapback]

Det kan være greit med en ekstern blitz. Et fint alternativ er Sony HVL-F36AM til ca 1900 kr. Eventuelt kan du sjekke om du kan få kjøpt Minolta Program Flash 3600HS brukt. Disse har et OK pris/ytelseforhold.

Lenke til kommentar

8637034[/snapback]

Det kan være greit med en ekstern blitz. Et fint alternativ er Sony HVL-F36AM til ca 1900 kr. Eventuelt kan du sjekke om du kan få kjøpt Minolta Program Flash 3600HS brukt. Disse har et OK pris/ytelseforhold.

8642292[/snapback]

Eller en Sigma EF DG 500 super for Minolta. Den er litt mer avansert en de to over til omtrent samme pris. (Jeg kjøpte akkurat en pent brukt annonsert på foto.no for 1000,- og er strålende fornøyd). Sjekk ellers på dyxum.com mye bra info om Minolta utstyr!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...