Francesca_ Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hei, skal reise en uke til Sicilia i morgen og tenkte jeg skulle få tatt noen bra bilder. Har hørt at solnedgang-/oppgang ved Etna er helt fantastisk, men er det noen andre som har forslag til noe spennende? Noen som har tips til innstillinger til å få et skikkelig bra solnedgangsbilde?? Lenke til kommentar
lma Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hei! Vil anbefale deg å sette deg inn i fotografering, lære deg hvordan eksporingen og DOF, eller dybdeskarphetsområde, forandrer seg ved ulik blender/lukker. Det finnes nemlig ikke noen fasit-instillinger på god eksponering. Det finnes mengder av gode foto-kompendier ute på nettet på norsk. Vil også anbefale deg å ta turen innom en turistbutikk med postkort og se på disse motivene. Tipper du vil finne alle de mest kjente stedene der. Ellers er et godt tips å ha øynene åpne, se etter situasjoner, landskap, etc. hele tiden.. God tur. - lma Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 ...og pass på kameraet ditt, Sicilia er ikke det mest lovlydige stedet utenfor Norge. Å legge det igjen i en leiebil i 5min mens du er inne på en bensinstasjon er f.eks. ikke anbefalt. Og å vifte rundt med det (som en åpenbar turist) i smugene i Palermo kan være skummelt. Det viktige på et solnedgangbilde er å unngå at det kun er nok en solnedgang. Prøv å kombinere solnedgangen med et annet motiv (ikke elg) så du får et bilde som skiller seg fra de mange kjedelige solnedgangbildene. Kanskje du til og med kan snu deg vekk fra solnedgangen og ta bilder av noe annet i det spesielle lyset. God tur! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Vil anbefale deg å sette deg inn i fotografering, lære deg hvordan eksporingen og DOF, eller dybdeskarphetsområde, forandrer seg ved ulik blender/lukker. Det finnes nemlig ikke noen fasit-instillinger på god eksponering. Det finnes mengder av gode foto-kompendier ute på nettet på norsk. 8636956[/snapback] ...les for eksempel det som ligger som sticky i toppen av nettopp dette forumet! Der får man alt man trenger for å begynne å forstå fotografering. Selvsagt er det viktig å kjenne både kameraet (ikke minst lysmåleren og hvordan den "tenker") og objektivet. Når yter objektivet godt og når er det mindre bra - om du er ute etter solnedganger så er f.eks motlysegenskapene viktige, og blendervalget har mye å si for hvordan solskiven tegnes. Endret 18. mai 2007 av Anew Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Kanskje litt seint å lære seg å sykle dagen før Birkebeinerrittet? Har du null peiling på 'innstillinger' bør du bare gjøre på full auto og heller bare konsentrere deg om å fange fine motiv og situasjoner/minner. En rett fram solnedgang er bare pek og klikk. Men kanskje kan KR gi deg noen nybegynnertips http://www.kenrockwell.com/tech/color.htm Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Har ikke null peilinger på innstillinger altså, er ikke noen ekspert, men kan nå basics. Tenkte mer på noen gode tips til hvordan jeg kunne få mest mulig detaljer i himmelen osv, HDR? Har ikke fotografert så veldig mye om kvelden enda akkurat, så er ikke noe racer på det. Vil f.eks en litt lang lukkertid gi en kul effekt? Selvfølgelig avhengig av at kameraet er helt støtt... Har egentlig ikke helt fått med meg HDR greia, flere eksponeringer som ligger oppå hverandre? Hvor mange forskjellige eksponeringer da? Hadde satt kjempepris på om noen kunne gitt meg et par gode HDR tips i denne situasjonen, så fremt det er en god idé da... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Har egentlig ikke helt fått med meg HDR greia, flere eksponeringer som ligger oppå hverandre? Hvor mange forskjellige eksponeringer da? Ja, du kan godt si det. To eksponeringer er et minimum, tre brukes ofte, noen ganger flere... Det ligger flere tråder her ang. HDR, så det er bare å søke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå