Gå til innhold

Tv-ut Bildekvalitet

ebe

Anbefalte innlegg

DVD fra PC til TV gir dårligere bilde enn "Stue-dvd". Dette er vel normalt siden TVen ikke kan erstatte PC-skjermen. Men hvilken oppløsning gir optimal bildekvaliet? Er det noen spesielle instillinger? Forsjell på avspillere, kabler osv..? Kjører xp Pro. Har et Hercules 3d Prophet 64 kort og bruker en s-vhs kabel. Vil gjerne høre deres erfaringer :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-nw52MweC

Jeg har et ASUS Geforce 3 ti 200 Deluxe, og kobler denne til en 5 år gammel Sony 29" 50 hz tv... Tven klarer 800 x 600 oppløsning, noe den stilles ned til automatisk når jeg skifter fra pc skjerm til tven... Den gjør vel det hos deg også? På den tven, med geforce 3, så er tekst nesten uleselig, men bildekvaliteten på DVD-er og Divxer er meget bra.

Lenke til kommentar

On 2001-12-27 12:06, Jarle84 skrev:

Jeg har et ASUS Geforce 3 ti 200 Deluxe, og kobler denne til en 5 år gammel Sony 29" 50 hz tv... Tven klarer 800 x 600 oppløsning, noe den stilles ned til automatisk når jeg skifter fra pc skjerm til tven... Den gjør vel det hos deg også? På den tven, med geforce 3, så er tekst nesten uleselig, men bildekvaliteten på DVD-er og Divxer er meget bra.

Har en ny 29" LG. Kjører med skjerm og TV-ut konstant. Da kan jeg velge mellom 800 x 600 og 1024 x ?.

Har Xp pro, og når jeg skal spille DVD i mediaplayer får jeg melding om at oppløsningen stilles automatisk til 640 x ?, og når jeg trykker ok får jeg en feilmld om at den ikke finner en fil (run.dll) tror jeg?? Så det virker jo som om 640x ? skal være det beste, men eg får altså den feilmld..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-27 11:55, ebe skrev:

DVD fra PC til TV gir dårligere bilde enn "Stue-dvd".

Etter å ha sett litt på diverse løsninger hos en audiofil venn så er jeg ikke ubetinga enig. DVD fra PC til TV med god kabel(f.eks fra Monster Cable), Radeon7500(mao god tv-ut og dvd koding) var helt på høyde med stand-alone DVD spillere opp i 3-4k klassen(vist på en 32"WS til ~10.000).

Lenke til kommentar

Hvem gidder å ha en bråkete pc på når en skal nyte en film ? Det hjelper lite hvor god kvaliteten enn er på en PC-DVD spiller om ikke PC-en holder kjeft. Mange vil nok si at anlegget overdøver PC-en og det er nok sant, i de perioder det er mye bråk i en film, men under prating/stille stunder i en film så er det håpløst å ha et susende hendelse i hjørnet....

Jeg ville nok ha kjøpt meg en stand alone DVD spiller og Divx er uaktuelt for meg, pga elendig lyd/bildekvalitet som ikke har nubbekjans mot DVD.

Lenke til kommentar

Hvorfor blander dere DivX ;-) inn i diskusjonen? Hverken DIVX eller DivX ;-) har noe i denne diskusjonen å gjøre. Her snakker vi om DVD fra PC og ikke DivX ;-)

Når det gjelder susing fra PC-en så skal jeg være sånn halvveis enig. Dersom PC-en din står slik min gjør, i et annet rom kun skilt fra stereoen med en vegg(20cm mur hos meg :) så hører man ingenting fra PC-en selv uten noe annet støy enn PC-en. Et annet alternativ er jo å bygge en stille PC da(12dB vifter + støysvak HD) da er ikke støynivået så mye mer enn det DVD spillere lager. Husker første gang jeg så på DVD på en Harman/Kardon DVD1. Holdt på å bli sprø av bråket fra drevet på den(og det finnes langt værre spillere enn H/Ks DVD1)

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2001-12-31 16:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-31 12:47, Yoshy skrev:

Hvem gidder å ha en bråkete pc på når en skal nyte en film ? Det hjelper lite hvor god kvaliteten enn er på en PC-DVD spiller om ikke PC-en holder kjeft. Mange vil nok si at anlegget overdøver PC-en og det er nok sant, i de perioder det er mye bråk i en film, men under prating/stille stunder i en film så er det håpløst å ha et susende hendelse i hjørnet....

Jeg ville nok ha kjøpt meg en stand alone DVD spiller og Divx er uaktuelt for meg, pga elendig lyd/bildekvalitet som ikke har nubbekjans mot DVD.

Vel. En løsning er å ha pc'en i et annet rom (som meg) så slipper du bråk og tull. Med tråløs mus og tastatur, kan du spille musikk og videofilmer fra sofakroken uten å måtte lee storetåa engang.. Genialt spørr du meg.

:smile:

___

TV

Lenke til kommentar

Sitat:

"Har en ny 29" LG. Kjører med skjerm og TV-ut konstant. Da kan jeg velge mellom 800 x 600 og 1024 x ?.

Har Xp pro, og når jeg skal spille DVD i mediaplayer får jeg melding om at oppløsningen stilles automatisk til 640 x ?, og når jeg trykker ok får jeg en feilmld om at den ikke finner en fil (run.dll) tror jeg?? Så det virker jo som om 640x ? skal være det beste, men eg får altså den feilmld.."

Dette tviler jeg litt på, siden dvd'er vanligvis har en oppløsning på 720*?, (Jeg har ikke de nøyaktige tallene her.)

Uansett må man ha en oppløsning 800*600 eller høyerer for å få utnyttet dette max. Husk også det at dvd filmer som regel har en aspect ratio på 16:9 (widescreen) og derfor får sorte kanter hvis det spilles av på en 4:3 skjerm (pc monitor, tv uten widescreen)

Lenke til kommentar

Enten må dataene deres bråke noe sinnsykt.....Eller så kan ikke dere ha på volumet høyt....Når jeg ser på DVD i stua med dataen når noen prater hører jeg ikke dataen(ennå den irriterer meg litt når jeg ikke ser DVD). Lyden overdøver tilogmed vifta i prosjektoren..Og den bråker sikkert høyere enn den kraftigste Deltaèn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...