Gå til innhold

4 Landskap/Natur - Ønsker kritikk.

Anbefalte innlegg

Hei,

var ute på en aldri så liten fjelltur ettermiddagen 17. Mai.

Har lyst på kritikk på disse bildene. De er nokså forskjellige.

Det jeg ønsker er dette :

-Er bildet bra/pent ? (Verd å forstørre opp ?)

-Er motivet bra/pent/interessant ? (For andre enn meg ?)

-Har jeg lykkes med å fange motivet på en bra måte ?

-Hva kan jeg gjøre bedre ?

Selvfølgelig er jeg takknemmelig for alle innspill, og all kritikk er velkommen.

Bilde 1: (Kraftig justert i Lightroom for CA (rød), og mye 'fill light' samt 'highlight recovery', for å prøve å hente ut noe fra RAW filen)

Bildet har en kunstig 'look' pga dette.

Bilde 2: (Har vært innom Lightroom, stortsett CA, highlight recovery og litt fill light)

Bilde 3: (Beskjært og justert Vibrance/Saturation)

Og tilslutt bilde 4: (Beskjært og justert kontrastene litt)

Jeg håper jeg kan få en del tilbakemeldinger her. Trenger absolutt kritikk for å kunne bli flinkere.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
likte best 1 og 2. Bra jobbet. Nr 3 kunne kanskje blitt bedre om det hadde blitt flippet opp/ned. Nr 4 var greit nok. Synes det hadde passet best i duotoner og kanskje brukt dodgetoolen for å få frem snøen litt.

8636398[/snapback]

Tusen takk for det :)

Hva mener du med duotoner ? Dodgetool har jeg vel ikke. Sitter kun i Lightroom, har ikke kjøpt meg Photoshop enda.

Problemet med nr 3 er at jeg rett og slett ikke hadde mer vann å gå på.

Jeg prøvde fra andre siden av den LILLE dammen jeg tok bildet i, men da blendet motivet seg med refleksjonen av en liten haug bak dammen. Men ja... Jeg skjønner hva du sier angående 3, og ville veldig gjerne at det skulle bli slik selv.

Til Gonzolas :

Jeg hadde i utgangspunktet tatt med litt mer himmel (på bilde 2), men endte opp med å beskjære bildet slik at himmelen forsvant. Dette var bevisst ettersom høyre hjørne ut av bildet ville blitt/vært utbrent dersom jeg hadde tatt med den biten av himmelen.

(Har også hørt at komposisjonsmessig er det lite smart å plassere highlight i høyre hjørne, da blikket har en tendens til 'vandre' ut av bildet da).

Men jeg skjønner ogås her hva du sier, og ja, det var egentlig mer himmel der. Men den måtte desverre vike.

PS: Når jeg svarer på kritikken så er det på ingen måte fordi jeg er sur eller noe, dersom det skulle oppfattes slik.

Jeg bare liker å forklare hva jeg har gjort og hvorfor :)

Tusen takk for alle tilbakemeldingene så langt. Jeg håper noen flere tar seg tid også. Jeg trenger all den hjelp jeg kan få :)

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Hum,

ja... Syns bilde 1 og bilde 2 gjorde seg bedre nå. Spesielt 1 kanskje.

På bilde 4 tror jeg at jeg skal prøve å få til en mellomting mellom det jeg la ut, og det som du viste frem. Syns det ble litt for skarpt gult/grønt, og litt lite detaljer i skyggen på steinen. Men jeg likte det at du gjorde bildet lysere.

Bilde 3 syns jeg ble alt for mye. Kan være enig med beskjæringen, den gjorde sitt til at det ikke ble så 'tomt'. Men jeg syns blåfargen ble litt mye turkis pastell ;)

Hverfall på min, langt fra kaliberte skjerm (Burde ha kjøpt meg en slik duppeditt, men de koster peng).

Tusen takk for tilbakemeldingene Håkon. Det er lett å se seg blind, og da er det hyggelig når noen kommer og viser andre muligheter.

Flere ?

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...