endrebjo Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Jeg har har fra før av installert Ubuntu, og da er vel også Grub installert. Så har jeg installert Arch Linux i dag (ihvertfall frem til jeg skal laste det). Disk 1: - Part1: Ubuntu (bootable) - Part5: ubuntu-swap Disk 2: - Part1: filer/lagring (ext2) - Part2: Arch (bootable) - Part5: arch-swap Altså ligger Ubuntu på hda1 (hd(0,0)), og Arch ligger på hdb2 (hd(1,1)). Så da åpner jeg /boot/grub/menu.lst på hda1 (Ubuntu-partisjonen) og legger til en Arch-loader. Da ser det slik ut: title Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic root (hd0,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=441ac895-ba26-4fbd-ae90-b2db246cd73f ro quiet splash initrd /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic quiet savedefault title Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic (recovery mode) root (hd0,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=441ac895-ba26-4fbd-ae90-b2db246cd73f ro single initrd /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic title Ubuntu, memtest86+ root (hd0,0) kernel /boot/memtest86+.bin quiet ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST title Arch Linux root (hd1,1) kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/hdb2 ro (også masse skit i begynnelsen av filen:) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor # menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8) # grub-install(8), grub-floppy(8), # grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub # and /usr/share/doc/grub-doc/. ## default num # Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and # the entry number 0 is the default if the command is not used. # # You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry # is the entry saved with the command 'savedefault'. # WARNING: If you are using dmraid do not change this entry to 'saved' or your # array will desync and will not let you boot your system. default 0 ## timeout sec # Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry # (normally the first entry defined). timeout 3 ## hiddenmenu # Hides the menu by default (press ESC to see the menu) hiddenmenu # Pretty colours #color cyan/blue white/blue ## password ['--md5'] passwd # If used in the first section of a menu file, disable all interactive editing # control (menu entry editor and command-line) and entries protected by the # command 'lock' # e.g. password topsecret # password --md5 $1$gLhU0/$aW78kHK1QfV3P2b2znUoe/ # password topsecret # # examples # # title Windows 95/98/NT/2000 # root (hd0,0) # makeactive # chainloader +1 # # title Linux # root (hd0,1) # kernel /vmlinuz root=/dev/hda2 ro # # # Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST ### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST ## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified ## by the debian update-grub script except for the default options below ## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs ## ## Start Default Options ## ## default kernel options ## default kernel options for automagic boot options ## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z ## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted. ## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro ## kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro ## kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro # kopt=root=UUID=441ac895-ba26-4fbd-ae90-b2db246cd73f ro ## Setup crashdump menu entries ## e.g. crashdump=1 # crashdump=0 ## default grub root device ## e.g. groot=(hd0,0) # groot=(hd0,0) ## should update-grub create alternative automagic boot options ## e.g. alternative=true ## alternative=false # alternative=true ## should update-grub lock alternative automagic boot options ## e.g. lockalternative=true ## lockalternative=false # lockalternative=false ## additional options to use with the default boot option, but not with the ## alternatives ## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5 # defoptions=quiet splash ## should update-grub lock old automagic boot options ## e.g. lockold=false ## lockold=true # lockold=false ## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option # xenhopt= ## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option # xenkopt=console=tty0 ## altoption boot targets option ## multiple altoptions lines are allowed ## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options ## altoptions=(recovery) single # altoptions=(recovery mode) single ## controls how many kernels should be put into the menu.lst ## only counts the first occurence of a kernel, not the ## alternative kernel options ## e.g. howmany=all ## howmany=7 # howmany=all ## should update-grub create memtest86 boot option ## e.g. memtest86=true ## memtest86=false # memtest86=true ## should update-grub adjust the value of the default booted system ## can be true or false # updatedefaultentry=false ## ## End Default Options ## Men når jeg velger å starte Arch, så får jeg feilmeldingen: No Filesystem could mount root, tried: Kernel Panic - Not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown.block(0,0) Men jeg har ikke satt Arch til å laste hd(0,0) i grub-filen. Hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Hmm, kaller ikke arch linux alle harddisker for sd? Så hda blir sda og hdb blir sdb? Eller er det bare dersom man blander sata og pata disker? Jaja, du kan prøve i hvertfall, skader ikke Endret 18. mai 2007 av Blackslash Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Jepp arch kaller alle typer harddisk for sda. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Nope. Det nyttet ikke å kalle disken sdb2. Det skal ikke ligge noen /boot/grub/ på Arch-partisjonen, sant? Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Min harddisk heter hda i Arch Linux, mens i Ubuntu 7.04 heter den sda... Også tror jeg du må legge til en linje til i menu.lst. Min er slik (se siste linje): title Arch Linux root (hd0,0) kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/hda1 initrd /boot/kernel26.img Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Ja. Naa kjorte jeg grub-installeren fra Arch-installasjonen, og kopierte outputen fra den inn i Ubuntu-grub-filen. Saa naa fungerer det. menu.lst ble da seende slik ut: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor title Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic root (hd0,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=441ac895-ba26-4fbd-ae90-b2db246cd73f ro quiet splash initrd /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic quiet savedefault title Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic (recovery mode) root (hd0,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=441ac895-ba26-4fbd-ae90-b2db246cd73f ro single initrd /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic title Ubuntu, memtest86+ root (hd0,0) kernel /boot/memtest86+.bin quiet ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST # (0) Arch Linux title Arch Linux root (hd1,1) kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/sdb2 ro initrd /boot/kernel26.img # (1) Arch Linux title Arch Linux Fallback root (hd1,1) kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/sdb2 ro vga=795 initrd /boot/kernel26-fallback.img (men som dere ser, sliter tastaturet litt. jeg tror det var noe i installasjonen som jeg ikke helt forstod. kan det fikses paa naa?) Endret 18. mai 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Ta en titt i /etc/rc.conf Utdrag fra min: LOCALE="nb_NO" #Norsk språk TIMEZONE="Europe/Oslo" #Oslo-tidssone KEYMAP="no" #Norsk tastatur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå