Gå til innhold

Canal Digital: digital kabel og HTPC, hvordan?

Anbefalte innlegg

Sitter med ein MCE 2005 og Hauppauge PVR-500MCE-kort med analogt kabelsignal.

Er ikkje heilt fornøyd med bilde på LCDen når TV-signalene blir kjørt inn og tenker dermed å gå over på digital kabel, men då kjem eg opp i eit par behov:

Eg må ha muligheiten til å kunne sjå/ta opp fleire kanaler samtidig (slik PVR-500 kan med sine to dekodere), då det er heile vitsen med MCEen.

Kva kort og utstyr må til for å få dette til å fungere, ved begrensinger i MS MCE så kan både op.sys og programvare skiftes på maskina.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter med ein MCE 2005 og Hauppauge PVR-500MCE-kort med analogt kabelsignal.

Er ikkje heilt fornøyd med bilde på LCDen når TV-signalene blir kjørt inn og tenker dermed å gå over på digital kabel, men då kjem eg opp i eit par behov:

Eg må ha muligheiten til å kunne sjå/ta opp fleire kanaler samtidig (slik PVR-500 kan med sine to dekodere), då det er heile vitsen med MCEen.

Kva kort og utstyr må til for å få dette til å fungere, ved begrensinger i MS MCE så kan både op.sys og programvare skiftes på maskina.

8635403[/snapback]

Har ikke hørt om noe DVB-C kort som kan dekode mer enn en kanal.

Heller ikke hørt om noe DVB-C kort som kan dele CAM.

Om ingen av delene finnes så må du ha dobbelt opp av alt.

Dvs:

- 2 stk DVB-C kort, f.eks. floppyDTV eller fireDTV

- 2 stk Conax CAM moduler

- 2 stk Canal Digital smartkort, dvs to abonnement eller kanskje såkalt multiroom løsning kan brukes? Ikke helt sikker på hvordan det siste fungerer.

På den annen side, dersom hele vitsen for deg med MCE er å ha to tunere slik at du kan se på noe samtidig som du tar opp så høres det jo ut som Canal Digital sin egen PVR boks er et mye billigere og enklere valg for deg.

Lenke til kommentar

MCEen gjer meir enn berre å ta opp slik sett, filene distribueres til andre maskiner i nettverket slik at det er mulig å sjå på ting samtidig utan å forstyrre kona i hotell Cæsar.

I tillegg er det ein stor begrensing i lagrningsplassen på Canal Digitals PVR. (160GB er i minste laget når MCEen har 320GB som primær og ca 1TB som sekundær lagrningsplass.

Viss CDs PVR kan distriburere filene over til eit anna lagrningsområde, og at filene er avspelbare så vil PVRen dekke behova.

Lenke til kommentar

Det er også greit å tenke på sekundærfunksjonaliteten med en MCE. JEg har alle DVD-ene mine på disk, så jeg slipper å løfte på en litt overdimensjonert bakdel når jeg skal se film. MCE-en er stereoanlegg med alle CD-er. Jeg bruker den aktivt til å vise frem bilder og hjemmevideoer til beøskende, og den brukes av og til til surfing. Alt med kun èn boks, og enda viktigere, èn fjernkontroll.

Jo, man kan nok kjøre en PVR til TV ved siden av MCE, men da må jeg plutselig ha tre fjernkontroller, og sliter med problemene Jankee viste til. Da er det litt frustrerende at man ikke kan bruke den ene komplette løsningen MCE faktisk har vist seg å være (ikke la dette bli en diskusjon om hvor bra MCE er).

Lenke til kommentar
Det er også greit å tenke på sekundærfunksjonaliteten med en MCE. JEg har alle DVD-ene mine på disk, så jeg slipper å løfte på en litt overdimensjonert bakdel når jeg skal se film. MCE-en er stereoanlegg med alle CD-er. Jeg bruker den aktivt til å vise frem bilder og hjemmevideoer til beøskende, og den brukes av og til til surfing. Alt med kun èn boks, og enda viktigere, èn fjernkontroll.

Jo, man kan nok kjøre en PVR til TV ved siden av MCE, men da må jeg plutselig ha tre fjernkontroller, og sliter med problemene Jankee viste til. Da er det litt frustrerende at man ikke kan bruke den ene komplette løsningen MCE faktisk har vist seg å være (ikke la dette bli en diskusjon om hvor bra MCE er).

8638429[/snapback]

Jeg ville i min forrige post bare nevne at dersom Jankee mente det han sa bokstavelig så kunne det være alternativer.

Akkurat dette med fjernkontroller kan enkelt løses med en multifjernkontroll, f.eks. Logitech Harmony 895. Bruker den selv til å styre TV/Forsterker/Xbox 360 (media center extender) og er veldig fornøyd med dette.

Men det er nok ikke mulig å få innholdet ut av Canal Digital sin PVR (uten eventuelt om det finnes noe hack). Canal Digital har nok ikke tillrettelagt for det ihvertfall. De ville få problemer med innholdsleverandørene om det gjorde det.

Så deling via nett eller stort sekundærlager er nok ikke mulig med CD's PVR.

Lenke til kommentar

Så i realiteten blir eg sittande med enkelte dårlige kanaler til RiksTV kjem og at det er hold i rykte om at dei skal ha ei løysning for PC.

Viss ingen har noko kunnskap om korleis CD sin PVR er bygd opp og evenetuelt kan programmeres eit driversett/grensesnitt til ein pc.

(loddebolt og ein editor kan løyse mange problem ;) )

Lenke til kommentar
Så i realiteten blir eg sittande med enkelte dårlige kanaler til RiksTV kjem og at det er hold i rykte om at dei skal ha ei løysning for PC.

8645382[/snapback]

RiksTV har bare nevnt noe vagt om at de jobber med saken, så du må nok smøre deg med noe tålmodighet om du skal vente på dette. De har vel egentlig ikke akkurat lovt at det kommer noe, og ihvertfall ikke noe om når.

De har nevnt at årsaken til at de vil hindre bruk av PC er med tanke på kopiering av innholdet.

Dvs du bør ikke bli overrasket om løsningen blir veldig lik det en har gjort for MCE og CableCard i USA. Den amerikanske løsningen innebærer at du må kjøpe en ferdig bygget PC med såkalt OCUR. OCUR kan ikke installeres i en PC du har satt sammen selv.

Et opptak gjort på en OCUR PC kan ikke spilles av andre steder enn på OCUR PC'en.

Det er veldig begrenset hva du kan gjøre av oppgraderinger av en slik OCUR PC, f.eks. er oppgradering av CPU ikke mulig. Antar at du ville kunne bruke sekundær lageret ditt, så lenge du brukte OCUR PC'en til avspilling.

Nå er det ikke sikkert at en RiksTV løsning vil bli akkurat lik det amerikanske OCUR, men det er vel heller ikke så usannsynlig at det eventuelt blir ganske likt.

Spesielt ikke om det er Microsoft som er en av teknologipartnerene RiksTV snakker med. Microsoft har selv skrevet driverene for OCUR med tanke på at de ønsker å også inkludere andre OCUR løsninger med Windows Vista.

Hele poenget med OCUR og lignende løsninger er jo nettopp å hindre at du skal kunne gi opptaket til naboen eller andre. I samme slengen som de forsøker å hindre dette så er det nok en stor fare for at de også hindrer deg i :

distribueres til andre maskiner i nettverket slik at det er mulig å sjå på ting samtidig utan å forstyrre kona i hotell Cæsar.

På den annen side, så vil NRK kanalene (+ TV2 frem til 2009) gå ukryptert.

Selv om det kanskje ikke er helt plankekjøring likevel med MCE pga Mpeg4 kodingen i bakkenettet(f.eks. er Microsofts DVR-MS format MPEG2 basert), så burde det være håp om at det kommer løsninger rimelig raskt her.

I verste fall får en vel se litt på andre løsninger enn MCE om MPEG4 skulle være vanskelig sammen med MCE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...