Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kollektiv avstraffelse i grunnskolen, lovlig?

AT1S

Anbefalte innlegg

-- Hvorfor eg gidder argumentere aner ikke eg, vi kommer aldri til å bli enig uansett.

Støtter å legge tråden død her. :p

8659087[/snapback]

Jamen så hvorfor gjør du ikke det da. Eller er det så forferdelig gjevt å få siste ord. Du står ikke bak kateteret nå. Respekter trådstarterens ønske:

Jeg spurte ikke om personlige meningen, hvertfall ikke fra lærere, vet jo svaret der. Tror kanskje diskusjonen kan slutte her?!
Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå, kommer eg til å få siste ord igjen - men du hadde da strengt tatt ikke trengt å kommentere det eg skrev, bare for å få siste ordet. :p

(er forsåvidt ikke lærer, men har mye kontakt med elevene fordi)

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Så langt jeg vet, har ikke skolen eller lærerne noen rett til å hindre deg i å forlate skolen. De har muligheten til å kaste deg ut, men det å nekte folk å forlate skolen, vil jeg tro går imot norsk lov.

Jeg hadde i allefall saksøkt skolen/rektor/lærer ganske fort om de ville prøve å nekte meg å forlate skolen, det er mye annet de kan gjøre, som nedsatt ordenskarakter om jeg ikke blir på skolen og evt utvisning.

Vis gjerne frem regelverk som tilsier at en lærer har lov til å "sperre" inne elever som han selv måtte ønske.

Edit: Fant denne:

Rektor har øverste myndighet på skolen. Men i denne saken har hun ikke holdt seg innenfor det hun har lov til i henhold til skoleloven. Det er ikke greit at det skjer slike tyverier, men dette er uansett en politisak. Det eneste riktige rektoren gjorde, var å kontakte politiet, sier Jakhelln, som er professor ved Juridisk fakultet på Universitetet i Oslo.

http://www.gd.no/nyheter/article2409799.ece

Så bryter du loven, kan de anmelde deg, om ikke, kan de ikke holde deg igjen. I allefall sånn jeg tolker hva jakhelln sier i artikkelen.

Endret av lain
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...